۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۱۰۶۲۹۹
کارشناس مسایل بین الملل:

اندیشمندان مصر به دنبال قطع ارتباط با آمریکا و گسترش ارتباط با ایران هستند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه اندیشمندان مصری به دنبال قطع ارتباط با آمریکا و گسترش ارتباط با ایران هستند گفت: در همایشی اندیشمندان مصری می گفتند که ما بدون وابستگی به امریکا و همراهی ایران می توانیم مشکلات خود را حل نماییم.
سعد الله زارعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سعد الله زارعی کارشناس مسایل منطقه روز دو شنبه در جمع شماری از نخبگان سیاسی و فرهنگی سراسر کشور در چهاردهمین همایش دفتر پژوهش های فرهنگی که در اردوگاه یاوران مهدی قم برگزار شد به تبیین تحولات اخیر منطقه پرداخت.

زارعی مردمی بودن را یکی از مشخصات مهم تحولات منطقه دانست و گفت: تعبیر امام (ره) از مردم، همان پابرهنه هایی بودند که به هیچ حزب و گروهی وابسته نیستند و قیام هایی که در شمال آفریقا و منطقه خاورمیانه صورت گرفته با تعبیر و تعریف امام، مردمی است.

وی حرکت مردم از نمازجمعه ها را نشان از اسلامی بودن قیام ها دانست و اظهار داشت: مکتب اغلب کسانی که در این قیام ها شرکت می کنند اسلام است و با هویت اسلامی نیز پیش می رود.

زارعی با اشاره به اینکه این نهضت ها به دنبال تحولات روبنایی نیستند، بیان داشت: هدف مردم در این نهضت ها تغییر کل مناسبات است و به دنبال تغییرات جزیی مانند رئیس جمهور و نخست وزیر نیستند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: مردم در این نهضت ها با پشت کردن به مناسبات فعلی حکومتشان به دنبال باز تعریف نقششان در عرصه بین الملل هستند که تاکنون توسط مستکبران پایمال شده است.

وی خاصیت نهضت های مردمی را حرکت های مرحله ای دانست و بیان داشت: امام (ره) نیز برای پیروزی انقلاب اسلامی به صورت استدراجی و دقیق با برنامه ریزی حرکت می کرد تا با حرکت های شتاب زده و عجولانه نهضت دچار شکست نشود.

زارعی با اشاره به نقش آمریکا در جریانات اخیر گفت: آمریکایی ها در اتفاقات اخیر شوکه شده بودند و زمانی که وارد میدان شدند با کمبود امکانات مواجه بودند و نتوانستند نهضت ها را مدیریت کنند.

وی دیپلماسی، رسانه، روشنفکران وابسته به آمریکا و وسایل امنیتی و نظامی را به عنوان چهار ابزار مهم آمریکایی ها در مواجهه با اتفاقات منطقه بر شمرد و به تبیین آن پرداخت.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به این که انقلاب ها مردمی است ابزار دیپلماسی برای مواجهه با آن را شکست خورده دانست و گفت: دستگاه عریض و طویل دیپلماسی امریکا که چندین هزار دیپلمات خبره را در اختیار دارد در مسائل اخیر کارایی از خود نشان نداد زیرا که نهضت های مردمی را نمی توان با روابط دیپلماتیک تحت تاثیر قرار داد.

زارعی رسانه را یکی دیگر از ابزارهای امریکا برای تاثیر گذاری بر انقلاب های منطقه برشمرد و اذعان داشت: آمریکا یک ائتلاف رسانه ای بسیار عظیمی را با رسانه های بزرگ دنیا از جمله بی بی سی، الجزیره و العربیه تشکیل داد اما مشکل اینجا بود که مهم ترین عامل تاثیر گذاری رسانه اعتماد مخاطب به آن است که این اعتماد در بین مسلمانان منطقه نسبت به این رسانه ها وجود نداشت و عملا نتوانستند کاری از پیش ببرند.

وی همچنین دلیل انحراف نهضت نفت و مشروطه را روشنفکران وابسته که ابزاری برای پیشبرد اهداف امریکا و غرب هستند دانست و گفت: تاثیر روشنفکران وابسته بر مردم بسیار کم است به طوری که ضریب نفوذ احزاب وابسته در مصر مانند الوفت با عمر 86سال در مردم کمتر از 2درصد است که این نشان از عدم تاثیر گذاری در نهضت های منطقه است.

زارعی ایجاد درگیری قومی قبیله ای و حمله های نظامی و بهره گیر از حربه های امنیتی را نیز یکی دیگر از ابزارهای آمریکا برای تاثیرگذاری در مسائل منطقه دانست و اظهار داشت: درگیری سلفی های لیبی، قبطی ها و سلفی های مصر و درگیری القاعده در یمن کار امریکاست و می خواهد با اینگونه کارها قدرت را در منطقه به دست بگیرد که در اینجا نیز شکست سختی خورده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه به گزارش مرکز امنیت امریکای جدید که در کشور آمریکا فعالیت می کند اشاره کرد و گفت: طبق گزارش این مرکز اوباما در برخورد با ایران با شکست مواجه شده و ما دچار بحران شدید در تشخیص و برنامه ریزی شده ایم.

وی با اشاره به پیشنهادات این مرکز برای برون رفت از بحران برخورد با ایران بیان داشت: اولین توصیه اینها به اوباما این است که دیگر از جنگ سخن نگو زیرا که ملت ها را علیه ما بر می انگیزد.

زارعی با بیان اینکه آمریکا در تحولات اخیر به این نتیجه رسیده که نباید از موضع زور و جنگ با مسلمانان سخن بگوید، اظهار داشت: کارشناسان به اوباما گفته بودند که زمان سخن گفتن با مسلمانان از لوله تفنگ به سر آمده است.

این کارشناس مسائل منطقه ایجاد اختلافات داخلی و قومی قبیله ای را از دیگر توصیه های این مرکز به اوباما برشمرد و گفت: برنامه ریزی دشمن برای این است که بین اقوامی که دینشان با سایر مردم یکی نیست خصوصا در استان های کردستان و سیستان و بلوچستان تفرقه اندازی کند که مردمان این مناطق باید هوشیار باشند.

وی گفت: کارشناسان این مرکز همچنین توصیه کرده اند که در تقابل با ایرانیان سخنی از تجزیه طلبی به میان نیاورید زیرا آنان به این بحث حساس هستند و در مقابل شما با هم متحد می شوند.

زارعی با بیان اینکه شکست آمریکایی ها در منطقه شکست و خفت غرب را نیز در پی دارد تصریح کرد: اوباما گفته بود بحران های اقتصادی بحران سیاسی را هم به دنبال دارد و اکنون آمریکا و غرب دچار بحران اقتصادی است. /902/پ202/ج
ارسال نظرات