۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۴۴۲۵
گزارشی از همایش سیر تاریخی تحولات بحرین؛

روایت عالم بحرینی از تحولات تاریخی بحرین و انقلاب های صورت گرفته در این کشور

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس علمای بحرین با اشاره به تحولات اخیر در این کشور، نقش جمهوری اسلامی ایران را در تحولات این کشور بسیار برجسته عنوان کرد و گفت: ملت بحرین در منطقه بی پناه هستند و چشم امیدشان به ملت ایران و شیعیان عراق است.
ميدان اللولوه بحرين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام سید حسین کرانی از اعضای مجلس علمای بحرین، عصر چهارشنبه در همایش سیر تاریخی قیام مردم بحرین که در سالن همایش های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به بررسی مسائل مختلف این کشور و سیر تاریخی بحرین پرداخت.

وی با تشریح سیر تاریخی بحرین، ابراز داشت: مردم این کشور از زمان پیامبر(ص) و نامه ایشان به حاکم بحرین، اسلام را بدون جنگ و خونریزی پذیرفتند.

مردم بحرین همواره نسبت به ولایت التزام داشتند

این روحانی اهل بحرین تاکید کرد: گروهی از مردم بحرین از همان روز که اسلام را پذیرفتند در غزوه های پیامبر(ص) شرکت کردند، در روز غدیر نیز مردم بحرین این قضیه را همچون سایر مسلمانان پذیرفتند و علیه این میثاق حرکتی انجام ندارند و از اولین روز به تا به امروز به ولایت التزام داشتند.

حجت‌الاسلام کرانی با اشاره به ترکیب جمعیتی بحرین خاطرنشان کرد: نسبت شیعیان به اهل تسنن در بحرین از ابتدا و قبل از آن که آل خلیفه به مردم حمله کنند به گونه ای بود که حتی یک سنی هم در میان شان نبود.

وی گفت: اهل سنت با آل خلیفه وارد بحرین شدند، البته مردم بحرین با آل خلیفه مواجهه شدیدی داشتند، همان گونه که با استعمارگران پرتغالی برخورد کردند.

وی ابراز داشت: باتوجه به اینکه آل خلیفه از قبائل عرب عربستان، کویت، امارات و قطر کمک گرفت و به مردم هجوم آورد، نسب شان با آل سعود و آل صباح ارتباط دارد.

حجت الاسلام کرانی بیان داشت: آنها به همین دلیل توانستند بر مردم مسلط شوند و از همان روز اول عادات جاهلی خود را داشتند، به مردم شیعه و سنی حمله می کردند و هرآنچه به دست شان می افتاد را می گرفتند.

این عضو مجلس علمای بحرین افزود: اینها از سال 1780 تا به امروز حدود 230 سال به روشی که هیچ تناسخ و ارتباطی با اسلام ندارد با کمک انگلیسی ها شروع به تسلط و حکمرانی بر مردم کردند.

ارتباط بحرین ایران و انقلاب های صورت گرفته در این کشور

وی ارتباط بحرین با ایران را بسیار قدیمی و دیرینه خواند و گفت: روستاهای زیادی در بحرین وجود دارد که نام های ایرانی دارد و حتی در سال 1828میلادی ایران با اقدامات دیپلماسی خواستار بازگشت بحرین به حاکمیت ایران شد و این تلاش ها در چندین نوبت نیز تکرار شد.

حجت الاسلام کرانی در ادامه به تشریح قیام ها و انقلاب های صورت گرفته در بحرین پرداخت و بیان داشت: نخستین قیام مردم این کشور، قیام کارگران در سال 1983 بود که حاکمان شروع به شکنجه مردم و مجروحان می کردند، همان گونه که الان این اقدامات را انجام می دهند و عده ای از مردم در این انقلاب کشته شدند.

وی گفت: البته تفاوتی که این قیام با قیام فعلی مردم بحرین داشت، این است که در آن زمان مردم مسلح بودند و با حاکمان مقابله و مبارزه می کردند، اما در حال حاضر مردم سلاحی در اختیار ندارند و حکام ناجوانمردانه آنها را هدف قرار می دهند.

حجت الاسلام سید حسین کرانی گفت: قیام دیگر مردم بحرین در سال 1954 بود، این انقلاب شدیدتر از قیام کارگران بود، مردم اتحاد ملی تشکیل دادند و مدت این انقلاب نیز که عملا حکومت بحرین در دست انگلیسی ها قرار داشت، دو سال بود.

این عضو مجلس علمای بحرین با بیان اینکه از سال 1640 حضور انگلیسی ها در خلیج فارس گسترده شد، ابراز داشت: در دروه هایی نیز حضور فیزیکی انگلیسی ها در بحرین کمرنگ شد، اما عملا آنها صحنه گردان تحولات بحرین بودند.

