۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۰۷۰۱۵
در گفت‌وگو با استاد حوزه علمیه اصفهان؛

نقش اعتکاف در رشد معنوی انسان‌ بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نقش اعتکاف در رشد معنوی انسان‌ گفت: مثلث ذکر، فکر و علم ثمره اعتکاف صحیح است.
مراسم اعتکاف
حجت الاسلام مهدی نیلی‌پور، مسؤول بنیاد مهدی موعود‌(عج) اصفهان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان با بیان این‌که وقوف و قعود هدفدار با انگیزه حرکت و قیام هدفمند نیاز امروز بشر است، گفت: مراسم اعتکاف توقفی معنوی در جاده زندگی است.

وی ادامه داد: در این توقف انسان فرصتی پیدا می‌کند تا با بازبینی مسیر پیموده شده گذشته، جایگاه فعلی و مسیر پیش روی آینده خود را پیدا کند و با اصلاح نقصان‌های آن برنامه ریزی بهتری برای حرکت آینده خود داشته باشد.

مسؤول بنیاد مهدی موعود(عج) اصفهان افزود: بی شک طی مسیر برای انسان نیازمند جمع‌آوری توشه مناسب است و مراسم اعتکاف افزون بر ایجاد فضایی برای تفکر نسبت به گذشته، حال و آینده می تواند فضایی برای جمع آوری این توشه مناسب باشد.

وی ابراز داشت: اعتکاف سه روزه ماه رجب و ده روزه ماه رمضان سفری از دنیا به آخرت برای کسب نورانیت و صفای دل است.

حجت الاسلام نیلی‌پور بیان داشت: اعتکاف بوی حج و رمضان می‌دهد، چرا که از یک سو توقف و بیتوته‌ای است برای طی راه و از یک سو روزه و پرهیز از محرمات و برخی از چیزهای مباح را به همراه دارد.

وی انتخاب مسجد به عنوان محل اعتکاف، بهره‌گیری از بهترین زمان‌ها، اجتماع با بهترین افراد، انجام بهترین اعمال را از بهترین‌های بیرونی اعتکاف دانست و افزود: روزه‌داری، توبه، تفکر و سحر‌خیزی از بهترین‌های درونی اعتکاف هستند.

این استاد حوزه علمیه اصفهان ابراز داشت: این شرایط خوب می‌توانند فرصتی را برای معتکف به وجود اورند تا در سایه آن بهترین بهره‌برداری را داشته باشد.

وی مثلث فکر، ذکر و علم را مهم‌ترین ثمره اعتکاف دانست و افزود: این مثلث می‌تواند آغاز‌گر انقلابی عمیق و ماندگار در معتکف شود.

حجت الاسلام نیلی‌پور بیان داشت: محرومیت و انتخاب محدودیت‌ها یکی از اصول تربیتی و عرفانی مکتب اسلام است و برهمین اساس در اکثر عبادات رگه‌هایی از این بحث دیده می‌شود.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها در اخلاق آثاری چون کم خوری، کم خوابی، کم گویی، کنترل چشم و در نهایت نورانیت معنوی را به همراه دارد و می‌تواند زمینه‌ساز حرکت انسان در برخی ار تنگناهای عبور باشد./965/ت302/س
ارسال نظرات