۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۱۰۶۶۳۰
استاد حوزه و دانشگاه اصفهان:

نفوذناپذیری در برابر دشمن در سایه عزت طلبی مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه اصفهان با تأکید بر ضرورت تقویت خودباوری جوانان از سوی متولیان امور فرهنگی گفت: از آثار خودباوری و عزت طلبی مسلمانان، نفوذناپذیری در برابر دشمن است.
انقلاب بحرين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، استاد حوزه و دانشگاه اصفهان، عصر روز گذشته در همایش آیینه ولایت در بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی با اشاره به روایتی از امام جواد(ع) اظهار داشت: حضرت می فرماید عزت مومن در این است که چشمداشتی از دیگران نداشته باشد چرا که عزت فردی و اجتماعی از فضایل به شمار می رود.

وی با اشاره به این که بسیاری اوقات دشمن از ذلت و عدم عزت‌طلبی مسلمین به نفع خود استفاده برده است، افزود: از ثمرات عزت‌طلبی مسلمین، نفوذناپذیری در برابر دشمن است. عزت‌مندی این است که از امکانات استفاده کنیم؛ اما مستقل باشیم. این‌که جوانی ایرانی به خارج از کشور برود و بازنگردد نوعی نفوذ دشمن محسوب می‌شود هم در جامعه و هم در شخصیت فردی وی.

حجت الاسلام نیلی پور، امامت در کودکی را ویژگی منحصربه فرد امامت جوادالائمه(ع) دانست و گفت: این که در مکتب شیعه نوجوانی هفت ساله به امامت نائل می شود پیام های اخلاقی، تربیتی و انسان شناختی دارد و بدین معنا است که وجود انسان مملو از ظرفیت‌های بالایی است که اگر به درستی شکوفا شود انسان در کودکی نوجوانی هم می‌تواند به مقامات عالی برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بسیاری از جوانان و نوجوانان، معادن سرشاری از نورانیت هستند با این وجود متأسفانه به بهانه کودکی این فرصت ناب را از دست می‌دهند و منتظر دوران رشیدی و پیری می‌مانند در حالی که می‌بایست در همان دوران کودکی و نوجوانی به توانمندی‌های خود باور داشت.

وی با اشاره به ماجرای ثقیفه خاطرنشان کرد: این‌که برخی گفتند حضرت علی(ع) برای خلافت جوان است از مکاید دشمن بود که موجب ایجاد یک خط نفاق در امت اسلام شد. مکتب شیعه دنبال توهم شکنی است از جمله این توهم که جوان و نوجوان نمی‌تواند وارد کارهای بزرگ شود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: توصیه نبی اکرم(ص) مبنی بر کسب علم از گهواره تا گور، مبتنی بر همین اصل است چرا که برای رسیدن به مقامات عالی عرفانی، علمی و اخلاقی سن مطرح نیست. اینکه در کربلا شهید شش ماهه داریم نشان می دهد که رفتن به سوی خدا و فداکاری برای اسلام حد ومرز سنی و زمانی ندارد.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت خودباوری جوانان از سوی متولیان امور فرهنگی یاداور شد: جامعه ما در گذشته یک جامعه بسیط علمی بود اما امروز جوان اگر علم روز نداشته باشد و مسلح به علم دین نباشد، می بازد و انواع توطئه ها او را در بر می گیرد. ازاین رو تفقه و مطالعات دینی برای جوانان واجب است. جوانان باید با حشر و نشر هرچه بیشتر با علما و روحانیون پاسخ سؤالات دینی خود را دریافت کنند.

حجت الاسلام نیلی پور با بیان اینکه ادب زیباترین رفتاری است که انسان به رفتار وگفتار خود می دهد ادامه داد: در روایت است که اگر می خواهید مرزهای شخصیت شما حفظ شود ادب را رعایت کنید و اگر می خواهید مرز دینتان حفظ شود سؤالات و شبهات خود را از طریق مطالعه و تفکر رفع کنید.

لازم به ذکر است سلسله نشست‌های آیینه ولایت، به مناسبت میلاد امام جواد(ع) و حضرت علی(ع) از 21 تا 25 خردادماه از سوی اداره امور فرهنگی استان قدس ساعت 17 در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان برگزار می‌شود./930/پ202/س
ارسال نظرات