۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۱۰۴۸۲۸
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه:

حوزه‌های علمیه نقش مؤثری در تحقق سند چشم‌انداز نظام دارند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت تحقق سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران، گفت: حوزه‌های علمیه نقش مؤثری در اجرای نقشه راه نظام اسلامی دارند.
حجت الاسلام عماد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، امروز در نشست سراسری مسؤولان و مدیران سفیران هدایت با اشاره به اهمیت تحقق سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران گفت: آنچه در این سند با نظر رهبر معظم انقلاب ترسیم و تأیید شده نقشه راه کشور است.
 
وی با بیان این‌که حوزه‌های علمیه نقش مؤثر و جدی در اجرای سند چشم‌انداز نظام ایفا می‌کنند، افزود: حوزه‌های علمیه باید تکلیف خود را در مقام عمل نسبت به نقشه جامع علمی کشور که یک سند زیرمجموعه است، رعایت کنند.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به رویکرد تولید دانشی نقشه جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز نظام، تصریح کرد: هدف از رسیدن به مقام اول منطقه در تولید دانش و علم، به لحاظ تمدنی و اهداف انقلاب اسلامی، بازتولید تمدن اسلامی ناظر به شرایط اجتماعی جهان معاصر است.
 
وی اظهار داشت: رشد و شیب تولید دانش کشور طی سی سال گذشته به بالاترین رشد خود در میزان شیب تولید علم جهان رسیده است و براساس گزارش‌ها، حداقل یازده برابر شیب متوسط جهانی است و بالاترین تراز را دارد.
 
حجت‌الاسلام عماد با بیان این‌که ابزار سنجش رشدهای علمی کشور، مقالات علمی است، گفت: معیار سنجش در نظام علمی جهان، تولیدات پژوهشی دستگاه‌ها است که منتهی به تولید علم و تولید فناوری می‌شود و سرسلسله همه این‌ها، مقاله‌های علمی است.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های مدارس علمیه سفیران هدایت به مقایسه این مدارس با سایر مدارس کشور پرداخت و گفت: اگر بر این باوریم که نظام سفیران یک نظام تحصیلات عالی و حداقل، دانشگاهی بزرگ با چندین گروه آموزشی در نقاط مختلف کشور است، باید سهم پژوهش و فعالیت‌های پژوهشی در آن روشن شود.
 
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود سهم حوزه‌های علمیه را در تولید دانش بسیار بالا ارزیابی کرد و خواستار فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های پژوهشی در مدارس علمیه و برگزاری نشستی با حضور معاونان پژوهشی سفیران هدایت شد.
 
وی با بیان این‌که رشد پژوهش در کشور بسیار ضعیف است و باید چاره‌ای در این زمینه اندیشیده شود، ابراز داشت: با همه تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب در زمینه اهمیت پژوهش داشته و دارند، رشد پژوهش در کشور 59 صدم درصد است که عدد مناسبی نیست. /920/پ202/ع

ارسال نظرات