۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۱۰۷۸۹۵
دبیرکل جمعیت الوفاق:

به هیچ وجه از مطالبات مردم کوتاه نمی آییم

خبرگزاری رسا ـ‌ خطیب جمعه قفول بحرین تاکید کرد که الوفاق در مذاکره با نظام حضور می یابد، ولی از حقوق و مطالبات مشروع ملت کوتاه نخواهد آمد.
شيخ علي سلمان دبيركل جمعيت الوفاق بحرين
به گزارش خبرگزاری رسا، ده ها هزار تن از شهروندان بحرینی، روز گذشته در راهپیمایی بزرگی که تحت عنوان «خواسته هایمان ملی است» و به دعوت جمعیت شیعی الوفاق اسلامی در شهر دراز برگزار شد حضور یافتند.

حجت الاسلام «شیخ علی سلمان» خطیب جمعه قفول و دبیرکل جمعیت الوفاق در این راهپیمایی گفت: در دل ما چیزی جز عشق و محبت به بحرین و ساکنان این خاک پاک وجود ندارد، بنده هم اکنون خواسته های ملت بحرین را بازگو می کنم تا جهانیان ببینند مطالبات ما ملی است یا طایفه ای و آیا این خواسته ها به جهان متمدن بازمی گردد یا قرون وسطی.

وی تشکیل حکومت منتخب ملت را اولین خواسته بحرینی ها توصیف کرد و افزود: ما می خواهیم دولتی بر کشور حکومت کند که از برگرفته شده از آرای مردم باشد. این امری است که بیش از 90 درصد مردم جهان از آن بهره مند هستند. این خواسته ملت بحرین و ملت های انقلابی عربی است، حقی است که قوانین و معاهده های بین المللی بر آن تاکید می ورزند، این اوج تمدن و ملی گرایی است و هیچ ربطی به قرون وسطی ندارد.

حجت الاسلام السلمان نظام انتخاباتی مستقل، پاک و عادل را دومین خواسته شهروندان خواند و تصریح کرد: نظام انتخابای مستقل، پاک، شفاف و دائره های انتخابانی عادلانه که هر شهروند را دارای یک رای می داند از دیگر مطالبات ملت است. مساوات میان شهروندان در حقوق سیاسی از حقوق اولیه جهانیان به شمار می آید، ولی این امر در بحرین مراعات نمی شود به طوری که آرای «مطر مطر» نماینده فراکسیون الوفاق که هم اکنون در زندان بسر می برد از آرای همه نمایندگان استان های جنوبی بیشتر است، لیکن به دلیل نظام انتخاباتی که بر اساس مذهب صورت گرفته و از دموکراسی و توزیع عادلانه پست ها به دور است، اکثریت در اختیار دیگران قرار گرفت.

دبیرکل جمعیت الوفاق اظهار داشت: پارلمانی منتخب با همه صلاحیت های قانونگذاری و نظارتی سومین مطلبی است که مردم در پی آن هستند. در حالی که بیش از 90درصد پارلمان های جهان از حق قانونگذاری و نظارت بهره مند هستند، پارلمان بحرین هیچ اراده ای از خود ندارد و تنها به فرمان پذیری از مقامات بسنده می کند.

وی بر لزوم احترام به همه شهروندان و دوری از موازین مذهبی و طایفه ای تاکید کرد و ادامه داد: حکومتی مدنی دموکراسی که همه شهروندان اعم از شیعه و سنی، مسیحی و مسلمان و عرب و عجم در آن از حقوق شهروندی برخوردار باشند نیز از مطالبات ملتی است که از تبعیض مذهبی به شدت رنج می برند و کار برای آنان بر اساس مذهب و طایفه تقسیم شده است.

شیخ علی سلمان دادگاه های مستقل را پنجمین خواسته معترضان ذکر کرد و بیان داشت: آیا مطالبه دادگاهی مستقل که شهروندان انصاف را در آن مشاهده کنند خواسته ای ملی نیست؟ هم اکنون مردم به شدت از بی عدالتی در دادگاه ها رنج می برند و اگر همه پرسی در این زمینه اجرا شود به این ادعا پی خواهید برد.

خطیب جمعه قفول درباره آخرین خواسته مردم گفت: امنیت از خشونت دستگاه های امنیتی آخرین خواسته مهم ملت به شمار می آید. شهروندان عادی از برخورد غیرقانونی نیروهای امنیتی با آنها ابراز نگرانی کرده و همواره در ترس و هراس هستند.

وی ابراز امیدواری کرد کمیسیون تحقیق و بررسی حوادث اخیر بتواند به واقعیت های دست یابد و افزود: امیدوار بودیم کمیسیونی بین المللی به جای اینکه کمیسیونی که توسط پادشاه برای تحقیق و بررسی حوادث اخیر تشکیل شد این ماموریت را به عهده بگیرد، اگر این کمیسیون بتواند صادقانه عمل کند و متجاوزان به حقوق و ارزش های ملت را تحت پیگرد قرار دهد از آن استقبال می کنیم.

حجت الاسلام علی سلمان از حضور الوفاق در گفت وگو با نظام آل خلیفه خبر داد و تاکید کرد: جلسات مختلفی درباره مشارکت یا عدم مشارکت در جلسات گفت و گو با نظام برگزار کردیم و بالاخره به این نتیجه رسیدیم که در مذاکرات حضور یابیم و به دفاع از مطالبات مردم بپردازیم و اعلام می کنیم که به هیچ وجه حاضر نیستیم حتی یک لحظه از حقوق و مطالبات شهروندان کوتاه بیاییم و بر اساس ضوابطی که شیخ عیسی قاسم (رهبر شیعیان بحرین) اعلام کرده است مذاکره خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: گرچه مقدمات این گفت و گو به هیچ وجه فراهم نیست، اما به ملت، نظام و جامعه بین المللی تاکید می کنیم که در مذاکره با رژیم صادق و جدی هستیم و مردم نیز می توانند به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه دهند و نظر خود را درباره مذاکرات اعلام کنند./980/ب901/گ
ارسال نظرات