۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۰۴۹۱۶
دانش‌آموخته جامعةالمصطفی:

تهاجم فرهنگی غرب مانع توسعه فرهنگی افغانستان است

خبرگزاری رسا ـ یکی از دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به حضور گسترده نظامی دنیای غرب در افغانستان، تهاجم فرهنگی غرب را مانع توسعه فرهنگی افغانستان دانست.
نشست علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد محمدی از دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی العالمیه، امروز در نشست علمی مؤلفه‌های فرهنگی و اجتماعی پیشرفت اسلامی به ارائه مقاله خود با عنوان «تهاجم فرهنگی غرب به مثابه مانع توسعه فرهنگی در افغانستان» پرداخت.
 
وی با اشاره به حضور گسترده نظامی دنیای غرب در افغانستان و با توجه به نگاه جامعه‌شناختی که همواره تکنولوژی نمی‌تواند از فرهنگ جدا باشد، گفت: هرگز نباید دستاوردهای بسیار عظیمی که امروز در افغانستان به وجود آمده را نادیده گرفت.

این دانش‌آموخته جامعةالمصطفی با بیان این‌که البته نگاه محققانه و موشکفانه به قضایا را نباید نادیده گرفت، افزود: پس از انقلاب اسلامی افغانستان، شرایط برای تحرک صعودی اجتماعی برای همه اقوام فراهم است، اما باید به عنوان یک محقق و چشم بینای یک جامعه بر لایه‌های پنهان این حقایق و واقعیت‌ها انگشت گذاشت و برای دیگران بازخوانی کرد.
  
وی مباحث فرهنگی، اجتماعی و بومی یک جامعه را در توسعه مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از مسائل به عنوان توسعه فرهنگی مطرح می‌شود؛ یعنی جنس تقلبی را به عنوان جنس اصلی به خرد جامعه عقب‌افتاده یا در حال رشد می‌دهند.
 
محمدی با اشاره به تأسیس شبکه‌های مختلف رادیو، تلویزیون و مطبوعات در افغانستان، با بیان این‌که حدود سی شبکه تلویزیونی و رادیویی در کشور افغانستان وجود دارد، گفت: هرگز نمی‌توان گفت که تکنولوژی بی‌طرف و در خدمت بشر است.
 
وی اظهار داشت: رشد تلویزیون و رسانه‌های تصویری در جوامع به موازات تکنولوژی به طوری که نرم‌افزار و فرهنگ آن تکنولوژی رشد نکرده است، می‌تواند موجبات تهاجم فرهنگی را فراهم کند که بحث تأخر فرهنگی در جامعه فرهنگی از این دیدگاه منشأ گرفته است.
 
این دانش‌آموخته جامعةالمصطفی با بیان این‌که به پیمانه‌ای که تکنولوژی وارد جامعه می‌شود، عقلانیت، فرهنگ و صرفه‌جویی رشد نمی‌کند، گفت: افراد در برابر تکنولوژی کم‌تر واکنش نشان داده و آن را زود می‌پذیرند اما در برابر عقاید، باورها و ارزش‌های وارداتی و جدیدالورود موضع سرسختانه می‌گیرند.
 
وی اضافه کرد: امروز در جامعه افغانستان به موازات رشد شبکه‌های تصویری و رادیویی، فرهنگ مردم رشد نکرده است؛ از این‌رو هرچند این امواج می‌تواند به همبستگی و توسعه اجتماعی کمک کند، اما با خود پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم را حمل می‌کند.

محمدی با بیان این‌که کارگزاران رسانه‌ها، کاملاً روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه پشت این قضیه موضع گرفته‌اند و ما بی‌خبر از همه جا این وضعیت را فوق‌العاده می‌پنداریم، افزود:‌ بسیاری از رسانه‌های افغانستان غرب‌گرایی را تبلیغ می‌کنند و حتی دیدگاه زیباشناسی افراد را جهت می‌دهند.
 
این دانش‌آموخته جامعةالمصطفی با اشاره به صنعت فرهنگی که مکتب اعتقادی فرانکفورت بر آن تصریح دشته است، ابراز داشت: امروز فرهنگ توده‌ای، سخیف و پیش‌پا افتاده از سوی این رسانه‌ها ترویج می‌شود و مباحث تفکر، تعقل و تأمل به فراموشی سپرده شده است.
 
وی با بیان این‌که برخی معتقد به تهاجم فرهنگی نیستند بلکه معتقد به تبادل فرهنگی هستند، گفت: در افغانستان چیزی به عنوان مبادله فرهنگی وجود ندارد و در مقابل امواج سهمگین و در عین حال تفکر، اندیشه‌ها و علم آنان چیزی برای گفتن نداریم و این رابطه بسیار نابرابر است. /920/پ202/ص

ارسال نظرات