۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۵۴۸۸
استاد حوزه و دانشگاه:

عرفان‌های کاذب به دنبال خارج کردن انسان از حلقه معرفت‌شناسی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، عرفان اسلامی را تنها عرفان حقیقی در جهان دانست و گفت: تنها راه مقابله با فرقه های انحرافی نشان دادن حقیقت به مردم و نشان دادن ماهیت دروغین این فرقه ها به آنها است.
فرقه هاي انحرافي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد بیاری، استاد حوزه و دانشگاه، روز گذشته در گفتمان دینی با موضوع «عرفان اسلامی و تبیین مسلک های نوظهور» که در شهرستان بوئین زهرا برگزار شد، با اشاره به فعالیت حداقل 70 نوع فرقه در سطح کشور، گفت: هیچ کدام از این فرق در ایران تأسیس نشده و تقریباً همگی آنان از کشورهای غربی وارد شده اند.

وی با بیان این که عرفان های التقاطی و انحرافی با بدعت‌گذاری در دین مبین اسلام زمینه ترک سنت های اسلام را در سطح جامعه فراهم کرده اند، بیان داشت: این گونه عرفان‌های التقاطی و نوظهور تنها به دنبال تضعیف ارزش‌های دینی هستند.

استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به این که عرفان‌های نوظهور ضد خدا و احکام متعالی اسلامی هستند، افزود: متأسفانه یکی از مهم‌ترین دلایل گسترش چنین عرفان‌های انحرافی عدم توجه متولیان دینی و فرهنگی به ترویج و نهادینه کردن عرفان اصیل اسلامی برای نسل جوان است.

حجت الاسلام بیاری با اشاره به روند رشد فرقه‌های انحرافی در مناطق مختلف کشور متغییر است، افزود: متاسفأنه به علت بافت غیر بومی شهر خاص کرج قدرت مانور تبلیغاتی این فرق در این شهر زیاد است و اکثر این فرق در این شهر فعال و در حال عضو‌گیری هستند.

وی اظهار داشت: اکنون غرب بعد از گذشت دو قرن که به سوی بی‌بند‌و‌باری پیش رفته بود دریافته که این مسیر راه اصلی انسان‌ها نیست و سعی در هدایت انسان‌ها به سمت فرق عرفانی نوظهور دارد البته نه با قصد عرفانی بلکه درصدد پیشبرد اهداف خویش است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این مسلک‌های نوظهور به انسان نشان داده می‌شود که هر چه هست این دنیا است و آخرتی وجود ندارد و با بهره‌گیری از فنونی مدعی این هستند که روح را از بدن انسان آزاد می کنند.

وی با بیان این که عرفانی که واقعی باشد هدفی جز سوق به سوی خدا نباید داشته باشد و این چیزی است که عرفان اصلی به دنبال او است، ادامه داد: عرفان‌های کاذب و دروغین که از سوی نظام سلطه به وجود آمده تنها هدفشان از بین هویت دینی در نسل جوان جامعه ما است.

حجت الاسلام بیاری، عرفان اسلامی را تنها عرفان حقیقی در جهان دانست و گفت: تنها راه مقابله با فرقه های انحرافی نشان دادن حقیقت به مردم است و این که ما بتوانیم ماهیت دروغین این فرقه ها را به مردم نشان دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه، شاخصه اصلی عرفان‌های نوظهو را تعالی‌زدایی از مفاهیم معنوی دانست و با اشاره به این که در عرفان های نوظهو، هدف رسیدن به آرامش است و براین اساس انسان می تواند خدا را هر گونه که دوست دارد، تصور کند، افزود: این درحالی است که اندیشه های دینی اسلامی، خدا وجود محض است که فیض وجود می دهد و انسان وجود اعتباری است و چنانچه این افاضه قطع شود انسان هیچ معنایی ندارد.

حجت الاسلام بیاری با تأکید بر این که در عرفان اصیل اسلامی هدف، قرب الهی است که از راه عمل به شریعت مبین اسلام حاصل می‌شود، ادامه داد: با بررسی کوتاه نسبت به عرفان‌های نوظهور در خواهیم یافت که این عرفان های ساختگی فاقد این ملاک های مهم هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عرفای عرفان اصیل و آنهایی که در این زمینه به مقامی رسیدند احکام و توصیه‌های شرعی را تا آخرین لحظات عمرشان انجام می‌دهند، ادامه داد: الگوگیری از شخصیت امام‌علی(ع) برای شفافیت در این مسأله مهم است، چون عرفان‌هایی که در اسلام هستند و منتسب به اسلام و جزء فرقه‌های اسلامی محسوب می‌شوند، شخصیت بارزشان امیرالمؤمنین(ع) است./950/پ202/س
ارسال نظرات