۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۹۷۵۸۷
یادداشت؛

فاطمیه؛ موسم بازسازی معنا و مرمت روح جمعی

فاطمیه؛ موسم بازسازی معنا و مرمت روح جمعی
سوگواری برای حضرت زهرا(س)، نه تنها اظهار محبت، بلکه تجدید میثاق با آرمان‌های الهی است. برپایی مجالس عزای فاطمیه(س) با شور، شعور، و تکیه بر معارف اصیل، همچون شُعله‌ای است که حافظ هویت دینی و نگه‌دارنده پیوند امت با سرچشمه‌های نور است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، دهه فاطمیه، پیش از هر چیز، مظهر پاسداشت ولایت و وفاداری امت به حقیقت نبوی و علوی است؛ سوگواری برای حضرت زهرا(س)، نه تنها اظهار محبت، بلکه تجدید میثاق با آرمان‌های الهی است. برپایی مجالس عزای فاطمیه(س) با شور، شعور، و تکیه بر معارف اصیل، همچون شُعله‌ای است که حافظ هویت دینی و نگه‌دارنده پیوند امت با سرچشمه‌های نور است. این عزاداری‌ها خود «مدرسه»‌اند؛ مدرسه تربیت اراده، تحکیم محبت، و بازخوانی رسالت اجتماعی دین. اما در کنار این پاسداشت، فاطمیه فرصتی است برای بازاندیشی در بحران‌هایی که امروز جان جامعه را می‌فرساید و درک دوباره اینکه چرا الگوی فاطمی همچنان نسخه نجات‌بخش است:

الف) فاطمیه؛ چارچوب هدایت در روزگار ازهم‌گسیختگی: جامعه امروز با بحران‌هایی مواجه است که ماهیت «هم‌پوشان» دارند؛ یعنی اقتصادی، روانی، هویتی، اخلاقی و جمعیتی درهم‌تنیده شده‌اند. در چنین شرایطی، الگوی فاطمی را باید به‌عنوان چارچوب هدایت فهم کرد. قرآن کریم دعوت می‌کند که آیات الهی نه فقط خوانده، بلکه «هدایت‌کاوی» شود:﴿لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ و پیامبر(ص) درباره حضرت زهرا(س) فرمودند: هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي، یعنی ترسیم‌کننده همان منطق هدایت نبوی در همه ابعاد زندگی. سیره فاطمی، تنها واقعه‌ای تاریخی نیست؛ بلکه معیار فهم عدالت، سبک تربیت نسل، و معادله صحیح نسبت انسان با دنیا است.

ب) از اسراف تا معنازدگی؛ بحران مصرف و نیاز به الگوی فاطمی: مصرف‌گرایی امروز صرفاً افزایش خرج نیست؛ جایگزین شدن مصرف به‌جای معناست. انسان برای پرکردن خلأ درونی، به انباشت‌های بی‌هدف رو می‌آورد. قرآن کریم این انحراف را به‌روشنی منع کرده است: ﴿وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ و پیامبر(ص) فرمودند: ما مَلَأ ابنُ آدمَ وِعاءً شرًّا من بطنه؛ در برابر این بحران، سیره فاطمی بیانگر نوعی معیشت حکیمانه است؛ معیشتی که نه بر ریاضت‌کشانه‌گی مبتنی است و نه بر ولنگاری مصرفی، بلکه بر کفایت، عدالت‌ورزی و جهت‌مندی در خرج. این الگو امروز می‌تواند بخشی از اختلالات روانی، فشار اقتصادی و هویت‌گریزی را درمان کند.

فاطمیه؛ موسم بازسازی معنا و مرمت روح جمعی

ج) بحران جمعیت و بازسازی «معماری امید خانوادگی»: کاهش جمعیت صرفاً مسئله عدد نیست؛ نشانه‌ای از فروپاشی امید، تضعیف اعتماد به آینده، و فروریختن آرامش خانواده است. قرآن کریم تکثیر نسل را بخشی از مأموریت انسان معرفی می‌کند:﴿ثم جَعَلْنَاكُمْ خَلَائِفَ فی الْأَرْضِ ( و رسول خدا(ص) فرمود: تناكَحوا تَناسَلوا فإني مُباهٍ بكم الأمم. خانه فاطمی، «معماری امید» است؛ جایی که سختی‌ها با محبت آمیخته می‌شود، تربیت با عقلانیت پیوند می‌خورد، و معنویت با مسئولیت اجتماعی درهم تنیده است. بازنمایی این الگو می‌تواند گفتمان خانواده را از سطح توصیه‌های کمی و اداری، به سطح الگوسازی وجودی ارتقا دهد.

د) رهبری دینی و عبور از پیچ‌های بنیادشکن: نظام اسلامی در دهه‌های اخیر با پیچ‌هایی مواجه بوده که ماهیت آن‌ها تنها سیاسی یا اقتصادی نیست، بلکه معنایی است؛ بحران روایت مشترک، بی‌اطمینانی، و فرسایش امید. در چنین وضعیتی، آنچه قرآن از آن به‌عنوان «رهبری هدایت‌گر» یاد می‌کند، معنا می‌یابد: ﴿وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَاتداوم این هدایت در عصر غیبت در قالب ولایت فقیه قرار گرفته است؛ نه صرفاً به‌مثابه سازوکار سیاسی، بلکه به‌منزله شبکه‌ معنا‌بخشی، ثبات‌سازی و جهت‌دهی به آینده. دهه فاطمیه زمینه‌ای است برای توضیح این حقیقت که هدایت دینی، ستون فقرات عبور جامعه از بحران‌های هم‌زمان است.

ه) الگوی فاطمی؛ هندسه آینده‌سازی: سیره فاطمی را می‌توان «معماری حکمت عملی» نامید؛ مجموعه‌ای که چهار ویژگی بنیادین دارد: عدالت‌جویی ریشه‌دار؛ حساسیت نسبت به رنج انسان و فساد ساختارها؛ معنویت مسئولانه؛ پیوند عبادت با کنش اجتماعی؛ خانواده‌محوری تمدنی؛ تربیت نسل به‌عنوان هسته آینده جامعه؛ عقلانیت آمیخته با مهر؛ تصمیم‌سازی اخلاقی در کنار عاطفه. این الگو می‌تواند به‌عنوان مسیر بازسازی امید، استحکام خانواده، تقویت اخلاق اجتماعی و مدیریت آینده به‌کار گرفته شود.

دهه فاطمیه، در کنار شور عزاداری و پاسداشت حریم ولایت، فرصتی تمدنی است: فرصتی برای بازسازی معنا، اصلاح سبک زندگی، تقویت خانواده و تبیین دوباره نقش هدایت دینی در عبور از تلاطم‌ها. جامعه امروز بیش از هر زمان به حکمت فاطمی نیاز دارد؛ حکمتی که می‌تواند «روح جمعی» را ترمیم و «افق آینده» را از نو روشن کند.

حجت الاسلام محمد اسماعیل عبداللهی

ارسال نظرات