۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۱۰۶۷۷۱
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

هدف از زیارت ائمه اطهار رسیدن به امام‌شناسی است

خبرگزاری رسا ـ یک نویسنده و پژوهشگر حوزوی، وجود امام و ولی را برای راهنمایی انسان ضروری دانست و گفت: هدف از زیارت این است که در ساز و کار زیارت به امام شناسی برسیم و امام در زندگی ما جایگاه داشته باشد.
کربلا امام حسين
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نیلی پور، استاد حوزه و دانشگاه اصفهان، عصر روز گذشته در همایش «آیینه ولایت» در بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس به بررسی نیاز انسان به ولایت و امامت پرداخت و گفت: انسان در حرکت به سوی مقصد خود در عالم هستی نیازمند وجود امام به عنوان هادی و راهنما است.

وی با بیان این‌که تحرک در متن همه موجودات وجود دارد افزود: واضح‌ترین مسأله‌ای که در مطالعه طبیعت بدان می‌رسیم حرکت در هستی است که از براهین خداشناسی نیز محسوب می‌شود. در این میان روح و جسم انسان هم به عنوان جزئی از هستی درحال حرکت است. از سوی دیگر بدیهی است که موجود دارای حرکت نیازمند مداری برای حرکت حول آن و مشخص بودن راه، مبدأ و مقصد است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که حرکت سایر موجودات جبری است، یادآور شد: اما حرکت انسان چون مختار است به یقین به راه، مبدأ و مقصد نیاز دارد. نقش امام و ولی در این میان راهنمایی انسان برای تشخیص راه است.

حجت الاسلام نیلی‌پور ابراز داشت: آیه شریفه «‌انا لله و انا الیه راجعون» حرکت مؤمن را مشخص می کند، صراط مستقیم که در نماز از خدا می‌خواهیم، کوتاه‌ترین فاصله میان مبدا و مقصد است. در تفسیر صراط مستقیم آمده است که که همان ولایت است چون ولی از سوی خدا هم به حالات و نیارهای ما آشناست و هم مسیر را از سوی خدابه درستی می شناسد.

این مولف و پژوهشگر حوزوی، اتصال به وحی و دریافت هدایت از سوی خالق را مهم‌ترین وجه تمایز مکاتب الهی و غیرالهی دانست و گفت: نماز ترکیبی از توحید و ولایت است و ولایت در متن نماز جای دارد به گونه‌ای که اگر در این مسیر نباشیم نماز مقبول نخواهد بود.

وی،ضلالت را نتیجه زاویه گرفتن از ولایت دانست و افزود: ضلالت هم شامل گمراهی است و هم بی هدف کردن انسان از سوی شیطان، با این تعریف، ولایت از آب هم برای ما ضروری تر است. مکاتب انحرافی چون می دانند مردم مستقیما مقابل خدا نمی ایستند لذا به نام دین وارد شده و عقاید باطل خود را عرضه می کنند.

حجت الاسلام نیلی پور با اشاره به جایگاه انسان های ولایتمدار در روایات اهل بیت(ع) اظهار داشت: امام شناسی ازواجبات زندگی هر انسان است؛ هدف از دعوت به زیارت به عنوان یک امر مستحب این است که در ساز و کار زیارت به امام شناسی برسیم و امام در زندگی ما جایگاه داشته باشد. زیارت جامعه یک دائرة المعارف امام شناسی در قالب زیارتنامه است.

وی، معرفت، محبت و اطاعت را مراحل ارتباط منطقی و حرکت تکاملی میان انسان و امام دانست و گفت: تقرب به اهل بیت(ع) وکاهش فاصله روحی رفتاری مان با ایشان باید یکی از برنامه های زندگی ما باشد.

استاد حوزه و دانشگاه اصفهان با بیان اینکه محبت و مودت از درخواست های پیامبر(ص) به عنوان مزد رسالت است افزود: دلیل این درخواست این است که راه ولایت راهی توام با هزاران خطر و مخاطره است و انسان تا عاشق نباشد نمی تواند آن را طی کند.

وی خاطرنشان کرد: «حب» وابستگی قلبی و «‌ود‌» ابراز دوستی و حب در مرحله عمل است و اطاعت، حاصل عرفان، حرکت مطابق با رفتار امام و شرط لازم قبول ولایت است. مردم کوفه در تبعیت کم آوردند؛ از این رو باید دقت داشت اگر از حب به سمت اطاعت عبور نکنیم ممکن است روزی مقابل امام قرار گیریم.

حجت الاسلام نیلی پور با تأکید براینکه باید محب مطیع و عارف امام بود یادآور شد: در لحظه لحظه زندگی نیازمند تبعیت از ولایت هستیم باید مراقب موانعی که ما را از این مسیر دور می کند باشیم. /930/پ202/س
ارسال نظرات