۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۱۰۳۹۶۴

جلسه نقد کتاب علم النفس فلسفی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب علم النفس فلسفی نوشته حجت الاسلام والمسلمین فیاضی مورد نقد و نظر قرار گرفت.
همايش علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجموعه نشست‌های دفتر همکاری‌های علمی و پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال جدید، صبح امروز با نشست علمی نقد کتاب علم النفس فلسفی آغاز شد.

علم النفس فلسفی اثری از حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی است که صبح امروز با حضور وی و ناقدان حجج الاسلام احمد عبادی و عسگری سلیمانی نقد شد.

حجت الاسلام فیاضی در ابتدای این نشست بیان داشت: حقیقت انسان، روح است و ما معتقدیم همه ارواح قبل از همه بدن ها خلق شده‌اند و اولین روح خلق شده روح پیامبر اکرم(ص) و بعد به درجه شرافت انسان یکی بعد دیگری است.

وی بیان داشت: در این کتاب، ادله استحاله تقدم روح بر بدن را که دانشمندان بیان کرده‌اند آورده ام و به نقد و بررسی نظر  آنها پرداخته ام.

این استاد فلسفه حوزه علمیه قم بیان داشت: از آنجایی که تقدم روح انسان بر بدن را از روایات ثابت می دانم، به نقد ادله عقلی اثبات تقدم روح بر بدن پرداخته‌ام، زیرا به نظرم این مطلب از مقولاتی محسوب می‌شود که عقل توان رسیدن به آن را ندارد.

حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی در ادامه این نشست علمی بیان داشت: تنظیم کتاب علم النفس فلسفی به صورت کتاب درسی یکی از نفاط قوت این کتاب است.

وی ادامه داد: در این کتاب آدرس هایی را از فخر رازی، ابن سینا، ملاصدرا و دیگران می بینیم اما در بسیاری از مواقع، مطالب بدون استناد عنوان شده است.

این محقق علوم عقلی بیان داشت: کتاب علم النفس فلسفی باید به مباحثی همچون جوهریت یا عرضیت نفس و رابطه نفس و بدن بیشتر می پرداخت.

حجت الاسلام احمد عبادی در ادامه این نشست علمی بیان داشت: در بحث علم النفس علامه حسن زاده آملی کارهای ارزشمندی را انجام داده اند و کتاب‌هایی همچون مسائل النفس، معرفت النفس، الحجج البالغه را به رشته تحریر درآورده‌اند.

وی بیان داشت: در کتاب علم النفس فلسفی، استاد فیاضی مباحثی را مطرح کرده‌اند و بین علم النفس فلسفی و معرفت فلسفی تفکیک قائل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ارسطو و ابن سینا نیز مباحثی در زمینه علم النفس در دست است، ادامه داد: کتاب علم النفس فلسفی با این سبک نوشتار جایش خالی بود.

گزارش مشروح این نشست علمی فلسفی به زودی در خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات