۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۴۴۱۴
مشاور مقام معظم رهبری:

معماری اسلامی اوج هنر و تمدن مسلمانان در برابر غرب است

خبرگزاری رسا ـ مشاور رهبر فرزانه انقلاب در امور بین الملل، معماری اسلامی را اوج هنر و تمدن مسلمانان در برابر غرب دانست و افزود: این نوع معماری برخاسته از تفکر و علم اسلامی بوده، از این رو اسلام تنها دینی در عالم است که فرامرزی بوده
دکتر ولايتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی از امروز با حضور  علی اکبر ولایتی به مدت دو روز در دانشگاه هنر اسلامی تبریز آغاز شد.

ولایتی، مشاور رهبر فرزانه انقلاب در امور بین الملل امروز در این همایش با بیان اینکه هر جا که اسلام حضور و ظهور داشته تمدن اسلامی نیز در آنجا به چشم می خورد، اظهار داشت: بی توجهی به معماری اسلامی، بی هویتی را برای جوامع اسلامی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه علم و تمدن در اسلام از تقدس خاصی برخوردار است، خاطر نشان کرد: تمدن ساز بودن دین اسلامی امری بدیهی و تثبیت شده است، از این روست که در دیگر ادیان الهی از جمله مسیحیت، هرچند دارای فرهنگ مسیحی در جهان هستند اما از تمدن آنها خبری نیست.

مشاور رهبر معظم انقلاب معماری اسلامی را اوج هنر و تمدن مسلمانان در برابر غرب دانست و افزود: این نوع معماری برخاسته از تفکر و علم اسلامی بوده، از این رو اسلام تنها دینی در عالم است که فرامرزی بوده و آثار و برکات آن در کل جهان به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه جهان شمولی اسلام علت ماندگاری تمدن آن است، گفت: در دیگر ادیان الهی از جمله مسیحیت، هرچند دارای فرهنگ مسیحی در جهان هستند اما از تمدن آنها خبری نیست.

سعید فرجیان‌زاده، مسؤول سازمان بسیج مهندسین کشور نیز در سخنانی معماری اسلامی را افتخاری بزرگ برای مسلمانان دانست و اظهار داشت: نباید با نفوذ تفکرات و معماری غربی، اصالت تمدن ایرانی اسلامی فراموش شود.

وی با اشاره به خلأ قانونی در برخورد با ترویج معماری غربی در کشور ادامه داد: برای نشر معماری اسلامی باید قوانین الزام‌آوری در زمینه نشر و رعایت معماری اسلامی تدوین شود.

گفتنی است، از مجموع 300 مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش تعداد 70 اثر برگزیده در قالب سخنرانی ارایه شده و بقیه مقالات در دو نسخه کتاب منتشر می شود.

بازشناسی فهم معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی و پرداختن به نظریات و تبیین مفاهیم معماری و همچنین ماهیت و هویت معماری و شهرسازی از جمله اهداف برگزاری این همایش می باشد.

انسجام در شهرهای کهن ایران اسلامی، مسکن در شهر اسلامی از نگاه نهج البلاغه، بازشناسی هوشمندی در سازمان فضایی خانه های سنتی ایران، سیر تحول مفاهیم زیبایی در معماری مساجد ایران، فرآیند توجه به هویت اسلامی در ساختار کالبدی شهرهای ایرانی و شهر اسلامی نمونه بارز شهر پایدار از موضوعات مقالات ارایه شده در همایش فوق است./935/پ202/س

ارسال نظرات