۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۰۶۸۶۵
استاد حوزه علمیه:

اعتکاف فرصتی مناسب برای تهذیب نفس است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: اعتکاف فرصتی مناسب برای انس با پروردگار و بریده شدن از بدی‌ها است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه
حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، مدرس خارج فقه حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: ایام البیض دارای فضیلتی بسیار بزرگ و فرصتی مناسب جهت راز و نیاز با محبوب یکتا است.

وی بیان داشت: از مجموع روایات اسلامی این گونه برمی‌آید که سه شب وسط ماه‌های قمری دارای فضیلت است، اگرچه نمی‌توان فضایل خاص ایام البیض ماه رجب را انکار کرد.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: امام صادق(ع ) دارای برادری رضاعی به نام داوود بود که از ستم‌ورزی حاکمان عباسی دور نمانده بود و به اتهام حمایت از ولایت و سنگ اندازی در مسیر خلافت تحت پیگیری و حبس قرار گرفته بود. مادر داوود بی تابی می کرد و از وضعیت مبهم داوود ناراحت بود و از امام صادق پیگیر راه حلی شد که امام صادق(ع) راه حلی معنوی پیش پای او قرار دادند.

وی بیان داشت: امام صادق(ع) دستور به سه روز روزه و قرائت قرآن و دعا در روز پانزدهم ماه رجب دادند و برآورده شدن حاجت او را تضمین کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اعتکاف فرصتی مناسب برای انس با پروردگار و بریده شدن از بدی‌ها است.

وی گفت: اعتکاف قبل از پیروی انقلاب اسلامی هم برگزار می شد اما بعد از انقلاب دارای بروز و ظهور بیشتر و شرکت گسترده جوانان شد.

وی با اشاره به تهاجم گسترده فرهنگی دشمن، بیان داشت: اعتکاف زمینه ساز جدا شدن انسان از هرچه غیر خدایی است.

وی بیان داشت: معتکفان باید قدر حضور در محضر الهی را بدانند و به احکام فقهی اعتکاف توجه لازم را داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: تا فردی وارد فضای اعتکاف نشده است آزاد است اما وقتی حضور پیدا کرد باید از محرمات خاص اعتکاف همچون خرید و فروش پرهیز کنند و روز پانزدهم حق خروج از مسجد و انصراف از اعتکاف را ندارد. /909/ت302/ع
ارسال نظرات