۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۰۴۲۷۲
امام جمعه مشهد:

ولایت فقیه بر صیانت از مردم‌سالاری نظارت دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با بیان این‌که ولایت فقیه در مدیریت جامعه، مسأله حاکمیت فرد نیست، گفت: این حاکمیت یک حاکمیت مکتبی است که بر مردم‌سالاری نظارت دارد.
آيت الله علم الهدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در مراسم تدفین شهدای گمنام که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: نکته‌ای که امروز در ایجاد یک نماد گویا و شفاف قابل توجه است، این است که در عرصه‌ های سیاسی و اجتماعی مکتب ما دارای گفتمان ویژه و اختصاصی است.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم در مدیریت های اجتماعی و نظام مندی های سیاسی خود، گفتمان های مشرکانه و ملحدانه برخاسته از مدرنیته را دخالت دهیم، ابراز داشت: نه تنها آن گفتمان ها نمی توانند نظام مندی سیاسی و مدیریت اجتماعی ما را تامین کنند بلکه حتی تجربیات اجتماعی و سیاسی در جوامع مدرنیته و وابسته به یک سلسله اصول سکولاریسم نیز نمی توانند بر مدیریت جامعه ما موثر واقع شوند.

یک ملاک ارزشی در جامعه لیبرال دموکرات معیار ارزیابی قرار نمی گیرد

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: مجموعه ملاک های ارزیابی نظام اجتماعی با سایر نظام ها، جریان سیاسی ما را با سایر جریان ها به هم می زند زیرا هیچ گاه نمی شود یک ملاک ارزشی را در یک جامعه لیبرال دموکرات معیار ارزیابی جامعه و نظام خود قرار دهیم.

وی به تدفین دو شهید گمنام در دانشگاه فردوسی اشاره کرد و یادآور شد: این حرکت بیانگر این حقیقت است که در گفتمان سیاسی خود مستقل هستیم و آنچه برای ما مبنای نظام مندی و مدیریت اجرایی و سیاسی قرار می گیرد، برگرفته از واقعیت‌های برخاسته از مبانی مکتب ما است.

مبانی مکتب اسلام ما را از سایر جوامع متمایز می کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه با توجه به این گفتمان هم نظام مان ارزیابی و هم جامعه ما مورد ارزشیابی قرار می گیرد، بیان داشت: مبانی مکتب ما، در حوزه انسان‌شناسی ما را از سایر جوامع متمایز می کند.

وی شهادت را یک گفتمان عنوان کرد و افزود: در کشور ما شهادت همچون نمادهای قربانی شدن در راه استقلال و حفظ آب و خاک مثل سایر جوامع مطرح نیست، این گونه نیست که یک انسان قربانی جماد یا فدایی انسان های دیگر شود بلکه شهادت یک گفتمان دینی و یک انتخاب خط و راه در مسیر زندگی و حیات است.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ما بر حسب انسان شناسی دینی و اسلامی مان، انسان را موجودی پویا و متحرک می دانیم، خاطر نشان کرد: از دیدگاه مبانی مکتبی ما جامعه یک مرکب است و تفسیر زندگی و حیات در دیدگاه قرآن یک حرکت، پویایی و تعالی به سوی نقطه فوق انسانی است.

وی با اشاره به این‌که انسان زنده است تا در جریان زنده بودن پیشرفت کرده و خداگونه شود، ادامه داد: انسان با اراده و تصمیم زنده است و گاهی در مسیر زنده بودن یک جریانی را پیموده و به یک نقطه تعالی می رسد که این نقطه فوق انسانی و خداگونه است.

شهادت؛ راهی میانبر برای رسیدن به نقطه کمال

آیت الله علم الهدی شهادت را راه میانبر برای رسیدن به نقطه کمال عنوان کرد و بیان داشت: شهادت تنها فدایی شدن نیست بلکه طی کردن مسیر تکامل از راه میانبر با یک جهش است.

وی به گفتمان ولایت فقیه در مدیریت جامعه اشاره کرد و گفت: باید بدانیم که جریان فکری دنیا نمی تواند ولایت فقیه را بشناسد یا اگر هم می شناسند، درصدد کشف مبانی آن هست.

ولایت فقیه در مدیریت جامعه، مسئله حاکمیت فرد نیست

امام جمعه مشهد با بیان اینکه ولایت فقیه در مدیریت جامعه، مسئله حاکمیت فرد نیست، اظهار داشت: این حاکمیت یک حاکمیت مکتبی است که بر صیانت مردم سالاری نظارت دارد زیرا وقتی بنا شد بر اساس مردم سالاری، از عنصری برای مدیریت جامعه استفاده شود، وقتی این عنصر در فضای قدرت قرار گرفت دیگر آنجا مردم حاکم نیستند آنجا شخص حاکم است و ممکن است دیکتاتوری ایجاد شود.

وی ولایت فقیه را ناظر جامعه مردم سالاری بیان کرد و یادآور شد: این ناظر از تشکیل هر دیکتاتور و استبدادی در عرصه مدیریت مردم که اتفاقا به وسلیه خود مردم انتخاب شده است، جلوگیری می کند.

عضو شورای برنامه ریزی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ولی فقیه یک گفتمان استثنایی در جامعه سیاسی ما است، خاطر‌نشان کرد: ولی فقیه جایی که انحرافی در روند مدیریت سیاسی اجتماعی جامعه ببیند وارد شده و از آن انحراف جلوگیری می‌کند.

مقابله با ولی فقیه مقابله با خود مردم است

وی اذعان داشت: دشمنان علی رغم همه القائات و جریانات استکباری که ولی فقیه را یک قدرت فردی می دانستند، دیدند مقابله با ولی فقیه مقابله با زور و اسلحه نبود بلکه مقابله با خود مردم که دلداده مکتب، دین و ولایت هستند، است.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که دفن شهدا در بزرگ‌ترین کانون علمی شهر نمایشگر این حقیقت است که گفتمان های سیاسی و اجتماعی ما برگرفته از مکتب استثنایی است که با هیچ مبنایی از جوامع لائیک و الحادی قابل مقایسه و ارزیابی نیست، تصریح کرد: عناصر اندیشمند، نخبگان، اساتید و جوانان ما باید در طول نسل ها به این نماد بسیار ارزشی در این کانون فرهنگی چشم بدوزند و بر استثنایی بودن گفتمان سیاسی اجتماعی برگرفته از مکتب ما پی ببرند.

وی با بیان این که تدفین شهدا در دانشگاه یک حرکت عظیم و بنیانگذار فکر و علم در کانون علمی شهر است، ادامه داد: این مراسم در هر زمانی که با شور و احساسات مردم برگزار شده، خاطره غربت و مظلومیت اهل بیت(ع) را برای ما شدیدتر تجدید کرده و عواطف را نسبت به اهل بیت مظلوم پیامبر بیشتر به هیجان آورده است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: همه مسائل دینی ما در همه عرصه ها الهام گرفته از مکتب ولایت اهل بیت است./934/پ202/س

ارسال نظرات