۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۰۷۷

موقوفات حوزه علمیه طالبیه احیا می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از کشف سه موقوفه جدید حوزه علمیه طالبیه تبریز خبر داد.
مسجد جامع و حوزه علميه طالبيه تبريز
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حسین نوبری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران که در جوار مرقد امامزاده سیدجمال تبریز برگزار شد، اظهار داشت: مساله وقف یکی از مهمترین مسائل فقهی در شریعت محسوب می شود که تاکنون تلاش‌های فراوانی در جهت کشف، احیا، بازسازی و مرمت موقوفات و بقاع متبرکه صورت گرفته است.

وی از راه اندازی سامانه اطلاعات موقوفات استان خبر داد و خاطر نشان کرد: در این سامانه تمامی اطلاعات و اسناد مربوط به موقوفه، واقف و درآمد حاصل شده از وقف ثبت شده است.

حجت الاسلام نوبری شناسایی موقوفات، ثبت موقوفات استان، بازخوانی وقف نامه ها و فرهنگ سازی در جهت فریضه وقف را از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در سال گذشته دانست و گفت: اگر امروز شاهد گرایش کم مردم به مساله وقف هستیم، متاسفانه به علت عدم اطمینان عموم نسبت به حراست مناسب از موقوفات می باشد که در گذشته ها دور صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در ادامه با بیان این‌که قطعا تعداد موقوفات حوزه های علمیه استان بیش از اینهاست، گفت: سه موقوفه جدید حوزه علمیه طالبیه تبریز کشف شده که پرونده آنها در دادگاه روند قضایی را طی می کنند.

وی با تاکید بر ترویج صحیح فرهنگ وقف در سطوح مختلف اجتماعی، گفت: مردم باید با آگاهی از مصارف وقف و اجر دنیوی و اخروی این فریضه مانند گذشته در عمل به نیات واقفان همت داشته باشند.

حجت الاسلام نوبری با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب در ترویج فرهنگ وقف در جامعه و به روز رسانی مال الاجاره موقوفات تصریح کرد: درآمد حاصل از موقوفات سال گذشته به طور میانگین در مقایسه با سال 88 بیش از 40 درصد افزایش داشته است.

وی با انتقاد از اعتبار کم استان برای مرمت مساجد، بقاع و موقوفات استان گفت: سال گذشته 14 مسجد عموما در مناطق محروم و دورافتاده احداث شد که سالجاری نیز 88 مسجد احداث می شود که از میزان 44 مسجد روستایی، 9 مسجد بین راهی و 35 مسجد در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت راه اندازی خواهند شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان اینکه در سال 1390 بایستی 25 بقعه متبرکه در استان باید مرمت شوند، ادامه داد: اعتبارات موجود سازمانی و استانی برای پروژه های پیش بینی شده این اداره کل کافی نیست، اما با همین بودجه نیز بسیاری از امور را پیگیری خواهیم کرد.

حجت الاسلام نوبری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر به روز رسانی نیات واقفان گفت: ازدواج جوانان و تهیه مسکن برای زوج های جوان می تواند پیشنهادی برای نیات واقفان باشد، چراکه در این حوزه ها با مشکلاتی رو به رو هستیم.

وی همچنین از برگزاری مسابقات استانی همخوانی قرآن، ابتهال و اذان در تیز ماه سالجاری خبر داد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای خوبی در حوزه علوم و معارف قرآنی صورت گرفته، اما به حق باید گفت که کافی نیست و باید بنا به فرموده رهبری یک نهضت قرآنی در سطوح مختلف صورت گیرد./935/پ202/س
ارسال نظرات