۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۵۲۳۹
حجت الاسلام خسروپناه:

باید متناسب با نیازهای جهان فقه را بالنده و پویا کنیم / حلقه‌های علمی برای تحول علوم انسانی در حوزه شکل گیرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به متضاد بودن علوم انسانی غرب با آموزه‌های دینی اسلام، بر ضرورت استخراج این علوم از قرآن کریم و تعالیم الهام بخش دین مبین اسلام تاکید و خواستار شکل گیری حلقه‌های علمی برای این امر مهم در حوزه‌های علمیه شد.
حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه حجت الاسلام والمسلمين خسروپناه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یکشنبه شب، در نشست علمی تحول در علوم انسانی که در مدرسه علمیه شهیدین قم برگزار شد، با بیان اینکه ما در کلام سیاسی و اجتماعی به هیچ وجه خوب کار نکرده ایم، ابرازداشت: فقه نیز با تمام غنای آن به تنهایی پاسخگویی مشکلات نیست.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه ما نتوانسته ایم عرفان اسلامی را به درستی تبیین کنیم، گفت: بسیاری از افرادی که به سراغ این عرفان ها می روند، ذاتا انسان های بدی نیستند، بلکه نیازمند معنویت هستند و می خواهند آن را به گونه ای پر کنند.

با علم سکولار نمی توان انسان متدین و مؤمن تربیت کرد

وی با اشاره به ضرورت تحول علوم انسانی، تاکید کرد: با علم سکولار نمی توان انسان متدین و مؤمن تربیت کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تصریح کرد: در روانشاسی غربی نهاد خانواده جایگاهی ندارد، در حالی که در دین اسلام مساله کاملا عکس است و نهاد خانواده و والدین ارزشی فوق العاده دارد و متاسفانه علومی انسانی ما برگرفته از مبانی غربی است.

وی تاکید کرد: غربی ها در جامعه شناسی نیز به شدت با نهاد خانواده مخالف هستند و می گویند اشکالی ندارد روابط جسنی نامشروع جای ازدواج درست و صحیح را بگیرد.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه علوم انسانی غربی نه تنها کارآمد نیست، بلکه با فرهنگ اسلامی تضاد دارد، تاکید کرد: همان گونه که خدا دین فرستاده است تا بشر را تغییر بدهد و به تکامل برساند علوم انسانی غربی آمده است تا انسان موجود را آن گونه که می خواهد تغییر بدهد.

وی تصریح کرد: انسان در علوم انسانی غرب یعنی حیوان، روحیه ملکوتی و الهی در انسان غربی معنایی ندارد و نظریات جامعه شناسان غربی این مساله را تایید می کند.

این استاد حوزه دانشگاه با اشاره به اشکالات اساسی علوم انسانی که در دانشگاه های کشور تدریس می شود، ابراز داشت: نمی توان انتظار داشت افرادی که با این علوم تربیت می شوند، دیندار و متعهد باشند.

وی با تاکید بر ضرورت تحول علوم انسانی، اظهار داشت: برای حل این مشکل باید به سراغ آموزه های دینی رفت و راه چاره را از آیات و روایات استخراج کرد.

باید متناسب با نیازهای جهان فقه را بالنده و پویا کنیم

حجت الاسلام خسروپناه با تبیین وظیفه طلاب در عرصه تحول علوم انسانی، بیان داشت: برای ایفای نقش در این عرصه طلاب باید چند کار انجام دهند، نمی شود گفت که برای انجام وظیفه در این عرصه فقه و اصول و درس و بحث را رها کنیم.

وی با بیان اینکه فهم دقیق و عمیق دین و فهماندن آن به جامعه رسالت حوزویان است، تاکید کرد: اگر ما معقتد به جامعیت اسلام هستیم، باید بدانیم یک سری علوم مثل تفسیر، کلام، اخلاق و با جامعه سروکار دارند.

این صاحبنظر علوم اسلامی تاکید کرد: ما باید وضع موجود و مطلوب را بشناسیم و علوم مرتبط با این علوم اسلامی را هم بشناسیم و به فکر چاره برای تغییر این وضعیت و رسیدن به نقطه مطلوب باشیم.

وی با بیان اینکه باید متناسب با نیازهای جهان فقه را بالنده و پویا کنیم، ابراز داشت: ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در عرصه های مختلف مورد نیاز مجتهدان خبره و نخبه ای تربیت کنیم.

این پژوهشگر حوزوی تحقق این مهم را کاری دشوار اما شدنی دانست و گفت: برای تحقق این مساله مهم باید بسیار قوی کار کنیم و مباحث جدید فقهی را در عرصه های مختلف تدوین کنیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دومین نشست راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با حضور رهبر انقلاب یادآورشد: این نشست با موضوع عدالت برگزار شد و اندیشمندان در حضور مقام معظم رهبری به تبیین دیدگاه های خود در این خصوص پرداختند و مقام معظم رهبری هم مطالب مهمی را ایراد کردند.

فقه معدنی است که از دل آن باید طلای ناب را بیرون کشید

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، یادآورشد: فقه معدنی است که از دل آن باید طلای ناب را بیرون کشید و استخراج کرد و این مساله رسالت حوزویان و طلاب و دانش پژوهان جوان را بسیار سنگین می کند.

وی بیان کرد: یک دسته از علوم مستقیما با ماموریت حوزویان مرتبط هستند و طلاب متناسب با ذوق و استعداد باید یک رشته را انتخاب کنند و در آن متبحر شوند، یک دسته از علوم نیز هستند که حوزه مستقیم با آن سروکار ندارد.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه حوزه در تحول علوم انسانی می تواند بسیار نقش داشته باشد، افزود: حوزه باید مبانی علوم طبیعی، انسانی، علوم مهندس و پزشکی را بنویسد و در حوزه های مرتبط نیز به صورت مباشرت و مستقیم وارد عمل شود.

باید حلقات علمی در حوزه تشکیل شود

وی باید حلقات علمی در حوزه تشکیل شود تا زمینه تحقق تحول علوم انسانی فراهم شود، یادآورشد: به برکت انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری حوزه در این سی سال بسیار رشد کرده است و قابل قیاس با حوزه قبل از انقلاب اسلامی نیست.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: به ویژه در دوران زعامت مقام معظم رهبری حوزه بسیار تغییر کرده است، ما این تغییرات را ملموس می بینیم، اما هنوز راه های نرفته زیاد است و باید با برنامه ریزی مناسب از وضع موجود به مطلوب برسیم.

وی خطاب به طلاب و روحانیان ابراز داشت: منتظر نباشید که دیگران برای شما برنامه ریزی کنند، با مشورت اساتید رشته های مورد نظر را انتخاب کنید تا بتوانید در آینده گرهی از جامعه باز و مشکلات را حل کنید.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه این نشست پاسخگوی سؤالات طلاب و روحانیان در خصوص ضرورت تحول در علوم انسانی بود و خطر اسلام التقاطی را از کفر بدتر دانست./924/پ201/ص
ارسال نظرات