۱۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۱۰۲

امام خمینی ایمان به خدا و وحدت کلمه را رمز پیروی انقلاب می‌دانست

خبرگزاری رسا ـ کارشناس پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های امور مساجد گفت: امام خمینی توانست با تمسک به سیره نبوی، سه مرحله فرصت نظریه پردازی بیداری اسلامی، بنیان سازی برای اجرا و فرصت اجرا و عملیاتی کردن را به خوبی پشت سر بگذارد.
امام خميني


حجت الاسلام علی اکبر گندمکار، کارشناس پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های امور مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: وحدت کلمه در اندیشه آزادی خواهانه امام خمینی(ره) در سایه ولایت فقیه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: نسبت به موضوع جریان‌های بیدارگرایانه اسلامی، سید جمال الدین اسد آبادی نخستین حرکت‌ها را انجام داد.

این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: سید جمال الدین از اولین رهبران حرکت احیای تفکر دینی و سرمنشا تولد موج آزادی‌خواهی اسلامی است.

وی بیان داشت: اگرچه حرکت سید جمال الدین اسد آبادی به دلیل این که دستخوش مسائل و چالش های فراوان قرار گرفت فراگیر نشد اما حرکت های دیگری در سایر نقاط جهان اسلام روی داد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: در ایران با کشته شدن ناصر الدین شاه و وقوع انقلاب مشروطه، در عثمانی با حرکت سلطان عبدالحمید و در مصر با مبارزه محمد عبده موج بیداری اسلامی تداوم یافت.

وی ادامه داد: در امتداد این موج بیداری اسلامی امام خمینی(ره) در قرن بیستم حرکتی را آغاز کرد که الگوی کامل از بیداری اسلامی شد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران ایجاد و به سایر نقاط جهان صادر شد، بیان داشت: یکی از تفاوت های حرکت امام خمینی(ره) با دیگر جریان‌ها این است که انقلاب اسلامی ایران تنها بر پایه اسلام و ارزش های اسلامی بنیان شده است.

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) توانست با تمسک به سیره نبوی، سه مرحله فرصت نظریه پردازی بیداری اسلامی، بنیان سازی برای اجرا و فرصت اجرا و عملیاتی کردن را به خوبی پشت سر بگذارد.

این محقق علوم اسلامی اظهار داشت: مدل انقلاب اسلامی ایران بر اساس دو رکن اساسی که در وصیت نامه امام خمینی اشاره شده است یعنی ایمان به خدا و وحدت کلمه شکل گرفت.

این پژوهشگر حوره علمیه قم بیان داشت: امام خمینی در وصیت نامه خویش رمز پیروی انقلاب اسلامی ایران را انگیزه عالی و مقصد حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور حول حکومت عنوان می‌دارد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات