۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۰۴۳۱۷
حدادعادل:

دانشگاه اسلامی نمی‌تواند از جهان‌بینی ضد اسلامی تبعیت کند

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید براین که اسلامی شدن دانشگاه را باید در اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری جستجو کرد، گفت: دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در خدمت استقلال کشور قرار گیرد.
غلامعلي حداد عادل


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز در کنگره ملی دانشجویی «دانشگاه اسلامی» که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، با اشاره به جهان بینی اسلامی گفت: سؤال این است که آیا دانشگاه مستقل می تواند مقلد اندیشه های غیراسلامی باشد. آیا می توانیم در دانشگاه ها هر استادی که در هر کشوری دیگر فارغ التحصیل شده و یا کتابی را ترجمه کند در کلاس های دانشگاه های ما تدریس کند؟

وی افزود: استادی در فرانسه تابع مکتب آن دانشگاه است و استاد دیگری در آمریکا و یکی در آلمان. آیا این ملت برای خودش مکتب و فکری ندارد که براساس آن علوم اسلامی خود را بنا کند.

در یک کشور اسلامی دانشگاه اسلامی نمی تواند از جهان بینی تبعیت کند که ضد اسلام باشد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که در یک کشور اسلامی دانشگاه اسلامی نمی تواند از جهان بینی تبعیت کند که ضد اسلام باشد، ادامه داد: باید دید از چه کسی، از کدام کشور و از کدام ملیت تقلید کنیم، در حال حاضر کدام جهان بینی بر علوم انسانی ما حاکم است.

حداد عادل با بیان این که ما به عنوان انسان در دانشگاه خود حق انتخاب داریم و برای اسلام و اسلامی بودن استدلال می کنیم، ادامه داد: حق انتخاب ما حرف غیرمنطقی نیست که خرافه ها را جانشین مسائل علمی کنیم بلکه ما هستی شناسی داریم ما ملتی نیستیم که تا صد سال پیش کتاب و دانشگاه نداشته ایم.

وی با اشاره به این که بزرگ ترین فیلسوف اروپا در قرون وسطی فیلسوفی است بنام سن توماس که معروف به ابن سینای غربی ها است، گفت: این فیلسوف در مجموعه کلامی و الهیاتی خود چهارصد بار از ابن سینا اسم برده است و ما ملتی هستیم صاحب فلسفه و در گفتمانمان فلسفه داریم و می توانیم در علوم انسانی مطرح کنیم و استدلال کنیم و اگر در این استدلال ها موفق شویم دانشگاه ها را به سمت علوم انسانی هدایت خواهیم کرد که مغایرت با افکار اسلامی نداشته باشد.

حداد عادل با بیان این که حرکت آغاز شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر به تحول در علوم انسانی خواهد شد، ادامه داد: تاکنون تصمیماتی در این شورا گرفته شده و اعضای آن با اعتقاد کامل تلاش می کنند تا با مطالعاتی که از سوی دانشگاهیان صورت می گیرد به خصوص در علوم انسانی به اسلامی بودن، مفید بودن و کار آمد بودن نزدیک‌تر شویم.

اخلاق و تقوا دو شاخصه اصلی دانشگاه اسلامی است


رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تعریف دیگری از دانشگاه اسلامی، اخلاق و تقوا را دو شاخصه اصلی دانشگاه اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: در دانشگاه اسلامی استاد نباید در کلاس درس سستی و کاهلی کند و کم فروش باشد و در غیره این صورت این دانشگاه اسلامی نمی شود بلکه باید با تمام وجود آنچه را می داند به دانشجو منتقل کند.

حداد عادل با بیان این که
 دانشجوی دانشگاه اسلامی هم باید زحمت کشیده و تلاش کند، خاطرنشان کرد: امروز دیگر ملت های جهان نیز در حال کار و تلاش هستند و حتی اگر ساعت 12 شب هم اگر به دانشگاه های آنها بروید دانشجو در کتابخانه در حال مطالعه است. دانشگاه اسلامی دانشگاهی جدی است و دانشجو نباید دنبال مدرک باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه اسلامی باید فضایی پاک و اخلاقی داشته باشد و انتظار این است دانشگاه محیطی متین و با حرمتی باشد و این منافاتی با نشاط ندارد.

بدون دانشگاه اسلامی، کشور اسلامی نخواهد شد

وی در بخش دیگری از سخنانش با مطرح کردن این سؤوال که چرا ما صحبت از دانشگاه اسلامی می کنیم اظهار داشت: باید دید چرا امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی اسلامی شدن دانشگاه ها بوده اند، دلایل زیادی وجود دارد و مطلب بدیهی آن است که بدون دانشگاه اسلامی، کشور اسلامی نخواهد شد.

وی افزود: در رشته های غیر علوم انسانی به یک دلیل و در رشته های علوم انسانی به دو دلیل ما باید فارغ التحصیل متدین و مسلمان تربیت کنیم و اختیار کشور را به آنان بدهیم و در غیر این صورت انقلاب عقیم می ماند مثل انقلاب مشروطیت می شود و ما نمی خواهیم این گونه شود. ما انقلاب را آغاز راه می دانیم. راهی که ممکن است صد سال طول بکشد تا به اهداف متعالی خود برسیم.

دانشگاه اسلامی باید در خدمت استقلال کشور قر ار گیرد

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین ادامه داد: وقتی می گوییم دانشگاه اسلامی مقصودمان دانشگاهی است که در خدمت استقلال کشور قرار دارد و اگر دانشگاه در خدمت استقلال کشور نباشد دانشگاه  اسلامی نیست.

وی با یاد آوری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و خواسته های ملت ایران گفت: زمانی که تظاهرات علیه رژیم شاهنشاهی در شهریور 57 شروع شد، نخستین شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود و اولین واژه «استقلال» بود. حالا باید دید مردم ما در گذشته چه دیده بودند که خواهان استقلال در پناه اسلام شده بودند.

حداد عادل با اشاره به این که اگر تولید علم در سطح دانشگاه های ما کم شود و از نظر صنعتی، اقتصادی نیز عقب افتاده باشیم از نظر سیاسی نمی توانیم در دنیا تأثیرگذار باشیم، ادامه داد: در آن صورت باید دست نیاز به سوی بیگانه که خیلی مواقع دشمن هم است دراز کنیم و به همین دلیل
 روحیه پژوهش و ابتکار باید در سطح دانشگاه وجود داشته باشد تا نیازمان به دیگران روز به روز کمتر شود.

وی با مقایسه وضعیت پزشکی در اوایل پیروزی انقلاب با شرایط کنونی گفت:
امروز شاهد آن هستیم که پیشرفت های پزشکی به حدی در داخل کشور رسیده است که از خارج به ایران می آیند. جراحی قلب باز در ایران عادی شده، من خود شاهد بودم که در آمریکای لاتین کسی خواهش کرده بود چون در ایران این جراحی ارزان تر و بهتر انجام می شود به ایران بیاید و این تنها نمونه ای از دانشگاه اسلامی است.

دانشگاه اسلامی جای دانش است و این انتظار اصلی امام و رهبری است

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این که دانشگاه اسلامی جای دانش و تولید علم است، گفت: این انتظار اصلی امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی است. شهدا رفتند حتی برخی اسمی از خود به جا نگذاشتند، گمنام رفتند و در بند نام نماندند که ما با آسودگی در کلاس و آزمایشگاه تولید دانش کنیم. تا عقب افتادگی ها جبران شود./950/پ201/س

ارسال نظرات