۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۰۷۷۴۸
آیت الله واعظ طبسی :

اجرای قانون بدون تبعیض با پیاده سازی کلام رهبری میسر می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مدیرعالی حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: اگر بخواهیم سیاست های نظام و رهبری را در جامعه پیاده کنیم باید قانون را بدون تبعیض پیاده و با اجرای عدالت، امنیت را برای اقشار مختلف ایجاد کنیم.
آيت الله عباس واعظ طبسي در سومين مراسم تجليل از برترين‌هاي حوزه علميه خراسان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله عباس واعظ طبسی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت آستان مقدس رضوی، در نشست خود با مسؤولان قضائی استان خراسان که صبح امروز در تالار آینه حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به سالگرد شهادت شهدای هفتم تیر بیان کرد: هفته قوه قضائیه ارتباط روشنی با جریان انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت 72 تن از نخبگان و افراد برجسته فکری در زمینه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و قضایی دارد و این نمادی مستحکم برای نظام جمهوری اسلامی است، زیرا افرادی که در این حادثه به شهادت رسیدند هر یک به تنهایی می توانستند در عرصه تخصص خود در یک ملت تحول ایجاد کنند.
 
وی ادامه داد: از دست دادن این نیروها برای نظام جمهوری اسلامی گرچه بسیار سنگین بود اما موجب زمین‌گیر شدن این نظام مقدس نشد و این در حالی است که اگر در هر کشور دیگر این واقعه تلخ اتفاق می‌افتاد قطعا آن کشور با چالش مواجه می‌شد و این نشان دهنده وابسته نبودن جمهوری اسلامی به افراد و گروه‌ها است چرا که نظام اسلامی فکر و اندیشه ای مبتنی بر فلسفه قوی و اصولی دارد که همیشه پایدار و مستحکم خواهد ماند.

وی مقام شهدای انقلاب اسلامی را نزد پروردگار بسیار ارزشمند برشمرد و افزود: بنده لازم می دانم در جهت ادای دینی که این شهدا خصوصا شهید بهشتی بر گردن ملت دارند ویژگی هایی از ایشان را که می‌تواند الگویی روشن برای طلاب، فضلا و همین طور مسؤولان دستگاه قضایی باشد بیان کنم؛ نخست این که باید گفت این شهید بزرگوار نظریه پردازی بسیار قدرتمند در عرصه فکری و حقوقی بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز دستگاه قضایی که جامعه اسلامی از آن بهره می برد با علم شهید بهشتی بنا شده است اگر چه این عالم پارسا مجال نیافت تا این طرح عظیم را به پایان رسانده و تکمیل کند اما امروز تفکر این شهید پس از گذشت سال ها هنوز در حال فعالیت است.

وی با بیان این که شهید بهشتی در کنار علم به مسائل دینی و بنیه اسلامی بر مسائل اجتماعی و سیاسی تسلط کامل داشت و از نو آوری و دور نگری بالایی در مسائل برخوردار بود، اشاره کرد: شهید بهشتی انسانی عقل گرا بود و با توجه به اینکه مولای متقیان علی(ع) می فرمایند «هویت و شخصیت انسان در عقل اوست»، این سخن ارزشمند کاملا در این شهید والامقام مشهود است.

آیت الله واعظ طبسی افزود: بهشتی در همه مباحث با عقل می نگریست و در هیچ مسأله ای اجازه نمی‌داد که احساس بر عقلش حکومت کند و به همین دلیل در مقابل تبلیغات دشمن هیچ گاه سر تعظیم فرود نیاورد؛ از این رو در مسائل این چنینی شخصیتی برتر بود.

وی قانون مداری را از دیگر ویژگی های شهید بهشتی برشمرد و بیان داشت: بهشتی به هیچ وجه زیر بار بی قانونی نمی رفت و همواره به دنبال اجرای قانون بود.

مدیرعالی حوزه علمیه خراسان سپس خطاب به مسوؤلان قضایی متذکر شد: مسؤولان قضایی یا قانونی را مصوب و ابلاغ نکنند و یا اگر قانونی را به تصویب رساندند باید با قاطعیت و جدیت اجرا نمایند و هیچ چیز نباید جلوی اجرای عدالت را بگیرد؛ شخصیت و جایگاه اجتماعی و سیاسی افراد نباید موجب شود که مسؤولان در مقابل بی قانونی کوتاه بیایند، زیرا هر بی قانونی بی احترامی به شخصیت جامعه و نظام است.

وی یادآور شد: مسؤولان و دست اندرکاران در امر قضا نباید فراموش کنند که مسؤولیت اصلی آن ها اجرای عدالت است و در کنار آن باید به جوانب اصلاحی مسائل هم توجه نمایند، به عبارت دیگر باید مسائل را از هم تفکیک کرده و با برخی از جریاناتی که به صورت مغرضانه به دنبال تخریب نظام و ملت است قاطعانه برخورد کنند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: برخی حرکت ها و جریان ها وجود دارد که بدون غرض و اطلاع صورت می گیرد که نباید با این دو گروه برخورد مساوی شود، لذا مسؤولان باید در این گونه مسائل با نگاه اصلاح طلبی وارد عرصه شده و به دنبال هدایت شخص خطاکار باشند.

آیت الله واعظ طبسی اظهار داشت: قانون باید محور همه کارهای ما باشد، باید سعی همه براین باشد که امنیت در جامعه حاکم شود. هنگامی می توان در جامعه امنیت ایجاد کرد که همه حرکت ها چه سیاسی، اجتماعی و چه قضایی بر مبنای قانون باشد و اگر بخواهیم سیاست های نظام و رهبری را در جامعه پیاده کنیم باید قانون را بدون تبعیض پیاده و با اجرای عدالت امنیت را برای اقشار مختلف ایجاد کنیم تا به پیشرفت در همه عرصه ها دست یابیم.

وی پیرامون مسأله بیداری اسلامی در منطقه گفت: وضعیت فعلی منطقه که با رهنمود های رهبر معظم انقلاب اسلامی به نتایج خوبی رسیده و این پیروزی برای نظام اسلامی و رهبر انقلاب است، چراکه بزرگترین دیکتاتورها را بدون حضور فیزیکی در عرصه نبرد زمین گیر کرده و این نشان دهنده توانایی و ایمان استوار ملت های مسلمان و الگو برداری از انقلاب اسلامی ایران است.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان بیان داشت: گرچه وظیفه رسانه ها اطلاع رسانی شفاف و رسا به مردم است اما نباید این اطلاع رسانی به وحدت ملت لطمه وارد کند و موجبات جدایی بین مردم که خواسته دشمنان نظام است را فراهم آورد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام شریعتی، رئیس دادگستری استان خراسان رضوی به ارائه گزارش عملکرد دستگاه تحت نظارت خود پرداخت و اظهار داشت: این نهاد به دنبال سرعت بخشیدن به رسیدگی پرونده های قضایی بوده و در حال اجرای طرح هایی با دیگر نهادهای نظام است تا بتواند فرهنگ قانون مداری را در جامعه افزایش دهد./968/پ201/ع

ارسال نظرات