۱۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۱۰۷۸۶۳
معاون نظارت و ارزیابی صدا و سیما:

تدوین فقه رسانه از سوی روحانیت ضروری است

خبرگزاری رسا ـ معاون نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما اظهار داشت: شکل‌گیری و تدوین فقه رسانه‌ای حوزه‌های علمیه و روحانیت شیعه مسأله‌ای ضروری است.
دين و رسانه
عبدالکریم خیامی، معاون نظارت و بازرسی سازمان صدا و سیما، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: امروز یکی از وظایف اصلی روحانیت، حضور در فضای رسانه کشور است، و در حال حاضر نیاز است که روحانیت در ارائه فلسفه رسانه و همچنین نظریه‌های هنجاری آن ورود پیدا کنند.

وی در ادامه با بیان این که امروز برخی از افراد در فلسفه مدل‌ها و نظریه‌های هنجاری رسانه‌ای سراسر دنیا اظهار نظر کرده‌اند، افزود: حضور جدی روحانیت و به طور خاص حوزه های علمیه می تواند به ابلاغ نظرات رسانه ای جمهوری اسلامی در فضای بین المللی کمک کند و این امر یکی از وظایف اصلی روحانیت است.

خیامی شکل‌گیری و تدوین فقه رسانه‌ها را از سوی حوزه های علمیه و روحانیت شیعه ضروری دانست و اظهار داشت: فقه رسانه و ارتباطات، جزء تأثیرگذار‌ترین حضور روحانیت در فضا و عرصه رسانه است، زیرا این فضا از گستردگی و عمق زیادی برخوردار است.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: برخی از علمای غیر ایرانی همانند علامه فضل الله در این عرصه ورود پیدا کرده و امروز نیز انتظار می‌رود که علما و فضلای شیعه به موضوع فقه رسانه ورود پیدا کنند، زیرا امروز کارگزاران و فعالان رسانه با سؤالات فروانی پیرامون احکام فقهی و شرعی در این فضا روبه رو شده‌اند و امروز ضرورت دارد که مجموعه احکامی مدون در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

معاون نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما با ذکر این که حضور روحانیت شیعه در رسانه بر دو بخش مشاوره و کارگزاری است، تصریح کرد: به نظر می رسد حضور روحانیت در این دو بخش باید به صورت تخصصی تر انجام گیرد، بدین معنا که روحانیت ویژه رسانه یا روحانی رسانه ای تربیت شود و مدیران رسانه‌ها بتوانند از حضور آن‌ها برای اجرای امور کمک بگیرند.

وی ابراز داشت: امروز اقتضاء منبر با اقتضاء درس، رادیو، تلویزیون و روزنامه نگاری متفاوت است و رسانه ها باید برای هر یک از این حوزه ها روحانی خاص آن بخش را داشته باشند تا بتواند علم دینی را با استفاده از ابزارهای خاص خودش بیان و مطرح کند.

خیامی در پایان تأکید کرد: امروز باید طلبه های سطح دو و سه به بالا هر کدام در کنار درس، رشته و گرایشی تخصصی با موضوع ارتباطات رسانه ای را تعلیم ببینند تا در آینده نیاز رسانه به روحانیت از این طریق بر طرف شود. /968/ت302/س
ارسال نظرات