۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۰۴۴۱۸
حجت الاسلام ابوترابی:

دانشگاه اسلامی می تواند سد راه نفوذ بیگانگان باشد

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه های ایران اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی با ریشه ها، ظرفیت ها، و با الهام از فرهنگ قدرتمند انقلاب اسلامی جهت گیری خودش را در عرصه های مختلف ارتقا بخشید.
حجت الاسلام ابوترابي فرد، نايب رييس مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی دانشجویی دانشگاه اسلامی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، تأکید کرد: حرکت پیامبران، کتب آسمانی در راستای یک تحول بنیادی در جوامع بشری است و دستاورد این تحول قیام آحاد افراد بشر برای اقامه عدالت بوده است و این آرمان بلندی است.

رسالت جوامع بشری اقامه قسط است

وی با اشاره به این که رسالت مدیران جوامع بشری باید بپا خواستن برای اقامه قسط باشد، افزود: تحولات امروز دنیای اسلامی و گستره عالم فرا روی ما بیانگر این حقیقت است که جوامع بشری به صورت جدی در دایره تحول است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که فرهنگ در عرصه های مختلف حیات فردی و اجتماعی نقشی بی بدیل و کلیدی دارد، ادامه داد: اصولاً انسان ها و جوامع بشری در سایه فرهنگی که با او پیوند خورده اند حرکت می کنند و فرهنگ از لایه های گوناگونی شکل گرفته است که شامل مبادی بنیادی، اعتقادی، ارزش ها، رفتارها، هنجارها و با نمادها است.

حجت الاسلام ابوترابی با اشاره به این که امروز فرهنگ جوامع بشری در معرض تحول و دگرگونی است، گفت: واقعیت های اجتماعی این حقیقت را اثبات می کند که چگونه جوامع بشری در راستای این مهم بوده اند.

وی با بیان این که هر سخن، کلام و هر حرکتی که هویت فرهنگی داشته باشد می تواند در تحولات فرهنگی نقش آفرینی کند، ادامه داد: با ابزار فرهنگ، سخن و کلام هایی که هویت فرهنگی دارند این مقوله را می توان تقویت کرد و امروز انقلاب اسلامی از این ابزار بالاترین بهره را می برد و رقبای ما در جهان می کوشند با ادبیات دارای هویت فرهنگی رو یا روی ما قر ار گیرند.

قدرت سیاسی در تحولات فرهنگی نقش مؤثر دارد

حجت الاسلام ابوترابی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش تأثیرگذار سیاست و قدرت سیاسی در چگونگی قرار گرفتن هرم قدرت در تحولات فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: قدرت سیاسی از عوامل مهم تغییرات فرهنگی در دراز مدت و کوتاه مدت است.

وی با بیان این که همه انبیای و مکاتب آسمانی به ویژه اسلام همواره بر پیوند دین و سیاست تأکید داشته و دارند، گفت: در کنار هیچ آموزه دینی حذف قدرت و جایگاه نظام سیاسی را ندیده ایم که این تأثیر جدی آن در تحولات اجتماعی و فرهنگی را نشان می دهد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که دشمنان قسم خورده نظام در برابر ساختار سیاسی نظام اسلامی مأیوس هستند، گفت: این بیان کننده جایگاه رفیع آن در حفظ هویت و فرهنگ اسلامی است.

حجت الاسلام ابوترابی در ادامه سخنان خود به نقش دانشگاه در تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رشد و توسعه جوامع بشری پرداخت و افزود: نقش علم در این تحولات نقش پایه ای است. متغیر علم بالاترین نقش را در تحولات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و توسعه جوامع بشری ایفا می کند و به همین دلیل اگر دانشگاه ساخته شود. فرهنگ عمومی و جوامع بشری در همه حوزه ها متحول می شود.

دانشگاهی که ریشه در تحولات غرب داشت راه را برای نفوذ غرب هموار می کند

وی، نگاه جوامع بشری به مقوله علم و دانشگاه را نگاهی ویژه دانست و گفت: از همین زوایه اسلام بر مقوله علم تأکید کرده است و از همین دریچه دنیای غرب برای انتقال فرهنگ خود دانشگاه را به عنوان کارآمدترین ابزار انتخاب کرده و بصورت پایه ای بهترین بستر برای انتقال فرهنگ دانسته و با بالاترین نقش تأثیر آن و در این راستا تلاش می کند.

حجت الاسلام ابوترابی عنوان کرد: در دنیای اسلام دانشگاهی که ریشه در تحولات غرب داشت، راه را برای نفوذ غرب هموار می کند و کسانی که در برابر فرهنگ عمومی ملت خویش قرار گرفته اند در این نوع دانشگاه ها پرورش یافته اند.

وی تصریح کرد: غربی ها علیرغم همه تلاش های چندین ساله خود همانطور که نتوانستند ریشه دار بودن اصول و مبنای فرهنگی مردم که تاریخی کهن دارد، یک نظام سیاسی وابسته با گماردن یک چهره سیاسی غرب را شکل بدهند؛ نتوانستند استثمار از نوعی که در شبه قاره هند شگل گرفت و از نوعی که در آفریقا تحقق یافت را در ایران ایجاد کنند؛ نتوانستند در این عرصه هم به موفقیت های لازم دست یابند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه های ایران اسلامی با پیروزی انقلاب اسلامی با ریشه ها، ظرفیت ها، و با الهام از فرهنگ قدرتمند انقلاب اسلامی جهت گیری خودش را در عرصه های مختلف ارتقاءبخشید.

دانشگاه ها پشتوانه اقتدار سیاسی، علمی، فرهنگی و حرکت پر قدرت نظام اسلامی هستند

وی با بیان این که بیگانگان در برابر حرکت قدرتمند رو به رشد جمعیت علمی کشور مقاومتی نداشتند، بیان داشت: امروز جامعه دانشگاهی صد و هشتاد هزار نفری سال 57 که عموماً در رشته های کارشناسی و حداکثر چند رشته ارشد دانشجو داشت در طول سه دهه یک جامعه عظیم دانشگاهی با بیش از سه میلیون جمعیت تبدیل شد.
 
حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: یکی از علل هموار شدن این راه این است که دشمنان فکر کردند دانشگاه مقابل نظام می ایستد و آن را گامی بلند برای آسیب و فروپاشی نظام می دیدند. اما امروز شاهد هستیم دانشگاه ها پشتوانه اقتدار سیاسی، علمی، فرهنگی و حرکت پر قدرت نظام اسلامی است و حتی در سخت ترین شرایط سیاسی دانشگاه در کنار رهبری و انقلاب راهش را تداوم داد.

وی با اشاره به هویت علمی دانشگاه ها گفت: اگر در مسیر ارتقای جایگاه علمی دانشگاه حرکت کنیم، بسیاری از مسائلی که امروز ما را آسیب می دهد حل خواهد شد و این باید پیوند بخورد با حرکت رو به رشد اقتصادی جامعه در این صورت خروجی دانشگاه نقش آقرینی خواهد کرد./950/پ201/س
ارسال نظرات