نظام خانواده در اسلام نشاندهنده هدفمند بودن نظام خلقت است
حجتالاسلام محمود احمدی میانجی، مدیر گروه علمی فلسفه و کلام مدرسه عالی بنت الهدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به روز جهانی خانواده بیان داشت: خانواده در دین اسلام دارای جایگاه ویژه ای است و تعالیم فراوانی در مورد آن بیان شده است.
وی با اشاره به آیه ( وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً و َرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) بیان داشت: خداوند یکی از آیات و نشانهها بر وجود خود را خلق ازواج عنوان کرده است.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: این آیه یکی از نشانههای نظامند و هدفمند بودن نظام خلقت است و خانواده در این آیه شریفه از حکمتهای الهی شمرده شده است.
وی بیان داشت: در دیدگاه اسلامی، خانواده محل اطمینان و سکون و آرامش عنوان شده یعنی دقیقا آن چیزی که امروز در نظام خانواده در جوامع غربی کمیاب شده است.
پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آرامش، گمشده انسان است، گفت: در جوامع غربی با فقدان خانواده، انسان مادی به راههایی پناه برده است تا مدتی با مواد مخدر، مواد روانگردان و مسکرات قوای عاقله خود را زائل و آرامش بگیرند.
این مدرس مرکز تخصصی حدیث ادامه داد: خانواده در نظام اسلامی دارای جایگاه محوری و اساسی است و تعیین وظایف متقابل برای زن و مرد در راستای تامین امنیت روحی و روانی خانواده است.
وی با اشاره به اینکه خانواده در اسلام بر اساس باورهای ایمانی و قلبی استوار شده است، ادامه داد: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در توضیح مودت که خداوند در ازدواج قرار داده است آن را ایجاد علاقه قلبی بین زوحین بیان می کند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: علامه طباطبایی(رة) در توضیح رحمت الهی در کانون خانواده اعتقاد دارد به اینکه در پایان زندگی زوجین که یک نفر از کار میافتد و دیگری از او پرستاری میکند، این انگیزه نشان از رحمت الهی است.
وی با اشاره به روایتی از کتاب علم الیقین سید کاشانی بیان داشت: در روایات اسلامی بالاترین امر خوشحال کردن همسران معرفی شده است.
استاد مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم بیان داشت: خانوادههای اسلامی باید در پرتو نور ایمان و همگرایی و هماندیشی زندگی را سپری کنند. /909/ت302/ع