وی گفت: در تحولات اخیر بحرین نیز وزیر دفاع کشور انگلستان و سایر مقامات و مسؤولان این کشور به بحرین سفر کرده و با خلیفه دیدار و رایزنی کرده اند.

شواهدی بر سرسپردگی و مزدوری آل خلیفه به غرب و استکبار

حجت الاسلام کرانی در ادامه به بیان گوشه هایی از وابستگی آل خلیفه به بیگانگان و غرب اشاره کرد و بیان داشت: حکومت بحرین در ادوار مختلف نقاط مختلفی را به انگلستان و سایر نیروهای بیگانه داده است، به عنوان مثال زمین فرودگاه بحرین از سوی حکومت به انگلیسی ها هدیه داده می شود، این زمین تا چهل سال مُلک انگلستان بود و حکام بحرین و مردم به آنها اجاره پرداخت می کردند، همچنین پایگاه نظامی جُفیر نیز در اختیار آمریکایی ها قرار می گیرد.

وی گفت: در زمانی که ایران برای بازپس گیری بحرین اقدام کرد، هرچند انگلیسی ها هم با ایرانی ها در آن زمان در ارتباط بودند و تعامل داشتندف اما بنا به سیاست هایی که داشتند انگلیسی ها اقدام به این کار نکردند و ملت بحرین نیز به دلیل عدم اطمینان به شاه ایران نسبت به قیام اقدام نکرد.

حجت الاسلام سید حسین کرانی با تشریح سایر تحولات کشور بحرین گفت: در دوره ای نیز اصلاحاتی مطرح شد اما از سوی حاکم بحرین لغو شد.

این عضو مجلس علمای بحرین ابراز داشت: البته بحرینی ها دو قیام دیگر هم داشته اند، یکی همزمان با انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بود که یک انقلاب فرهنگی در بحرین شروع شد.

وی افزود: رهبری این قیام تا روزهایی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید در دست علمای نجف بود و تفکر شهید صدر اول بر ساحت بحرین حاکم بود و افکار ایشان زمینه ساز بود.

ملت بحرین همزمان با روزهای انقلاب اسلامی در ایران پشت بام ها تکبیر می گفتند

حجت الاسلام کرانی بیان داشت: با توجه به اینکه مردم بحرین در این زمان از افکار امام خمینی اطلاع چنانی نداشتند، علمایی که از نجف می آمدند تکفرات ایشان را مطرح می کردند و به تدریج مردم نیز با افکار امام خمینی(ره) آشنا شدند و در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن هر فرمانی که امام خمینی صادر می کردند در کشور بحرین نیز منعکس می شد و مردم آن را دنبال می کردند.

وی گفت: هر راهپیمایی و تظاهراتی که در شهر قم و سایر شهرهای ایران صورت می گرفت، در بحرین نیز در عزاداری ها و در سایر عرصه ها به صورت گسترده دنبال می شد و این مساله در تحرکات سیاسی مردم و علما نیز بسیار قوی بود.

حجت الاسلام سید حسین کرانی افزود: در این زمان حتی مردم بحرین همگام و همزمان با ملت ایران پشت بام ها رفته و تکبیر می گفتند.

سرکوب مردم، بازداشت علما و چهره های تاثیرگذار سیاست آل خلیفه برای مقابله با مردم

این عضو مجلس علمای بحرین، به دلایل عدم موفقیت ملت بحرین در این انقلاب اشاره کرد و ابراز داشت: مساله ای که سبب عدم پیروزی ملت بحرین شد، فقدان رهبری بود.

وی افزود: در آن زمان فردی روحانی بود که روی ایشان توافق صورت گرفته بود، اما حاکمان او را دستگیر و به یک جزیره تبعید کردند و با این ترفند حکومت توانست قانون امنیتی را با شدت اجرا کند، بسیاری از مردم در این دوران دستگیر و روانه زندان ها شدند.

حجت الاسلام کرانی بیان داشت: یک سال بعد از این انقلاب و حرکت، گروهی هفتاد نفره که با ایران نیز در ارتباط بودند می خواستند انقلابی در بحرین ایجاد کنند.

وی گفت: در فاصله سال 74 شمسی تا 80 به مدت شش سال یک قیام مردمی دیگر در کشور بحرین صورت گرفت، مردم در این قیام در برابر حاکمان به شدت مقاومت و مبارزه کردند و هزاران نفر شهید و زخمی و مجروح شدند.

حجت الاسلام کرانی گفت: در سال 2002 حاکم بحرین دستور جدید را صادر کرد و البته همان زمان اعتراضات مردمی نیز آغاز شده بود، شیعیان بحرین در اعتراض به دستور آل خلیفه در مجلس بحرین شرکت نکردند.

