۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۰۶۴۳۴
نماینده ولی فقیه در گیلان خبر داد؛

فاز نخست حوزه علمیه جامع رشت ‏مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به در حال ساخت بودن بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت‌ گفت: فاز نخست حوزه علمیه بزرگ امیرالمؤمنین‌(ع)‏ مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.
ساختمان حوزه علميه
حجت الاسلام و المسلمین زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، با اشاره به در حال ساخت‌بودن بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه در رشت‌ گفت: فاز نخست حوزه علمیه بزرگ امیرالمؤمنین(ع) ‏مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این که حوزه علمیه بزرگ گیلان با نام امیرالمومنین(ع) در زمینی به مساحت 21 هکتار و زیربنای 50 هزار متر‌مربع در چهار طبقه در حل ساخت است، افزود: این حوزه با ظرفیت پذیرش یک‌هزار و 600 طلبه ضمن برخورداری از امکانات رفاهی، خدماتی، بهداشتی و ورزشی، بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه به شمار می رود.

نماینده مردم گیلان درمجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این حوزه با همه تجهیزات در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، خدماتی همراه است و علاوه براین نیز دارای منازل سازمانی برای اساتید و طلاب است.

امام جمعه رشت با اشاره به اهمیت وجود حوزه علمیه در این استان بیان داشت: حوزه علمیه یکی از پادزهرهای ناهنجاری‌های اجتماعی به ویژه در استان است.

نماینده ولی فقیه در گیلان، حوزه امیرالمومنین‌(ع) گیلان را زمینه‌ساز نشر دین به آسیای میانه دانست و افزود: با بهره‌برداری از حوزه علمیه امیرالمومنین‌(ع) رشت، گیلان مرکز نشر دینی اسلام در آسیای میانه می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قربانی، مساحت کل بنای حوزه علمیه امیرالمؤمنین‌(ع) را چهار هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: با احداث این حوزه طلاب آسیای میانه و حوزه قفقاز جذب برنامه‌های آموزشی آن می‌شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: با توجه به موقعیت گیلان که در کنار آسیای میانه قرار دارد و ارتباط آن با کشورهای تازه استقلال یافته همجوار در حال گسترش است، نیاز به یک مرکز فرهنگی بزرگ در این استان احساس می‌شد.

حجت الاسلام و المسلمین قربانی بیان داشت: این حوزه می‌تواند پایگاه فرهنگی برای کشورهای آسیای میانه با جمعیت مسلمان قابل توجه تبدیل شود و طلاب و دین‌پژوهان گیلانی نیز مجبور به مهاجرت به حوزه‌های علمی کشور نشوند.

وی با اشاره به این که گیلان همواره پایگاه تشیع و مهد تربیت علما و انسان‌های شایسته‌ای بوده است، گفت: ساخت این حوزه یکی از نیازهای شمال کشور بوده است که خوشبختانه در استان محقق شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به گسترش فضای شبهه افکنی و خرافه گرایی در سطح جامعه، پرورش متخصصان دینی به منظور پاسخگویی به مسائل دینی و شبهات را ضروری دانست و تصریح کرد: با پرورش طلاب، روحانیان ‏و کارشناسان مذهبی پرشور، متخصصان مورد نظر ‏برای پاسخگویی به شبهات دینی و مبارزه با تهدیدات فرهنگی دشمنان مشخص می‌شوند.

امام جمعه رشت با بیان این که حوزه علمیه گیلان می‌تواند محل پیشرفت فرهنگی برای جامعه اسلامی کل کشور شود، افزود: گیلان از گذشته علمای بسیار بزرگوار داشته است و با احداث این حوزه می‌خواهیم وجاهت و شیعه بودن مردم این استان حفظ شود.

وی ادامه داد: امیدواریم از این حوزه که بزرگ‌ترین حوزه علمیه خاورمیانه است، شخصیت‌هایی نظیر آیت‌الله بهجت فومنی پرورش یابند و جهان اسلام را از معرفت دین سیراب کنند.

وی با اشاره به این که گیلان به ویژه شهر رشت دارای حوزه‌های علمیه مختلف با قدمت صد سال و یا بیشتر است، خاطرنشان کرد: بیشتر این حوزه‌ها فاقد امکانات زیستی و تحصیلی و یا در آستانه تخریب هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تصریح بر این که گیلان در گذشته ستارگان درخشان دینی و خادمان برجسته مذهبی فراوانی در کارنامه خود داشته است، افزود: در حال حاضر نیز با توجه به موقعیت مذهبی، فرهنگی و جغرافیایی می‌تواند به پایگاه پرورش عالمان دینی بزرگ و تربیت مبلغان دینی برای عالم اسلام تبدیل شود./950/پ202/س
ارسال نظرات