۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۰۶۴۵۶
مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان:

مراسم معنوی اعتکاف در 120 مسجد استان گلستان برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان از پیش بینی حضور بیش از12 هزار گلستانی در مراسم معنوی اعتکاف خبرداد و گفت: این مراسم معنوی امسال در120 مسجد استان برگزار خواهد شد.
اعتکاف


حجت الاسلام نور الله ولی نژاد، مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان با اشاره به فراهم شدن زمینه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد استان، به نقش اعتکاف در خودسازی انسان اشاره کرد و گفت: اعتکاف نقطه اوج تحول انسانی و حرکت از طبیعت به فطرت است و در این ایام زمینه این تحول فراهم می شود.

وی با اشاره به این که در فرهنگ اسلامی روی آوردن به اعتکاف افزون بر بهره‌برداری از فیض معنوی آن جهاد مقدس نیز شمرده می شود، افزود: نقش اساسی اعتکاف را در رسیدن به عبودیت الهی است و این مراسم معنوی می‌تواند بستری مناسب برای رسیدن به بندگی و عبودیت الهی ایجاد کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان با بیان این که انسان‌ها با قرار گرفتن در فضای روح‌بخش و آرامش بخش اعتکاف که برخاسته از ارکان عبادتی این فریضه الهی از قبیل نماز، روزه، نیایش و توسل است، می‌توان قدم‌های مثبتی در رسیدن به لقای الهی با بهره‌مندی از اندیشه‌های مذهبی برداشت، خاطرنشان کرد: اعتکاف فرصت ‏بسیار مناسبى است تا انسانى که در پیچ و خم‏هاى زندگی مادى غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش‏هاى معنوى از علایق مادى دست ‏بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگهدارد تا بتواند به دریاى بیکران انس و مهر خداوند که یکسره مغفرت و رحمت است، متصل شود.

حجت الاسلام ولی نژاد با اشاره به این که اعتکاف فصلى است ‏براى گریستن، براى ریزش باران رحمت، براى شستن آلودگى‏هاى گناه، براى تطهیر صحیفه اعمال، براى نورانى ساختن دل و صفا بخشیدن به روح است، ادامه داد: فضای برخاسته از تعامل و همدلی در اعتکاف می‌تواند نقش بسزای در افزایش قدرت و عظمت اسلام داشته باشد.

وی با اشاره این که ماه رجب، ماه استغفار است و مسیرمان را بیش از بیش باید در چنین ماهی اصلاح کنیم، افزود: این ماه استغفار یعنی طلب غفران و آمرزش به جانب خداوند متعال را بیش از بیش می کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با اشاره به این که اعتکاف این است که انسان به قصد تقرب به خداوند متعال و به منظور عبادت او با شرایط خاصی در مسجد بماند، گفت: در اعتکاف اهدافی چون رسیدن به آرامش روحی، دستیابی به صبر، حضور در مسجد، دعا و توبه و استغفار همه و همه در این عمل، مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام ولی نژاد با بیان این که معتکف اراده خود را در مسیر اراده خدا قرار داده در طول روز به خاطر او، دست از خوردن و آشامیدن کشیده و به روزه داری قیام می کند، ادامه داد: بی شک اگر معتکف، بتواند در ایام اعتکاف، آن گونه که باید و شاید رفتار و رضایت حق تعالی را جلب کند؛ به درجاتی که برای مؤمنان، در نظر گرفته شده، خواهد رسید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان، شرایط اعتکاف را ایمان، عقل، نیت و قصد قربت، روزه، حضور در مسجد جامع، اجازه صاحب اجازه و توقف برشمرد وخاطرنشان کرد: بهترین مکان ها برای اعتکاف مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و مسجد سهله است و پس از آنها مساجد جامع شهرها است و ایام اعتکاف دهه آخر ماه رمضان و نیز ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم) ماه رجب است.

حجت الاسلام ولی نژاد با اشاره به این که اعتکاف فصل بارش رحمت الهی و شستن آلودگی های روح و نورانی ساختن دل ها است، گفت: اعتکاف در حقیقت نقطه و حلقه اتصال عبد با معبود است.

وی در ادامه به بیان آثار و فضائل اعتکاف پرداخت و افزود: اعتکاف درس های زیادی به انسان می آموزد که مه مترین آن تقوای الهی است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی گلستان، تقوی را پرهیز از گناه، ترس از خداوند، مبارزه با نفس و کنترل آن دانست و بیان کرد: شجاع ترین انسان کسی که بر هوای نفس خویش غلبه کند و این جهاد اکبر است که باید فرد معتکف در زمان اعتکاف این تقوا را بدست می آورد.

حجت الاسلام ولی نژاد با بیان این که اعتکاف ایجاد تحول و دگرگونی درونی در عمل انسان است، که به نیت او بستگی دارد، افزود: اگر نیت سالم و پاک بود، عمل فرد هم خالص می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از پیش بینی حضور بیش از12  هزار گلستانی در مراسم معنوی اعتکاف خبر داد و گفت: مراسم معنوی اعتکاف امسال در 120 مسجد استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با بیان این که نام‌نویسی برای شرکت در مراسم اعتکاف در  شهرستان‌ها آغاز شده است، افزود: علاقه‌مندان در شهرستان گرگان نیز از 21 تا 25 خرداد می‌توانند برای نام‌نویسی به مساجد محل اعتکاف و اداره کل تبلیغات اسلامی مراجعه کنند.

گفتنی است، مراسم معنوی اعتکاف 13 رجب همزمان با ولادت امیر مؤمنان(ع) آغاز می شود و تا سه روز ادامه خواهد داشت که در آن معتکفان با حضور در مساجد ضمن روزه داری به عبادت و راز و نیاز با خالق خویش می پردازند./950/ت302/س

ارسال نظرات