۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۰۶۰۴۶
استاد حوزه و دانشگاه:

سبک رهبری امام حکومت بر دل‌ها و مدیریت بر قلب‌ها بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تبیین سبک رهبری و مدیریتی امام خمینی‌‌(ره) پرداخت و از آن به حکومت بر دل‌ها و مدیریت بر قلب‌ها تعبیر کرد.
حجت الاسلام علي آقاپيروز


حجت‌الاسلام علی آقا پیروز، مدیر و عضو هیأت علمی گروه مدیریت پژوهشکده نظام‌های اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام خمینی‌‌(ره) به تبیین سبک رهبری و مدیریتی ایشان پرداخت و از آن به حکومت بر دل‌ها و مدیریت بر قلب‌ها تعبیر کرد.

وی در ادامه با اشاره به تحقیقات خود پیرامون مدیریت و رهبری امام خمینی‌‌(ره)، آن را در دو سطح ملی، یعنی نوع تعامل با مردم و سطح سازمانی، یعنی نوع تعامل با مسؤولان نظام قابل بررسی دانست و به ارائه نتایج این تحقیق پرداخت.

حجت‌الاسلام آقاپیروز برای تبیین سبک رهبری امام‌‌(ره) در سطح ملی پاسخ به چند سؤال «آیا حضرت امام‌(ره) یک رهبری مردمی بود»، «تفاوت رهبری مردمی امام با دیگر رهبران مردمی چیست» و «اگر ادعا می‌کنیم امام راحل رهبری مردمی است، جلوه‌های رهبری مردمی ایشان چیست»، ضروری دانست.

وی با اشاره به نگاه مثبت رهبران و پیشوایان معصوم‌(ع) به مردم نگاه گفت: خدای متعال درباره پیامبر اکرم‌(ص) می‌فرماید «پیامبری از میان خودتان برایتان ارسال شد که نسبت به نجات شما بسیار حریص و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است».

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حضرت امام خمینی‌‌(ره) در تبیین چرایی محبت فوق‌العاده پیامبر اکرم‌(ص) به مردم می‌نویسند «هنگامی که شخص محبّ کسی شد، به آثار و متعلقات محبوب هم محبت پیدا می‌کند».

وی با بیان این‌که انبیا و مرسلین به واسطه ادارک کامل خود، همان عشق و محبت شدیدی که به حضرت حق دارند نسبت به آثار و متعلقات او هم دارند، به مردمی بودن امام‌‌(ره) اشاره کرد و گفت: امام راحل برای جامعه و مردم اصالت قائل هستند و نگاهشان به مردم یک نگاه بسیار مثبت است.

حجت‌الاسلام آقاپیروز ادامه داد: حضرت امام‌‌(ره) درباره مردم ایران می‌فرمایند « مردم عزیز ایران که حقاً چهره منور تاریخ اسلام در زمان معاصرند» که البته باید تصریح کرد، ملی‌گرایی در بینش امام مترود است و آن را اساس بدبختی مردم و از توطئه‌های استعمار می‌دانند.

وی با بیان این‌که نگاه امام‌‌(ره) به مردم مسلمان که به دنبال حفظ ارزش‌های اسلامی هستند، بسیار مثبت است، ابراز داشت: از دیدگاه امام راحل صاحبان انقلاب مستضعفان و پابرهنگانی هستند که قشر ضعیف مردم را تشکیل داده و انقلاب اسلامی مدیون فداکاری و از خودگذشتگی آنان است.

این متخصص حوزه مدیریت اسلامی در پاسخ به سؤال دوم گفت: رهبران مردم را برای تثبیت پایه‌های حکومت خود در صحنه نگاه می‌دارند؛ اما امام‌‌(ره) رهبری مردمی، پایبند به تکلیف الهی خود و به انگیزه الهی و از سر تکلیف این حکومت الهی را برپا کرده است.

وی با بیان این‌که امام راحل تنها به خاطر خدا جایگاه خاصی را برای مردم قائل است، اظهار داشت: حضرت امام‌‌(ره) همه چیز را از خدا می‌دانست و در فرمایشات ایشان نیز مکرر می‌بینیم که فرموده‌اند «انقلاب را خدا پیروز کرد»، «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و «دل‌های مردم را خدا جلب کرد».

حجت‌الاسلام آقاپیروز تصریح کرد: انگیزه امام راحل برای مردمی بودن کاملاً الهی بود، هم انگیزه‌شان الهی بود، خدمت به مردم را با انگیزه الهی انجام می‌داد و دوست داشت همه با انگیزه الهی کار کنند؛ اگرچه دیگر رهبران هم ممکن است مردمی باشند، اما باید روشن شود که با چه انگیزه‌ای رهبری مردمی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان جلوه‌های مردمی رهبری امام خمینی‌(ره) پرداخت و با بیان این‌که احترام و تواضع نسبت به مردم یکی از این جلوه‌ها است، گفت: امام در پیام‌ها و سخنانشان با کمال تواضع و احترام تقاضایشان را از مردم مطرح می‌کردند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: امام‌‌(ره) نسبت به مردم متواضع است؛ آمرانه عمل نمی‌کند و هیچ‌گاه برای این‌که از مردم مطالبه‌ای دارند، دستور صریح نمی‌دهند.

وی اظهار داشت: امام راحل با این‌که در راه مبارزه تبعید شدند، سال‌ها دور از وطن زندگی کردند و سختی‌های بسیار به جان پذیرفتند، اما در قبال انقلاب هیچ حقی برای خود قائل نیستند و همه را به مردم نسبت می‌دهند.

حجت‌الاسلام آقاپیروز با بیان این‌که جلوه دیگر رهبری مردمی حضرت امام‌‌(ره) تشکر و قدردانی از مردم است، گفت: امام‌‌(ره) بارها فرمودند «مردم ایران، مردم بسیار خوبی هستند و باید از آنان تشکر کنیم؛ ما همه مرهون این مردم هستیم».

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: عشق به مردم جلوه دیگری از رهبری مردمی حضرت امام‌‌(ره) است؛ نسبت به مردم بیشترین علاقه و عشق را داشتند، عشق به مردم را عشق به خدا می‌دانستند و همواره می فرمودند «دشمنان دو چیز را نشناختند یکی اسلام و دیگری مردم».

وی با بیان این‌که امام راحل خود را وقف مردم کرده بود و هرچه در توان داشت در راستای مصالح ملی به کار می‌گرفت، همدردی و هم‌سطحی با مردم، خدمت به مردم و توصیه مسؤولان به خدمتگزاری نسبت به مردم،‌ جلب مشارکت مردم و احترام به آرای آنها و تزریق روح خودباوری در مردم را از جلوه‌های دیگر مردمی بودن رهبری امام برشمرد.

حجت‌الاسلام آقاپیروز با یادآوری این‌که امام رهبری الهی و منحصر به فرد بود و رهبری مردمی ایشان با انگیزه الهی صورت گرفت نه با انگیزه‌های نفسانی و صرفاً برای حفظ پایه‌های حکومت، به تبیین مبنا و نگاه امام‌‌(ره) به انسان‌ها پرداخت.

وی به بررسی سبک رهبری امام خمینی‌‌(ره) در سطح سازمانی و برخورد و تعامل ایشان با کارگزاران نظام پرداخت و گفت: رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سطح کارگزاران، رهبری کریمانه است.

این متخصص در حوزه مدیریت اسلامی با بیان این‌که سبک رهبری امام حکومت بر دل‌ها و مدیریت بر قلب‌ها بود، تصریح کرد: امام‌‌(ره) مدارای حداکثری و شدت عمل حداقلی داشتند و تا آنجا که امکان داشت با مسؤولان و کارگزاران نظام مدارا می‌کردند و آنجا که چاره‌ای نمی‌دیدند، شدت عمل به خرج می‌دادند. /920/ت302/ع

ارسال نظرات