۰۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۵۲۹۲
رییس اداره تبلیغات اسلامی ساری:

شاخصه اصلی عرفان‌های نوظهور تعالی‌زدایی از مفاهیم معنوی است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تبلیغات اسلامی ساری، شناخت صحیح از شریعت محمدی را تنها راه رسیدن به عرفان حقیقی دانست و گفت: شاخصه اصلی عرفان‌های نوظهور ‌تعالی‌زدایی از مفاهیم اصیل معنوی است.
رييس اداره تبليغات اسلامي ساري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام حمزه علی صادقی، رییس اداره تبلیغات اسلامی ساری، امروز در گفتمان دینی که با موضوع آشنایی عرفان های نوظهور در این شهرستان برگزار شد، معنویت های نوظهور را یک خطر بزرگ توصیف کرد و با بیان این که عرفان‌های نوظهور تنها به دنبال نسخ ارزش‌های دینی و اسلامی در جامعه هستند، گفت: گسترش روز افزون این عرفان‌های انحرافی یک هشدار برای جامعه اسلامی است.

وی، شاخصه اصلی عرفان های نوظهور را تعالی زدایی از مفاهیم معنوی دانست و با اشاره به این که در عرفان های نوظهو، هدف رسیدن به آرامش است و براین اساس انسان می تواند خدا را هر طور که دوست دارد، تصور کند، افزود: این درحالی است که اندیشه های دینی اسلامی، خدا وجود محض است که فیض وجود می دهد و انسان وجود اعتباری است و چنانچه این افاضه قطع شود انسان هیچ معنایی ندارد.

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که عرفانی که بر پایه شناخت خدا و از طریق عمل به دستورات الهی و تهذیب نفس و از راه شریعت و عمل به دستورات خداوند شکل بگیرد، عرفان اصیل و حقیقی است، تصریح کرد: متأسفانه عرفان های نوظهور و انحرافی از این اصول مهم به دور هستند و دین ستیزی، عقل ستیزی، آرامش، لذت‌گرایی و خرافه پذیری از جمله مهم ترین ویژگی های عرفان های نوظهور است.

رییس اداره تبلیغات اسلامی ساری با بیان این که عرفان‌های انحرافی و نوظهور منکر خدا هستند و در حوزه خداشناسی تصور درستی از آفرینش ندارند، خاطرنشان کرد: افزون براین عرفان‌های نوظهور نگاهی تک بعدی به انسان دارد و این یکی دیگر از مشکلات مهم این معنویت‌های دروغین است.

وی، شناخت صحیح از شریعت محمدی را تنها راه رسیدن به عرفان حقیقی دانست و با تأکید براین که عرفان اصیل اسلامی را می‌توان در اندیشه‌های متعالی ائمه معصومین(ع) جستجو کرد، گفت: امروز ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ دینی بهترین الگو برای شناخت مناسب و تأثیرگذار از عرفان حقیقی هستند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی ساری با تأکید براین که در عرصه ترویج عرفان اصیل اسلامی نیازمند یک تلاش همه جانبه هستیم، افزود: کم کاری در زمینه ترویج عرفان اسلامی موجب میدان داری افراد سود جو منحرف می شود.

وی تصریح کرد: عرفان اسلامی مبتنی بر مفهومی به نام تقوا و تزکیه نفس است ، از سوی دیگر عرفان ناب اسلامی مبتنی بر جهاد و مسئولیت پذیری در برابر خدا و در برابر جامعه و در برابر کل بشریت است همچون عرفان امام خمینی‌(ره).

رییس اداره تبلیغات اسلامی ساری با بیان این که این عرفان های نوظهور ضد خدا و احکام متعالی اسلامی هستند، افزود: متأسفانه یکی از مهم ترین دلایل گسترش چنین عرفان های انحرافی عدم توجه متولیان دینی و فرهنگی به ترویج و نهادینه کردن عرفان اصیل اسلامی برای نسل جوان است.

وی، نبود آگاهی مناسب نسبت به عرفان حقیقی و جهل نسبت به عرفان های کاذب و دروغین را مهم ترین عامل گرایش افراد به این افکار انحرافی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه فرقه‌های نوظهور امروز خطر بزرگی برای ترویج اندیشه‌های ناب اسلامی هستند. 

حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که شناخت مناسب جامعه با عرفان اصیل اسلامی آنها را در برابر فرقه های نوظهور واکسینه خواهد کرد، بیان داشت: شناخت حقیقی از دین اسلام و فرقه های نوظهور برای جامعه یک ضرورت است./950/پ202/س
ارسال نظرات