۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۰۵۱۲۸
از سوی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی؛

یکی از مدارس علمیه تبریز مرمت می‌‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از مرمت مسجد حوزه علمیه صادقیه و مدرسه علمیه حسن پادشاه خبر داد.
مدرسه علميه تبريز
تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: احیای طرح میدان صاحب الامر تبریز که میدان امام اصفهان نمونه کوچک آن است، سال‌ها است شروع شده و با نظارت کارشناسان سازمان یونسکو ادامه دارد.

وی با اشاره به طرح های مرمتی موجود در این میدان تاریخی خاطر نشان کرد: مدرسه علمیه اکبریه که در میدان تاریخی صاحب الامر قرار دارد، سال گذشته مرمت و در اختیار حوزه علمیه تبریز جهت استفاده طلاب قرار گرفت.

محمدی تصریح کرد: مرمت مجموعه مسجد و مدرسه حسن پادشاه نیز از سال ها قبل آغاز شده که هم اکنون مرمت بخش مسجد پایان یافته اما بازسازی بخش مربوط مدرسه علمیه که در سال های متمادی به حال خود رها شده بود، هنوز ادامه دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از پایان مرمت مسجد حوزه علمیه صادقیه تا پایان سالجاری خبر داد و گفت: این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد بازار تبریز بوده و در صحن حوزه علمیه صادقیه واقع شده است.

وی در ادامه از مرمت مسجد فاطمه الزهرا (س) تبریز که در اثر انفجار بمب زمان جنگ جهانی اول آسیب دیده بود،خبر داد و گفت:این مسجد در خیابان تربیت تبریز کوچه حریری آماده بازدید گردشگران و عموم مردم است.

محمدی تصریح کرد: این مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و در کاوش هایی که در مسجد به عمل آمده آثاری از دوره صفوی نیز بدست آمده است.

وی با بیان اینکه این مسجد تاریخی ثبت ملی شده و تا دو ماه آینده آماده استفاده نمازگزاران تبریزی خواهد بود، ادامه داد: در اثر بمباران دوره جنگ جهانی اول از مجموعه مسجد فاطمه الزهرا(س) فقط محراب و ستون هایی باقی مانده بود که با تلاش کارشناسان میراث فرهنگی، بازسازی و مرمت شد./935/پ202/س
ارسال نظرات