۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۴۹۷۰

نقد اندیشه‌های کلامی مصطفی ملکیان به روایت حجت‌الاسلام صادقی

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه در نقد خود از اندیشه‌های کلامی مصطفی ملکیان، گفت: این فرد معتقد به کنار زدن عقلانیت دینی است و ایمان را چاله پرکن معرفت به حساب می آورد.
حجت الاسلام هادي صادقي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی از اساتید حوزه و دانشگاه روز پنج شنبه در همایش ملی جریان شناسی اندیشه های کلامی جهان اسلام در سده اخیر که با سخنرانی شخصیت های حوزوی و دانشگاهی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، به نقد و بررسی دیدگاه های کلامی مصطفی ملکیان پرداخت و گفت: محورهای مهمی در اندیشه های وی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اصلی ترین ترین دیدگاه وی در نظریه عقلانیت و معنویت ارائه شده است، تصریح کرد: این نظریه نوعی وحدت گرایی تکثیرخیز است که به صورتی حداقلی به مسائل معنوی نگریسته و عقلانیت مدرن را پایه اصلی کار خود قرار داده است.

حجت الاسلام صادقی ابراز داشت: یکی از ویژگی های این نظریه نوعی معنویت گرایی است که وجوه مشترکی با دین دارد، دین نیست اما مخالف آن هم نیست، اما همه وجوه آن را نمی پذیرد، این نظریه مهم ترین وجه دین که همان تبعد است را انکار می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: این فرد نوعی نگاه خاص به عقلانیت دینی دارد و معقتد است باید یک حفره معرفتی وجود داشته باشد تا به وسیله ایمان پر شود و در واقع ایمان چاله پرکن معرفت است، هرچه معرفت کمتر امکان حصول ایمان بیشتر، بنابراین ایمان متعلق به دنیای جهل است.

وی با بیان اینکه مهم ترین طرح فکری آقای ملکیان در ده سال اخیر طرح عقلانیت و معنویت است، گفت: این فرد اعتقاد دارد در تمدن های بزرگ جهانی، یا عقلانیت فدای معنویت شده و یا معنویت فدای عقلانیت.

وی در نقد خود از پروژه عقلانیت و معنویت افزود: ایده ملکیان یک ایده آرمانی است و نقش دین را در توسعه علمی منفی می دانند که با شواهد تاریخی این نظریه بسیار ضعیف است.

این استاد دانشگاه گفت: وی می گوید در دین میل به تغییر جهان بیرون وجود ندارد، اما در علم وجود دارد، این سخن درست نیست، چراکه در دین هر دو میل وجود دارد و نهفته است.

وی با بیان اینکه آقای ملکیان اصرار بسیار زیادی دارد که هرگونه تعبدی را نفی کند، تصریح کرد: ملکیان همچنین به فلسفه اسلامی نقدهایی دارد که البته نقد وی وارد نیست و ما در این مجال به آن نمی پردازیم.

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: ایشان معتقد به کنار زدن عقلانیت دینی است و ایمان را چاله پرکن معرفت به حساب می آورد، این تلقی ایشان موجب شده است که عقلانیت دینی را مخالف پروژه عقلانیت خود ببیند.

این استاد حوزه ودانشگاه با نادرست خواندن اندیشه های این فرد، ابراز داشت: ایمان دینی مبتنی بر معرفت است، شرط ایمان ارزشمند در اسلام این است که با روشنی و بینش همراه باشد نه با تاریکی و کوری، به خلاف آن چیزی که ایشان تصویر کرده است.

حجت الاسلام صادقی گفت: اشکال پروژه عقلانیت و معنویت که وی ارائه کرده است این است که نخبه گرا است، در حالی که نخبه گرایی دارای اشکالات فراوان است.

وی با اشاره به اشکالات و نقدهای پروژه ای که ملکیان ارائه کرده است، بی تناسبی نام معنویت با رویکرد وی را از جمله این مشکلات دانست و گفت: تلقی ایشان از تعبد غلط است و صرفا آن را امری جاهلانه می پندارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تشریح دیدگاه های ملکیان درباره سنت، تجدد، مدرنیته، سنت گرایی و پساتجددگرایی گفت: بر اساس تعریف ایشان باید اغلب پدران مدرنیته را از تعریف خارج بدانیم و معلوم نیست در نهایت چه کسی با نام تجددگرایی باقی می ماند.

وی در پایان تصریح کرد: آقای ملکیان اصلی ترین دیدگاهش در نظریه عقلانیت و معنویت ارائه شده است و بقیه مطالب را باید پیرامون آن فهمید، البته این نظریه نیز نوعی وحدت گرایی تکثرخیز است. /924/پ201/ص
ارسال نظرات