۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۱۰۵۵۱۶
با حضور شخصیت های حوزوی؛

همایش روش شناسی اجتهاد امام خمینی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش روش شناسی اجتهاد امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت الله استادی و شماری از شخصیت‌ها و صاحبنظران برجسته حوزوی در قم برگزار شد.
عکس آرشيو
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش روش شناسی اجتهاد امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت الله رضا استادی و شماری از اساتید و صاحبنظران برجسته حوزوی در مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

در این همایش که پیش از ظهر پنج شنبه برگزار شد، آیت الله استادی از اعضای جامعه مدرسین و امام جمعه موقت قم به تبیین شیوه ها و روش های اجتهاد امام راحل پرداخت.

آیت الله استادی که مقاله خود را با عنوان نوع اجتهاد مطلوب از دیدگاه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه ارائه می کرد در سخنانی ابراز داشت: امام راحل به دیدن فتاوای فقها و علما عنایت خاصی داشتند اما هیچ گاه مقلد نبودند و انصافا هم این مساله کار بسیار لازمی است.

آیت الله استادی، فحص از فتاوای اهل سنت و عامه را از دیگر بایسته های ضروری در استنباط احکام شرعی دانست و تاکید کرد: فحص از فتاوای اهل عامه از سنت های مرحوم آیت الله بروجردی بود و امام خمینی(ره) نیز به این مهم عنایت و توجه داشتند.

در ادامه این همایش حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست از اعضای جامعه مدرسین و اساتید درس خارج حوزه علمیه قم دیدگاه های خود را در خصوص روش شناسی اجتهادی امام خمینی(ره) تبیین کرد.

وی خواستار برگزاری کرسی های نظریه پردازی به منظور تبیین و ترویج روش های اجتهادی امام راحل شد و مهجورماندن اندیشه های امام را ظلم به این شخصیت بزرگوار دانست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه علمی و فقهی امام راحل تاکید کرد: مخالفان هم معترفند که ایشان در فقه و اصول بر قله ایستاده اند و دارای نوآوری هایی هستند و بایند اندیشه های ایشان تبیین شود.

این استاد حوزه تاکید کرد: در قالب کرسی های مناظره می توان نوآوری های ایشان را تببین و نقد کرد، این مساله باعث می شود که نظرات ایشان مهجور نماند.

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در ادامه این همایش به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه اجتهاد امام پاسخگوی بسیاری از مسائل مستحدثه است، برخی از ابتکارات اجتهادی و فقهی امام را تشریح کرد.

وی نظریه خطابات قانونیه رامهم ترین نظریه فقهی امام ذکر و تصریح کرد: ایشان در دوره حاضر بیشترین ابتکارات را در فقه واصول دارند، در تمامی ابتکارات ایشان نظریه خطابات قانونیه مهم ترین ابتکار ایشان است، این نظریه نظریه ای است که از ابتدای فقه واصول تا آخر می توان کاربرد و اثر داشته باشد.

حجت الاسلام طاهری خرم آبادی مدیر مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(ره) نیز در این همایش گزارشی از فعالیت، اقدامات و عملکرد این مدرسه ارائه کرد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات