۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۴۱۸۲

موزه علم و فقاهت تبریز آماده بهره‌برداری است

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: همزمان با روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی موزه علم، فقاهت و علمای آذربایجان در تبریز به بهره برداری می رسد.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی آربایجان شرقی، تراب محمدی اظهار داشت: با اتمام مرمت خانه مشکیان در جوار مسجد جامع تبریز یک گام اساسی برای بهره برداری از موزه علم‌، فقاهت و علمای آذربایجان در تبریز برداشته شد.

وی افزود: سابقه درخشان آذربایجان شرقی به ویژه تبریز در توسعه علوم دینی و پرورش طلاب با وجود مدارس علوم دینی متعدد و علمای بزرگ ضرورت ایجاد یک موزه با موضوع علم و فقاهت و علمای آذربایجان را چندین برابر کرده است.

وی اضافه کرد: طبق تاکید رییس سازمان میراث فرهنگی کشور، مجتهدین و علما جزو میراث معنوی کشور ما هستند و مراجع در تاریخ ما مسایل متعددی را مدیریت کرده و همواره مسیر حرکت کشور را در بسیاری موارد تغییر داده و یا اصلاح کرده اند و انتظار مردم نیز توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی به این موضوع است .

رییس شورای ثبت آثار تاریخی و معنوی آذربایجان شرقی گفت: برای ایجاد این موزه ابتدا در یکی از مناسب ترین نقاط شهر خانه ای تاریخی تملک شد که همجواری این خانه با مسجد جامع ، مدارس علوم دینی تاریخی موجود در بازار تبریز و خود بازار تبریز از نقاط شاخص این مرکز به شمار می رود.

محمدی افزود: در این موزه که در نوع خود بی نظیر است، تاریخ فقه و فقاهت آذربایجان و نقش حوزه های علمیه و علمای آذربایجان در جهان تشیع به نمایش گذاشته خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگین گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: مطالعه ایجاد این موزه بیش از دو سال به طول انجامیده و با اتمام آماده سازی اقلام و تجهیز این موزه ، در ایام هفته میراث فرهنگی شاهد بهره بردار ی از بخش عمده این موزه خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیش از 60 بنای مذهبی در آذربایجان شرقی بازسازی شده است، گفت: این بناها شامل مساجد و امامزاده ها و مدارس علوم دینی بوده اند که برخی از این اماکن تا 80 درصد تخریب شده بود و بازسازی اساسی در مورد برخی از آنها صورت گرفت.

وی ادامه داد: تلاش سازمان میراث فرهنگی بر آن است که امسال در سطح استان چهار موزه دیگر را نیز به بهره برداری برساند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 17 موزه مختلف در آذربایجان شرقی وجود دارد که همه ساله میزبان خیل کثیری از علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی است./935/د101/س
ارسال نظرات