۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۵۲۴۳
مدیر حوزه علمیه گلستان:

پژوهش هدفمدار نیاز امروز حوزه‌های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه گلستان گفت: تحقیق و ‌پژوهش به عنوان یک مسأله بنیادین در حوزه تنها با برنامه‌ریزی و هدف گذاری می تواند به نقطه مطلوب برسد.
مدير حوزه هاي علميه گلستان
حجت الاسلام مصطفی ملکی، مدیرحوزه های علمیه گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، پژوهش را مکمل فعالیت‌های آموزشی در حوزه دانست و با بیان این که امروز نیازمند آموزشی پژوهش محور در سطح مدارس علمیه هستیم، گفت: تقویت امر پژوهش در سطح مدارس سبب شکوفایی فعالیت‌های علمی در این مراکز بزرگ دینی خواهد شد.

وی با بیان این که پژوهش هدفمدار و نظام‌مند نیاز امروز حوزه‌های علمیه است، افزود: تحقیق و وپژوهش به عنوان یک مسأله بنیادین در حوزه تنها با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌تواند به نقطه مطلوب برسد.

مدیر حوزه‌های علمیه گلستان با اشاره به این که از آغاز تشکیل حوزه‌های علمیه تاکنون در هیچ برهه‌ای از تاریخ، آموزش در حوزه های علوم اسلامی، از تحقیق و پژوهش جدا نبوده است، ادامه داد: پژوهش زیربنای همه علوم است و بدون پژوهش اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.

حجت الاسلام ملکی با تأکید براین که آموزش‌های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش‌محور باشد، تصریح کرد: آموزش منهای پژوهش امکان‌پذیر نخواهد بود و اگر مدارس علمیه تنها به دنبال آموزش بروند به یقین بازدهی علمی در آن حوزه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی با بیان این که نظام آموزشی کنونی در حوزه با تقویت پژوهش به شکوفایی خواهد رسید، خاطرنشان کرد: پژوهش یک رکن اساسی آموزش در حوزه است و اساتید و مدیران مدارس باید پژوهش های کاربردی و محوری را در دروس حوزه تقویت کنند.

مدیرحوزه های علمیه گلستان با اشاره به این که پژوهش محوری باید از همان سال های ابتدایی ورود طلاب به حوزه به آنها آموزش داده شود، بیان داشت: حرکت در این مسیر می تواند پژوهش را به عنوان یک مسأله جدایی ناپذیر در میان طلاب نهادینه کند.

حجت الاسلام ملکی در ادامه سخنان خود فراهم شدن زیرساخت های پژوهشی در سطح مدارس علمیه را ضروری خواند و با بیان این که برای تقویت پژوهش در سطح حوزه نیازمند برخی امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در این مراکز علمی هستیم، خاطرنشان کرد: تجهیز کتابخانه ها یکی از فاکتورهای مهم تقویت امر پژوهش در حوزه‌های علمیه است.

وی، راه‌اندازی معاونت پژوهش در حوزه‌های علمیه را زمینه‌ساز تقویت امر پژوهش در استان‌ها دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با راه‌اندازی و تقویت این معاونت، فعالیت‌های پژوهشی در سطح حوزه‌ها هدفمند خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه گلستان با اشاره به این که ما امروز نیازمند پژوهش های کاربردی در حوزه های علمیه هستیم، خاطرنشان کرد: حوزه باید با نیاز سنجی و توجه به شرایط روز جامعه به دنبال پژوهش هایی رود که در سطح جامعه کاربردی باشد.

حجت الاسلام ملکی، آموزش شیوه های علمی پژوهش و تحقیق به طلاب را موجب بهینه شدن فعالیت های پژوهشی در حوزه ها دانست و افزود: با توجه به ضرورت نهادینه شدن تحقیق در مدارس علمیه استان پیشنهاد می شود تدوین یک مقاله علمی در پایان هر سال تحصیلی برای طلاب در همه پایه ها و ارائه آن به معاونت پژوهش استان الزامی شود.

مدیرحوزه های علمیه گلستان در ادامه سخنان خود به برخی از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در طی سال گذشته و امسال از سوی این مرکز دراستان اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه آموزشی با حضور معاونین و مسؤولان دفاتر پژوهشی استان، انتشار شماره نخست فصلنامه اسوه در حوزه علمیه استان، برگزاری کارگاه علمی و مهارتی استادان ادبیات عرب، حمایت از مؤلفین کتب در استان و پیگیری تدوین کتاب «تجزیه افعال قرآن» در سه جلد را از جمله مهم ترین فعالیت های صورت گرفته در این مدت بوده است.

حجت الاسلام ملکی، تقویت کتابخانه‌های مدارس علمیه استان را یکی از برنامه‌های مهم این مرکز در راستای تقویت امر پژوهش در حوزه ها دانست و تصریح کرد: شناسایی کتابخانه های مدارس علمیه استان آغاز شده و در تلاش هستیم آن را تجهیز کنیم./950/ت301/س
ارسال نظرات