۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۵۸۶۴
عضو هیات علمی مؤسسه امام مطرح کرد؛

صیانت از حقوق بشر از نگاه فقه اسلامی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مقاله ای با عنوان صیانت از حقوق بشر بیان داشت: رویکرد نظام حقوق اسلامی با تکیه بر صفاتی از جمله عدالت، خداباوری و فرجام باوری نظام کارآمدی را در زمینه صیانت از حقوق بشر ایجاد کرده است.
همايش رويکرد متعالي فقه اسلامي به حقوق بشر


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود راعی، از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم روز سه شنبه در همایش رویکرد فقه اسلامی به حقوق بشر که در سالن همایش های این مؤسسه برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان صیانت از حقوق بشر پرداخت.

وی در این مقاله با بیان اینکه صیانت از حقوق بشر یکی از اصلی‌ترین و جدی‌ترین مباحث حقوق بشری است، تاکید کرد: توسعه اسناد حقوق بشری و در نتیجه تلاش برای رساندن جامعه جهانی به نقطه مطلوب با موضوع تضمین این حقوق که عمدتا متوجه دولت ها می باشد، عجین شده است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: زمانی که بحث از حراست و صیانت از حقوق انسان ها به میان می آید، این پرسش مطرح می شود که تحقق چنین هدفی تا چه میزان به شرایط حاکمان و متصدیان حاکمیتی بستگی دارد.

حجت الاسلام راعی بیان داشت: پردازش به این پرسش مستلزم تبیین نوع تعهد دولت ها و تکلیف آنها در خصوص مساله حقوق بشر است و تعهداتی همچون تعهد به شناسایی، تعهد به احترام و اجرا و تعهد به نتیجه را می توان از مهم ترین تعهدات دولت ها در این زمینه برشمرد.

این محقق علوم اسلامی با بیان اینکه برای انجام این تعهدات دو شیوه اقدام فوری و تدریجی تعریف شده است، ابراز داشت: رویکردهای کنونی در خصوص پرسش مذکور به چند دسته تقسیم می شوند، در یک نگاه صیانت از حقوق بشر استفاده از ساز وکارهای لازم برای انجام تعهدات حقوق بشری دولت ها است.

حجت الاسلام راعی تاکید کرد: این رویکرد با توفیق در تاسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بزرگ ترین قدم خود را از جهت عملی در این راستا برداشت.

این استاد حوزه علمیه گفت: از سویی دیگر تکیه بر شرایط حاکمان بهترین راهکار صیانت از حقوق بشر است.

وی در ادامه با تبیین دیدگاه های دین مبین اسلام در خصوص مساله حقوق بشر، تصریح کرد: رویکرد نظام حقوق اسلامی با پذیرش مسیر دوم و تکیه بر صفاتی از جمله عدالت، خداباوری و فرجام باوری نظام کارآمدی را در زمینه صیانت از حقوق بشر ایجاد کرده است.

حجت الاسلام راعی اظهار داشت: بدون توجه به شرایط درونی حاکمان و تکیه بر مباحث اخلاقی دین نمی‌توان از رویکرد ابزارانگارانه به انسان و یا برخورد سیاسی با مساله حقوق بشر به دور ماند. /924/پ202/ع

ارسال نظرات