۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۰۶۴۶۱
استاد خارج فقه حوزه علمیه قم:

مؤمنان از برکات لیلةالرغائب غفلت نکنند

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: لیلةالرغائب یکی از فرصت‌های بسیار زیبا و با برکت است که مؤمنان نباید از آن غفلت کنند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون ماه رجب و بهره‌مندی از فرصت‌های به دست آمده در این ماه گفت: خداوند متعال خیر و برکت فراوانی برای بندگان در ماه رجب تعیین کرده است.

وی افزود: ماه رجب از ماه‌های بسیار مبارک است که اعمال آن با ماه‌های دیگر فرق دارد؛ از جمله اعمالی که در این ماه مقدر است، اعمال شب جمعه اول ماه یعنی لیلةالرغائب است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که رغائب جمع رغیبه یعنی شبی که در آن عطاها، میل‌ها، توجه‌ها و مواهب فراوانی نهفته است، اظهار داشت: لیلةالرغائب از ارزش و شرافت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به حدیثی که نخستین شب جمعه ماه رجب را شب احیا، بیداری و نیایش فضیلت و سبب دست‌یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار می‌داند،خاطرنشان کرد: اعمال مخصوصی در شب جمعه اول ماه رجب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی ادامه داد: نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‌اند که پیامبر اکرم(ص) درباره آن فرمود «هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثوابش به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور فرد ظاهر شود».

وی انجام غسل و گرفتن روزه در این روز را از دیگر اعمال لیلةالرغائب برشمرد و گفت: خواندن دوازده رکعت نماز بین نماز مغرب و عشاء از مهم‌ترین اعمال لیلةالرغائب است که هرکس آن را خالصانه و به آن کیفیتی که در مفاتیح ذکر شده، انجام دهد، پس‌انداز و ذخیره‌ای برای شب اول قبر اوست.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از فرصت‌ها در ماه رجب و به ویژه در شب لیلةالرغائب تأکید کرد و افزود: لیلةالرغائب یکی از فرصت‌های بسیار زیبا و با برکت است که مؤمنان نباید از آن غفلت کنند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت دعا در این شب، گفت: اگرچه خداوند متعال، بندگان را به دعا دعوت کرده است، اما باید دید چه موانعی سبب برآورده نشدن دعا می‌شود تا در رفع آن کوشش کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی ابراز داشت: دعوت الهی حق است و انسان می‌تواند تمام خواسته‌های مشروع خود را در لیلةالرغائب از خداوند متعال درخواست کند، منتهی باید دانست که تنها راه قبولی دعا، مراقبت از گناه است.

وی تصریح کرد: در شب‌های با برکت ماه رجب، شعبان و رمضان به همه دعاهای مشروع انسان جامه عمل پوشیده می‌شود به شرطی که موانع آن برداشته شود. /920/ت302/ع

ارسال نظرات