۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۱۰۴۵۴۱
باید ها و نباید‌های تبلیغ اینترنتی؛

ارائه محتوا بر اساس تقاضا از عوامل جذب مخاطبان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس تبلیغ دینی گفت: در مساله تبلیغ دین باید تقاضای مخاطبان را شناسایی و به سمت پاسخ گویی به آن نیازها برویم، از سوی دیگر توجه و احساس نیازشان را به مطالبی که هم اکنون نسبت به آن توجه ندارند یا احساس نیاز نمی‌کنند، جلب کنیم.
رايانه و اينترنت



حجت الاسلام علی کریمی، کارشناس تبلیغ، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به باید‌ها و نباید‌های تبلیغ دینی در فضای مجازی گفت: اینترنت محیطی نیست که آنگونه که ما می‌خواهیم در اختیارمان باشد و شرایط آن همانند محیط واقعی نیست که مخاطب در اختیار ما باشد یا شخصیت‌ها حاضر یا تن صدای آنها اثرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: در فضای مجازی افراد به همان راحتی که وارد یک محیط می شوند از آن خارج می‌شوند، یا صفحه مورد نظر را می‌بندند، اما در محیط واقعی این گونه نیست، از این رو جذب مخاطب در فضای مجازی مشکل است.

حجت الاسلام کریمی اظهار داشت: باید عاملی پیدا کنیم که مخاطب خود را جذب کرده و او را بیشتر در فضای مورد نظرمان نگه داریم، نه این که به دنبال او رفته و با خواهش و تمنا او را به محیط مورد نظرمان دعوت کنیم.

وی با بیان این که یکی از نقاط مهم جذب، ارائه مطالب مورد نیاز مخاطبان است، خاطر نشان کرد: این سؤال مطرح می شود که مگر مطالب دینی و قرآنی، احکام و حدیث مورد نیاز مخاطبان و برای دنیا و آخرتشان مفید نیست.

این کارشناس تبلیغ دینی در فضای مجازی ادامه داد: در پاسخ باید گفت بین نیاز و تقاضا تفاوت است، بعضی اوقات، افراد به مطلبی نیاز دارند، اما آن را مطالبه نمی کنند، یعنی بین نیاز و احساس نیاز باید تفاوت قائل شد.

وی یادآور شد: اگر می خواهیم روی مخاطب تأثیرگذار باشیم، باید تقاضاها و احساس نیازهای آنان را پیدا کرده و پاسخ مناسب برای آن نیازها و پرسش ها تهیه کنیم، همانند مغازه‌داری که متاع خود را عرضه می‌کند باید متاعمان را عرضه کنیم و در ویترین وبلاگ یا پایگاهمان قرار دهیم.

حجت الاسلام کریمی با بیان این که شیوه بیان نیز از عوامل جذب و تأثیرگذاری است، تأکید کرد: از یک سو باید رصد کرد که چه چیزهایی مخاطب ما را جذب می‌کند، از سوی دیگر باید موانع دفع و نیامدن مخاطبان به وبلاگ‌های مذهبی را بررسی کرد.

وی نداشتن احساس نیاز به علم و عمل دینی را از عوامل دفع دانست و تصریح کرد: برخی از افراد خود را نیازمند علم و عمل به دین نمی‌دانند یعنی یا فکر می‌کنند خودشان همه چیز را می‌دانند یا عمل به دین را بی فایده می‌دانند.

این کارشناس تبلیغ دینی ادامه داد: لازم است برای این افراد ثمرات دین و معنویت در دنیا و آخرت بیان شود، برخی افراد هم احساس نیاز به علم دینی ندارند، هنگامی که یک مداح مداحی می کند پای مداحی او می نشینند زیرا مداحی برایشان جذاب است، اما به سخنان سخنران توجه ندارند، زیرا مطالب ما در زندگی روزمره آنان جایگاهی ندارد یا مورد نیاز روزمره آنان نیست.

وی بیان داشت: برخی می گویند مردم دین‌گریز شده‌اند، این مطلب صحیح نیست، زیرا بسیاری از کسانی که در هنگام سخنرانی به سخنان مبلغ گوش نمی دهند، برای یافتن پاسخ سوالات شرعی خود از این سوی شهر به آن سوی شهر یا دفتر مراجع می روند.

مدیر وبلاگ مشاور ازدواج ابراز داشت: ما باید تقاضای مخاطبان را شناسایی و به سمت پاسخ گویی به آن نیازها برویم، از سوی دیگر توجه آنان و احساس نیازشان را به مطالبی که هم اکنون نسبت به آن توجه ندارند یا احساس نیاز نمی کنند، جلب کنیم./919/ت302/ع

ارسال نظرات