۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۱۰۴۴۱۵

برنامه های نخستین کنگره علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی تشریح شد

خبرگزاری رسا ـ دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی امروز در نشستی خبری به تشریح مهم ترین برنامه های این کنگره پرداخت.
كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيد العلما و علامه ملا محمد اشرفي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت‌الاسلام سید حسین ابراهیمیان، دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی امروز درنشستی خبری با اشاره به این که این کنگره ملی علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی به مدت سه روز با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در مازندران برگزار خواهد شد، گفت: پیام رهبرمعظم انقلاب در افتتاحیه این کنگره قرائت خواهد شد.

وی حضور مراجع تقلید، علما و شخصیت های برجسته علمی را نشان دهنده اهمیت این کنگره ملی اعلام کرد و افزود: حضرت آیت الله نوری همدانی، آیت الله صادق آملی لاریجانی، آیت الله خزعلی، آیت الله حسینی بوشهری، آیت الله سید احمد خاتمی، محمد جواد لاریجانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین برخی دیگر از شخصیت های مهم کشوری در این کنگره ملی حضور دارند.

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که طرح برگزاری کنگره بزرگداشت علامه سعیدالعلما نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری پیشنهاد شد، افزود: در دیداری که امام جمعه شهر بابل با ایشان داشتند، معظم له فرمودند «خوب است درباره سعیدالعلما بزرگداشتی برگزار شود و آثار او احیا گردد.» و بعد از آن بود که برگزاری چنین کنگره ای از سوی مسؤولان ارشد فرهنگی استان و شهرستان بابل دنبال شد.

حجت الاسلام ابراهیمیان با اشاره به این که رهبرمعظم انقلاب اسلامی توجه خاصی به شخصیت علامه سعید العلما داشته و دارند، تصریح کرد: ایشان کپی اثر خطی علامه سعیدالعلما را در اختیار آیت الله صادق لاریجانی گذاشته بودند تا شرح و ترجمه شود.

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی، تبیین و شناساندن آرا و افکار علمای دین به رهپویان سعادت و نسل جوان تشنه معنویت و حقیقت، همواره از دغدغه های اصلی مسؤولان فرهنگی کشور بوده است، تصریح کرد: بدین منظور شناساندن شخصیت ها و مفاخر مازندران به شیفتگان سعادت و حقیقت دینی برگردن همه متولیان عرصه دین و فرهنگ است که البته سال ها زمان نیاز دارد تا از از ادای این دین برآییم.

وی با بیان این که معرفی سهامداران اصلی فکر و فضیلت این سرزمین بیشتر از طریق برگزاری کنگره ها امکان پذیر است، گفت: برگزاری چنین کنگره هایی در واقع بهانه ای برای پاسداشت، شناساندن و پی بردن به نقش حیاتی شخصیت ها و فرزانگان این دیار است.

حجت الاسلام ابراهیمیان با بیان این که علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی استاد و شاگرد بوده اند، گفت: این دو عالم بزرگوار زندگی خود را وقف گسترش دین مبین اسلام و مردم ولایت مدار استان مازندران کرده اند.

وی در ادامه سخنان خود به دیدار برخی از اعضای شورای سیاست گذاری کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ایشان از برگزاری چنین کنگره ای خرسند شدند و فرمودند اهمیت کار شما در برگزاری کنگره بزرگداشت مرحوم سعیدالعلما از کار سایر آقایان در بزرگداشت سایر علمای بزرگ اسلام بیشتر است؛ زیرا ایشان چهره ای گمنام است، متاسفانه این شخصیت بزرگ در میان علمای سلف، چهره شناخته شده نیست؛ از این رو کار شما در معرفی این شخصیت کار مشکلی است.

حجت الاسلام ابراهیمیان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار فرمودند «انشاءالله نوبت بعدی پس از سعیدالعلما، بزرگداشت استاد ایشان، مرحوم آیت الله شریف العلماء مازندرانی باشد.»

وی در ادامه تشکیل کمیته علمی را یکی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در طول این مدت دانست و خاطرنشان کرد: این کمیته با حضور 14 نفر از مدرسان حوزه و دانشگاه تشکیل و تاکنون نیز 23 در خصوص برنامه های علمی کنگره به بحث و تبادل نظر نشستند.

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی درادامه سخنان خود مهم ترین اقدامات صورت گرفته ازسوی کمیته علمی اشاره کرد و با بیان این که تصحیح، تعلیق، شرح و تفسیر هشت اثر از آثار علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی و انتشار دو جلد ویژه نامه تخصصی کنگره با عنوان ستارگان ملکوت که به صورت رنگی از جمله بخشی از فعالیت های کمیته علمی کنگره دراین مدت بوده است، گفت: در حال حاضر 15جلد از مجموعه آثار و مقالات این دو عالم و سه جلد از زندگینامه و شرح حال این دو عالم بزرگ مازندران به چاپ رسیده و همزمان با برگزاری کنگره در بین شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعیدالعلما و ملا محمد اشرفی در ادامه از ارسال 130 علمی علمی به دبیرخانه این کنگره خبرداد و افزود: پس از تحلیل و بررسی دقیق در کمیته داوران، مقالات برگزیده انتخاب و ده مقاله برگزیده در روز برگزاری کنگره ارائه خواهد شد و علاوه برآن نیز جلد اول مجموعه مقالات کنگره نیز تدوین و به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام ابراهمیان از علامه سعیدالعلما به عنوان یکی از مفاخر شیعه و از عالمان کم نظیر جهان اسلام یاد کرد و ادامه داد: او در راستای تحصیل، تعلیم و تدریس خود توانسته است مراتب بالای علمی را بپیماید و از نظر علمی و معنوی به نقطه ای برسد که توجه استاد بزرگ حوزه نجف علامه شریف العلما را به خود جلب کرده و از سوی علامه شریف العلماء به وی، لقب سعید العلما داده شد.

حجت الاسلام ابراهیمیان خاطرنشان کرد: علامه اشرفی که از شاگردان برجسته وی است یکی از چهره های بزرگ شیعه و استان مازندران است و در منابع معتبر از ایشان به عالمی کامل و عارفی و اصل نام می برند و عبادت و زهد و شب زنده داری ایشان زبانزد عام و خاص بوده است.

وی در ادامه سخنان خود از بازسازی مزار منور علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی در بابل خبر داد و افزود: رونمایی از مقبره این دو عالم برجسته با حضور رییس قوه قضائیه پرده برداری خواهد شد.

دبیر نخستین کنگره ملی علامه سعید العلما و ملا محمد اشرفی از انتشار تمبر یاد بود علامه سعیدالعلماء و علامه ملا محمد اشرفی از سوی دبیرخانه کنگره خبر داد و بیان داشت: مراسم رونمایی از این تمبر با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی و دیگر شخصیت های برجسته کشور برگزار خواهد شد.
 
حجت الاسلام ابراهیمیان با اشاره به این که این کنگره به مدت سه روز است، ادامه داد: روز اول و دوم این کنگره در سالن اجتماعات دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و همچنین روز سوم همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه در دانشگاه علم و صنعت بهشهر برگزار خواهد شد./950/پ202/س
ارسال نظرات