۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۷۹۵۳
استاد دانشگاه امام صادق:

وظیفه شیعیان در دوران غیبت زنده نگهداشتن تاریخ و تمدن صالحین است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: وظیفه شیعیان برقرار کردن، حاکم‌کردن و زنده نگه داشتن تمدن و تاریخ دوره انبیا و صالحین است.
مهدويت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مجید امامی، استاد و پژوهشگر دانشگاه امام صادق(ع) تهران، در سومین روز از دوره آموزشی ـ تربیتی والعصر که به همت دانشگاه امام صادق(ع) در اردوگاه صاحب الزمان(عج) تهران برگزار شد، گفت: نظریه‌پردازان و صاحب‌نظران کشور باید در خصوص بررسی تمدن غرب، به مبانی و دیدگاه امام خمینی(ره) بیشتر توجه کنند، زیرا امام این تمدن شکل گرفته را به بهترین نحو مورد نقد قرار داده اند.

وی افزود: برای نقد غرب باید کسانی ورود پیدا کنند که خود باوری داشته و بتوانند به صورت جدیدی انتقادات خود را به تاریخ بشر ارائه دهند.

وی مطالعه دقیق و جامع کتاب صحیفه نور را برای همگان ضروری دانست، و بیان کرد: مشکل منتقدان امروزی این است که کتاب صحیفه نور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را نخوانده‌اند، و اگر آن‌ها نظریات و سخنان امام راحل(ره) را در این کتاب را مطالعه نمایند، مشاهده خواهند کرد که نظرات آن‌ها با نظریات امام تطابقی ندارد؛ زیرا امام خمینی(ره) به معنای واقعی غرب شناس و تمدن شناس بود و ان افرادی سطحی‌نگر هستند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) نیز اشاره کرد: در ایران نوعی سطحی‌نگری وجود دارد که نسبت به مسائل روز همانند سینما نظرات خاصی بیان می شود، مبنی بر این که ما با سینما‌گری مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم، غافل از این‌که برخی از عناصر فحشا در سینما نهفته است؛ ما منکر یا نهی کننده سینمای دینی و یا ورزش دینی و باستانی نیستیم، بلکه باید به فلسفه پیدایش هر یک از آن ها توجه کرد به عنوان مثال ورزش قهرمانی در غرب ایجاد شده تا الگوی مصرف گرایی را تبلیغ کند ولی ما در کشور خود آن را الگو قرار داده ایم و هر عملی که از سوی غرب پیشنهاد می شود را می پذیریم و حتی گاهی اوقات آن را الگویی به جای الگوهای دینی معرفی می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز تلویزیون ما نسبت به برنامه های خانوادگی و مذهبی در زمان ها کوتاه می پردازد، اما به برنامه های ورزشی تا ساعاتی از نیمه شب وقت اختصاص داده می شود تا دعوای بین دو نفر بر طرف شود؛ پس امروز ضرورت دارد که اگر ما می خواهیم از این ابراز استفاده نماییم، باید آن را مدیریت کنیم.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سؤال که قبل از ظهور حضرت حجت(عج) غرب نسخ خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: رویکرد ما این است که جریان حق در هر مقوله که باشد باید ادوات و مواد مقدماتی را فراهم کند و ما قائل هستیم که شیعه باید در دوران غیبت موطع باشد.

وی ادامه داد: زمینه‌سازی، گام برداشتن و جاده‌باز کردن شیعه باید در راستای حرکت حضرت حجت باشد و این که تمدن غرب نسخ می‌شود یا خیر، باید گفت که ما فقط و فقط زمینه نرم‌افزاری را فراهم می‌کنیم، تمدن امروزی با نسخ خودش وارد یک تمدن و دوره‌ای می‌شود که دوره پیش از ظهور است؛ اما این امر چیزی از وظایف شیعه را تغییر نمی‌دهد.

امامی اذعان داشت: اگر تمدن غرب در لشکر کشی‌های حضرت مهدی(عج) مورد نسخ قرار می‌گیرد به این معنا نیست همه لشکر حضرت را مسلمانان ایرانی تشکیل می‌دهند؛ از این رو تلاش امروز ما باید بر این باشد که جبهه اهل حق را حفظ کرده و روشن نگاه بداریم تا در سپاه امام زمان(عج) اقامه کننده عدل و قسط باشیم.

وی یادآور شد: نگاه ما نباید جغرافیای باشد، یعنی به این نباید بیاندیشیم که جریان کفر و نشانه‌هایی که از آن برای ما گفته‌اند، می‌تواند راهبرد مشخص کند که قبل از ظهور چه اتفاقی می‌افتد.

وی با بیان این که شیعه نباید از رخ ندادن زمینه‌های ظهور نا‌امید باشد، تصریح کرد: ظهور ابتدا باید در وجود آدمی اتفاق بیافتد، شخص امام زمان(عج) حاضر هستند، این ما هستیم که از حقیقت وجودی خود غائب شده‌ایم، نشانه‌ها برای این است که نقل شود که نزدیک ظهور هستیم.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: وظیفه شیعیان برقرار کردن، حاکم کردن و زنده نگه داشتن تمدن و تاریخ دوره انبیا و صالحین است، هرچند به صورت خیلی مهجورانه؛ امام زمان(عج) همانند خورشید پشت ابر، شیعیان خود را هدایت باطنی خواهند کرد./968/پ202/س

ارسال نظرات