۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۰۴۴۷۴
آیت الله حائری شیرازی:

سنگینی بارمسؤولیت باید متناسب با تقوای هر فرد باشد / تند روی و کند روی از علائم نزدیک شدن به شیطان است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حائری شیرازی با بیان اینکه سنگینی بار مسئولیت هر فرد باید متناسب با تقوایش باشد افزود: اگر شخصی احساس مسئولیتش کم تر از مسئولیتش باشد مصیبت است.
درس اخلاق آيت الله حائري شيرازي در مدرسه فيضيه درس اخلاق آيت الله حائري شيرازي در مدرسه فيضيه
به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا، آیت الله محی الدین حائری شیرازی ظهر امروز در درس اخلاق خود که با حضور صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد با اشاره به ملاک ارزیابی خداوند از اعمال انسان گفت: معیار سنجش هرکس به اندازه عمل به معلوماتش است. به عنوان مثال کربلای کاظم که بی سواد بود به سبب عمل به علم محدودش به آن مقامات دست یافت.

وی خاطر نشان کرد: علم و عمل باید با هم رشد کنند و اگر علم بون عمل افزوده شود خطرناک خواهد بود. انسان با کسب علوم باید عملش را نیز متناسب با آن افزایش دهد.

آیت الله حائری شیرازی تقوی را از ضروریات قبول مسئولیت برشمرد و تصریح کرد: ابتدا باید احساس مسئولیت و تقوی را در خود بالا ببریم سپس مسئولیت قبول کنیم. اگر شخصی احساس مسئولیتش کمتر از مسئولیش باشد مصیبت است.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که نباید از قبول مسئولیت ترسید گفت: اگر انسانهای با تقوا و عالم زیر بار مسئولیت نروند افراد نالایق و بی تقوا پست های کلیدی را می گیرند و مشکل ساز خواهند شد.

آیت الله حائری شیرازی در بخش دیگر سخنان خود سعادتمندی هرانسان را به دست خویش دانست و افزود: همه چیز برای کمال انسان آماده است. هیچ نیرویی از بیرون نمی تواند برای انسان مشکل ساز شود.حتی شیطان هم با استفاده نفس و درون آدمی او را گمراه می کند.

وی گفت: انسان اگر نفسش مضر نباشد از جانب هیچ کس ضرری به او نمی رسد. ممکن است در حقش ظلم کنند ولی نمی توانند به او ضرر بزنند. بزرگترین ظلم ها را در حق امام حسین علیه السلام روا داشتند اما نتوانستند ذره ای زیان به او برسانند و نهایتا امام پیروز میدان شد.

این استاد اخلاق در ادامه بیان داشت: نخستین استاد اخلاق خود انسان است و دیگر اساتید اخلاق تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که بین انسان و نفسش آشتی بر قرار کنند. تا انسان خودش نخواهد هیچ کس نمی تواند برای او کاری انجام دهد.

آیت الله حائری شیرازی در پایان سخنان خود شدت ترس در انجام کارها را از یک بعدی نگری و نداشتن اعتدال دانست و گفت: اگر انسان بی جهت بترسد دچار افراط خواهد شد، تند روی و کند روی از علائم نزدیک شدن به شیطان است./928/پ202/ص
ارسال نظرات