۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۱۰۷۲۰۲

درسنامه آیات الاحکام جزایی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتاب آیات الاحکام جزایی بیان داشت: درسنامه آیات الاحکام جزایی در پانزده درس، مخصوص مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به رشته تحریر درآمده است.
حجت الاسلام کريمي نيا


حجت الاسلام محمدمهدی کریمی‌نیا، معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: کتاب درسنامه آیات الاحکام جزایی به همت مرکز نشر جامعه المصطفی منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان رشته حقوق موظف به گذراندن دو واحد آیات الاحکام هستند، بیان داشت: این کتاب در قالب پانزده درس و مخصوص مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی به رشته تحریر درآمده است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: جای خالی این کتاب در نظام آموزشی احساس می‌شد از این رو مجموع درس‌های آیات الاحکامی که بنده در سال 85 در جامعه المصطفی تدریس کردم را در قالب کتاب و با مشخصات کتاب درسی تدوین کردم.

وی بیان داشت: درسنامه آیات الاحکام ویژه آیاتی است که در شاخه حقوق جزا بحث و بررسی می‌شود و به مباحثی همچون قضا و داوری، حدود، قصاص، دیات و اصول قضایی پرداخته است.

وی بیان داشت: هر درس شامل چکیده، پرسش و پژوهش است که کمک می‌کند استاد و شاگرد با ذهنیت وارد هر درس شده و با پژوهش‌های پیشنهاد شده، اطلاعات خود را افزایش دهند.

این محقق علوم اسلامی با اشاره به اینکه منظور از آیات الاحکام، آیاتی است که در رابطه با احکام شرعی بیانی دارد، اظهار داشت: قرآن کریم به عنوان یکی از ادله فقه همواره مورد توجه فقیهان بوده است و خود را موظف می دانستند در موضوعات فقهی نظر قران را استخراج کنند.

وی با اشاره به اینکه نگارش آیات الاحکام تحت سه عنوان آیات الاحکام، احکام القرآن، و فقه القرآن انجام شده است، ادامه داد: اولین کتاب در این زمینه کتاب الاحکام القرآن محمد صائب کلبی از شاگردان امام صادق (ع) است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: فقه‌پژوهان و نیز قرآن‌پژوهان حدود پانصد آیه از قرآن را مربوط به احکام فقهی عنوان کرده‌اند.

وی بیان داشت: کتاب کنز العرفان فاضل مقداد، زبده البیان مقدس اردبیلی از کتاب هایی است که در رابطه به آیات الاحکام نوشته شده است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: در گذشته کتاب آیات الاحکام به زبان فارسی نداشتیم اما در ده سال اخیر کتاب‌های متعددی در این زمینه نوشته شده است./909/ت302/ع

ارسال نظرات