۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۱۰۵۰۱۴
در همایش جریان شناسی اندیشه های کلامی؛

جریان کلامی قرآن بسندگی و انکار حجیت حدیث بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ یکی از محققان دانشگاهی در همایش جریان شناسی اندیشه های کلامی اسلامی در سده اخیر به بررسی جریان کلامی قرآن بسندگی و انکار حجیت حدیث پرداخت.
عكس تزئيني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدعلی آقایی دانشجوی دکترای تخصصی علوم و قرآن حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، روز پنج شنبه در همایش ملی جریان شناسی کلامی جهان اسلام در سده اخیر که در مؤسسه امام خمینی(ره) قم برگزار شد، مقاله خود را با عنوان «قرآن بسندگی و انکار حجیت حدیث» با هدف بررسی خاستگاه و اندیشه های اهل قرآن و قرآنیون ارائه کرد.

وی در مقدمه بحث خود با بیان اینکه حدیث پس از قرآن دومین منبع استنباط احکام فقهی و شریعت اسلامی شناخته می شود، ابراز داشت: عموم مسلمانان حدیث را تنها ابزار دستیابی به سنت نبوی یعنی قول، فعل و تقریر پیامبر(ص) می دانند.

این محقق دانشگاه با بیان اینکه حدیث نقش اساسی در شکل گیری سنت اسلامی داشته است، تاکید کرد: هرچند تلقی عمومی این است که حدیث همواره از مقبولیت عام و بی چون و چرا برخوردار بوده است، اما بررسی تاریخی نشان می دهد که حدیث همواره از حجیت گسترده و بی چون و چرا برخوردار نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: در آثار اسلامی کهن مخالفت هایی با نقل و ضبط حدیث و کاربرد آن به عنوان منبع استنباط احکام شرعی گزارش شده است که لزوما محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست.

آقایی در ادامه با بیان اینکه خاستگاه اندیشه قرآن بسندگی در دروان معاصر به دو حوزه جغرافیایی متمایز یعنی مصر و شبه قاره هند برمی گردد، ابراز داشت: این اندیشه پس از ظهور در این نقاط به تدریج به سایر نقاط جهان اسلام نیز راه یافته است و امروز به کمک ابزارهای ارتباطی نوین این تفکر به سراسر جهان نفوذ کرد است.

وی گفت: در سده نوزدهم و بیستم میلادی دوباره مخالفت هایی با حدیث پدیدار شد و خاستگاه این اندیشه نیز به حوزه جغرافیایی مصر و شبه قاره هند بازمی گردد، هرچند در حال حاضر این امر محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست و همه گیر شده است.

این محقق علوم اسلامی تاکید کرد: اندیشه قرآن بسندگی بر دو مؤلفه بنیادین خودبسندگی قرآن و انکار حجیت احادیث استوار شده است، اما خودبسندگی قرآن به این معنا است که قرآن یگانه حجت شرعی است و برای تفسیر آن نیاز به هیچ چیز غیر از قرآن نیست.

وی تاکید کرد: نفی اجمال، اطلاق و نسخ در قرآن و پذیرش اینکه قرآن معنای ثابتی نداشته و در شرایط مختلف معانی متفاوتی می پذیرد، از جمله لوازم ایده خودبسندگی قرآن است. /924/پ202/ص
ارسال نظرات