۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۷۲۶۳
آیت الله نمازی:

تقویت بنیه های اعتقادی و معرفتی جامعه رسالت مهم دستگاه های تبلیغی و فرهنگی است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آسیب زا توصیف کردن انجام کارهای موازی در عرصه تبلیغ دینی و فرهنگ، خواستار تعامل بیش از پیش دستگاه‌های ذیربط شد و تقویت بنیه های معرفتی و اعتقادی جامعه به ویژه نسل جوان را از مهم ترین رسالت‌های دستگاه های تبلیغی کشور خواند.
1/ آيت الله نمازي


آیت الله عبدالنبی نمازی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ابراز داشت: یکی از کارهای مهم و اساسی درنظام توحیدی مساله تبلیغ دین است که قرآن هم به صراحت این عرصه را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به آیه تبلیغ ابراز داشت: رسالت انبیا ابلاغ شریعت الهی بوده است، همه انبیای الهی با هدف تبلیغ شرایع آسمانی آمده‌اند و مردم را هدایت کرده‌اند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه رسالت روحانیان تبیین احکام الهی و اسلامی برای مردم و جامعه است، اظهار داشت: در روایات متعدد از عالمان دین به عنوان وارثان انبیاء الهی یاد شده است و این موضوع رسالت آنان را بیش از پیش سنگین و حساس می‌کند.

آیت الله نمازی ابراز داشت: حضرت امام خمینی (ره) با توجه به نظر بلندی که داشتند و همیشه آینده دور را می دیدند و نیازهای جامعه را مورد توجه قرار می‌دادند، یکی از نهادهایی که تاسیس کردند سازمان تبلیغات اسلامی بود.

آیت الله نمازی با بیان اینکه رسالت این سازمان ابلاغ معارف الهی است، تصرح کرد: برای عملیاتی کردن این رسالت و مسؤولیت سنگین باید سرفصل‌هایی را مشخص کرد، تبلیغ دین شامل اصول و فروع می شود و در هر عرصه مسائل مختلفی وجود دارد که باید به همه ابعاد توجه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ یکی از نیازهای اساسی جامعه به ویژه در عصر ما که عصر تلاش استکبار جهانی برای متزلزل کردن ارزش ها است، مسلح شدن نسل جوان به سلاح معارف الهی و اسلامی است.

آیت الله نمازی، معرفت شناسی و توحید شناسی را از ارکان اسلام دانست و اظهار داشت: اگر بخواهیم جوانان را از شبیخون فرهنگی حراست کنیم راهی جز مسلح کردن آنها به معارف الهی و دینی نداریم.

وی افزود: مشکل جامعه به ویژه نسل جوان با ارتقا معرفت حل می شود، وقتی آنها معرفت لازم را پیدا کردند به سراع مفاسد اخلاقی و اجتماعی نمی‌روند و این‌ها از رسالت های سازمان های تبلیغی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی است.

آیت الله نمازی تاکید کرد: اگر جامعه و نسل جوان با معنویات انس بگیرند بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی حل می شود، جامعه ای که برپا کننده نماز و معارف دین باشد در آن فحشا و منکر نیست و اگر باشد مخفی و یا حداقل است.

وی برنامه ریزی برای توسعه معرفت نسل جوان به اصول و فروع الهی را از جمله مهم ترین برنامه ها و رسالت های اصلی نهادهای تبلیغی ذکر و تصریح کرد: اگر آموزه های دینی در جامعه اجرایی شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

آیت الله نمازی گفت: تبیین این معارف به عهده نهادهای فرهنگی، روحانیت و سازمان های تبلیغی است و سازمان تبلیغات اسلامی که در همه کشور نمایندگی دارد می تواند در این راستا بسیار مؤثر و مفید عمل کند.

وی گفت: در مباحث سیاسی که از مسائل مهم جامعه اسلامی به شمار می رود هنوز به اندازه کافی کار نشده است، به عنوان مثال مساله ولایت مطلقه فقیه هنوز برای جامعه به خوبی تحلیل و تفسیر نشده و مبانی عقلی و نقلی آن به درستی تبیین نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خواستار توجه بیشتر به سازمان های تبلیغات شهرستان ها شد و گفت: ادارات کل تبلیغات اسلامی در شهرستان ها فاقد امکانات لازم هستند و بودجه های کافی به آنها داده نمی شود که این مساله خسارت هایی را به همراه دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به آسیب های موازی کاری در عرصه فرهنگی گفت: برای رفع معظل موازی کاری درعرصه تبلیغ باید کار کارشناسی انجام شود.

وی اضافه کرد: چندین سال قبل قرار بود نهادهای فرهنگی و تبلیغی با هم ادغام شوند و جلسات مشاوره‌ای و کارشناسی نیز در این راستا تشکیل شد اما به نتیجه مناسبی نرسید.

آیت الله نمازی گفت: برای پیشگیری از موازی کاری باید شرح وظایف و حوزه جغرافیایی و محدوده هر سازمانی که در عرصه فرهنگ و تبلیغ کار می کند، مشخص باشد و دستگاه های مربوط باید تعامل لازم را با هم داشته باشند. /924/ت302/ع

ارسال نظرات