۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۰۶۳۶۴
مدیر مجمع الفکر الاسلامی:

مجمع الفکر الاسلامی در راستای رویارویی با تهاجم فکری مکاتب فعالیت می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر مجمع الفکر اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی این موسسه گفت: موسوعه التاریخ الاسلامی به عنوان فرهنگ نامه جامع تاریخ اسلام بر مبنای روایات و منابع شیعی به زبان عربی در هشت جلد از سوی این موسسه منتشر شده است.
كتاب


حجت الاسلام محمد نبی‌زاده، مدیر مجمع الفکر الاسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: موسسه مجمع الفکر الاسلامی در سال 66 با هدف بررسی و تحقیق مسائل اسلامی و دفاع از اندیشه اسلام ناب محمدی و در رویارویی با تهاجم فکری و فرهنگی مکاتب و گرایش های ضد اسلامی و ضد شیعی تاسیس شد

وی اظهار داشت: موسسه مجمع الفکر الاسلامی کار خود را با تحقیق آثار شیخ انصاری آغاز و در سایه حمایت مقام معظم رهبری و با استفاده از فضلای حوزه علمیه قم به تحقیقات فقه، اصول و معارف اسلامی مبادرت ورزید.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: این موسسه موفق شده است کتاب های رایج حوزه علمیه قم را با کار تحقیقی و ویرایش و طبعی آراسته به طلاب ارائه کند که می توان به مجموعه آثار شیخ انصاری، شرح لمعه، مطارح الانظار، مقالات الاصول، کفایه الاصول، موسوعه التاریخ الاسلامی اشاره کرد.

وی بیان داشت: موسوعه التاریخ الاسلامی به عنوان فرهنگ‌نامه جامع تاریخ اسلام، یک دوره کامل تاریخ اسلام است که بر مبنای روایات و منابع شیعی به زبان عربی در هشت جلد منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه این اثر با بررسی دوران بعثت آغاز می‌شود و در پایان غیبت صغری به پایان می‌رسد، اظهار داشت: کتاب فرهنگ‌نامه جامع تاریخ اسلام با نگرش نقادانه‌ای که به حوادث صدر اسلام و دوران امامت امامان معصوم(ع) داشته است می تواند منبع خوبی برای محققان و اندیشمندان باشد.

وی بیان داشت: یکی دیگر از کارهای در دست انجام مجمع الفکر الاسلامی، موسوعه الفقهیه المیسره است که به زبان عربی در حال تدوین است.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: موسوعه الفقهیه یک دائره المعارف فقه امامیه است که از حدود بیست و پنج سال پیش از سوی حجت‌الاسلام نظرعلی شوشتری در حال انجام است و تاکنون ده جلد آن منتشر شده است.

وی بیان داشت: این موسوعه فرهنگنامه فقهی و اصولی است که بر اساس حروف الفبایی تدوین شده و به بیش از سی اثر فقهی در آن استناد شده است.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه این مجموعه از سوی مسؤولان کشور و مدیریت حوزه علمیه قم به عنوان کتاب سال برگزیده شده است، ادامه داد: پیش بینی می شود این اثر در سی و پنج جلد به پایان برسد.

وی بیان داشت: موسوعه السنه الشریفه طرحی است که هدفش تدوین و تبویب جدید روایات امامیه همراه با روایات موافق اهل سنت است.

مدیر مجمع الفکر الاسلامی بیان داشت: در این مجموعه بیش از دویست منبع روایی امامیه جمع‌آوری شده است.

وی بیان داشت: طرح موسوعه السنه الشریفه مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته است که انتظار می رود در سال جاری با تامین بودجه فعال گردد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: در کنار این آثار برگزیده، کارهای بزرگ دیگری نیز انجام شده است که البته تمامی آنها به زبان عربی است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات