حضور مبلغان در فضای چت روم نیازمند مدیریت است
حجتالاسلام محمدرضا بهروز، عضو ستاد ساماندهی مراکز پاسخگویی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: یکی از عرصههای بسیار مهم در امر تبلیغ دینی، فضای مجازی است که برخی زوایای آن هنوز شناخته نشده است و متاسفانه حضور ما در بخشهای شناخته شده هم کمرنگ است.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز سازمانها و دستگاههای فرهنگی باید در کنار اعزام مبلغ، به تبلیغ مجازی اهمیت ویژهای بدهند.
وی ادامه داد: سایتهای مشارکت عمومی همچون سایت فیس بوک و بالاترین که کاربر میتواند از آن استفاده دو طرف داشته باشد یعنی هم نظر دیگران را بخواند و هم خود نظر دهد، بسیار دارای اهمیت است ولی متاسفانه ورود جدی طلاب در این عرصه را شاهد نبودهایم.
این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز سایت فیس بوک جمعیتی بیشتر از کشور آمریکا دارد و تقریبا تمامی جهره های سرشناس علمی و سیاسی پنجرهای در این سایت دارند.
وی بیان داشت: در این نوع سایتها تابلوهایی ایجاد می شود که بحثها، گرد آن شکل میگیرد و یا افراد به گروههای خاص میروند و موضوعات تعریف شده را در میزگردی مجازی و البته جهانی بررسی میکنند.
این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت دوچندان توجه طلاب حوزه های علمیه به فضای مجازی ادامه داد: چت رومها که به صورت آنلاین فعالیت دارد یکی از مکانهای مناسب برای تبلیغ دینی است.
وی اظهار داشت: از باب نمونه چت روم پال تاک بیش از ده هزار جمعیت آنلاین دارد که در اتاقهای وهابیت یا گروههای ضد اسلامی، جمعیتی در حدود 800 تا 900 کاربر ثابت وجود دارد اما متاسفانه اتاق های شیعه جمعیت 20 تا 50 نفره دارد و حتی اتاق چت امام رضا(ع) که دارای جمعیت ثابتی است، چندان جمعیت خاصی به خود اختصاص نداده است.
این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: در چت رومها، ورود افراد دارای موقعیت علمی بالا و مشارکت فعال چهرهها چشمگیر است اما ما هنوز نتوانسته ایم عالمان بزرگ حوزه های علمیه را جز اندکی از آنان وارد این فضا کنیم.
حجت الاسلام بهروز بیان داشت: در بخش اتاقهای چت بحث مدیریتی بسیار حائز اهمیت است، زیرا ما جمعیت کمی نداریم بلکه به مدیریتی نیاز داریم که با کنترل امور از موازی کاری و کار تکراری جلوگیری شود.
وی در پایان بیان داشت: البته برگزاری کارگاههای آموزشی با توجه به حساسیت چت رومها، میتواند قوتها را در بحث اتاقهای چت ارتقاء دهد. /909/ت302/ع