این عضو مجلس علمای بحرین ابراز داشت: در سال 2006 علمای شیعه دو دسته شدند، عده ای در مجلس شرکت کردند و عده ای هم شرکت نکردند و عده ای که در مجلس شرکت نکردند از سوی آل خلیفه به عنوان مخالفان رژیم معرفی شدند.

وی افزود: البته در 10 سال اخیر مردم بحرین هیچ گاه ساکت نشدند و تظاهرات ها و اعتراضاتی را به مناسبت های مختلف داشتند و حکومت بحرین نیز تحرکات مردم را با گاز اشک آور، بازداشت و ضرب و شتم سرکوب می کرد.

آزادیخواهی و استقلال طلبی عامل اصلی قیام بحرین

حجت الاسلام کرانی علت اصلی قیام مردم بحرین را آزادیخواهی و استقلال طلبی عنوان کرد و گفت: مردم بحرین وضع شان نسبت به سایرین خوب است و البته این مساله به معنای عدم وجود فقیر در این کشور نیست اما باید توجه داشت که سبب اصلی قیام اینها نبود.

توطئه شوم آل خلیفه برای برهم زدن ترکیب جمعیتی بحرین

وی گفت: سبب اصلی قیام مردم بحرین طلب آزادی و قیام بر علیه عملیات تجنیس بود؛ عملیات تجنیس دادن تابعیت از سوی آل خلیفه به اهل تسنن سایر کشورها به منظور برهم زدن ترکیب جمعیتی بحرین بود و اینها با این ترفند می خواستند جمعیت شیعیان را کم کنند.

حجت الاسلام کرانی گفت: حکام بحرین با این حربه و ترفند تعداد سیصد هزار نفر از کشورهای مختلف به بحرین آورند تا حکومت بتواند از این طریق نقشه های خبیث خود را پیاده و عملیاتی کند.

این عضو مجلس علمای بحرین ابراز داشت: حکام بحرین با این کار و انتقال افراد از سایر کشورها در کارهای اطلاعاتی و پلیسی و سایر امور از آنها استفاده می کردند و دراین راستا به نوعی نهادهای اطلاعای و امنیتی شامل پلیس، گارد ویژه، سپاه پادشاه، ارتش و اطلاعات درست کردند و اقدامات خود را انجام می دادند.

وی افزود: از زمان های قدیم ارتش بحرین اهل خود این کشورنبودند بلکه از کشورهای مختلف به استخدام گرفته شده بودند و در قیام اخیر مردم بحرین نیز این مساله مشاهده شد که نیروهای پلیس حتی به پرچم بحرین هم تعرض و جسارت کردند.

شبکه العالم صدای انقلاب اسلامی را به کشورهای مختلف رسانده است

وی در ادامه این نشست به سؤالات حاضران پاسخ داد و در خصوص پرسشی درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات بحرین ابراز داشت: نقش جمهوری اسلامی ایران در این تحولات بسیار اثرگذار بود.

حجت الاسلام کرانی گفت: شبکه تلوزیونی العالم صدای انقلاب اسلامی را در کشورهای مختلف پخش کرده است و این مساله مایه قدردانی و تشکر ما از ملت و مسؤولان جمهوری اسلامی است.

این عضو مجلس علمای بحرین ابراز داشت: مردم بحرین هیچ کمکی از هیچ کجا غیر از ایران و شیعیان بحرین توقع ندارند، مردم ما در منطقه بی پناه هستند و به جمهوری اسلامی ایران همچون پدر و مادری مهربان نگاه می کنند و البته این مساله به معنای دخالت سیاسی جمهوری اسلامی محسوب نمی شود، هرچند اینها هرگونه اتفاقی که در بحرین می افتد جمهوری اسلامی را متهم به دخالت می کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چرا مردم بحرین بر علیه آل خلیفه دست به جهاد ملسحانه نمی زنند، و اصلا آیا برای این مساله برنامه ریزی شده است: اظهار داشت: خوشبختانه روحیه مردم و جوانان ما بسیار بالاست و اینها به چیزی جز تغییر حکومت بسنده نمی کنند و بر ضرورت رفتن آل خلیفه تاکید دارند.

این عضو مجلس علمای لبنان ابراز داشت: البته برخی از علمای لبنان هم هستند که استراتژی شان این بود که به نوعی با حکومت بسازند تا خداوند فرجی حاصل کند و به تدریج اصلاحات سیاسی در حکومت ایجاد شود.

حجت الاسلام کرانی گفت: روحیه مردم بحرین بسیار بالاست و آنها با خروش و صلابت خاصی در مراسم های مختلف و راهپیمایی ها شرکت می کنند و ان شاءالله به پیروزی نهایی نیز خواهند رسید.

گفتنی است، همایش سیر تاریخی تحولات و قیام مردم بحرین به همت گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در شهر مقدس قم برگزار و ابعاد مختلف انقلاب اخیر این کشور تحلیل و بررسی شد./924/ز502/ص
ارسال نظرات