۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۱۰۷۹۹۶
استاد خارج فقه حوزه علمیه:

شعبان ماه پالایش دل‌های زنگار گرفته است

خبر گزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه گفت: فضائلی که برای ماه شعبان گفته شده شامل تطهیر حق الناس نمی‌شود، چرا کع خداوند در مورد حق الناس بسیار سخت‌گیر است.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه


حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سه ماه رجب، شعبان و رمضان افزود: در این سه ماه زمینه‌های آمرزش گناهان و تطهیر نفوس و آمادگی برای قرب الهی کاملا آماده است و قطعا اگر انسان این سه ماه را درک کند و آمرزیده نشود، نشانه آن است که روح گرفتاری دارد و زنگار گناه طلسمی بر قلب او شده و نمی گذارد از گناه خلاص شود.

این استاد حوزه به کلام پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و گفت: ایشان در جمعی که صحبت از فضائل ماه شعبان به میان آمد فرمود ماه شعبان ماه مهمی است، ماه من است، ماهی است که فرشتگانی که عرش الهی را حمل می کنند به آن توجه دارند، رزق و روزی در این ماه افزون می شود، گناهان بخشید می‌شود و پاداش اعمال نیک در این ماه بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین بطحایی بیان داشت: این ماه فرصت مناسبی برای درخواست بخشش گناهان از خداوند است، این ماه مقدمه‌ ماه رمضان است، اگر رمضان تمام شود و انسان بخشیده نشود شقی است، شقی در زبان عربی معنای بسیار سنگینی دارد چرا که مصداق شقی در تاریخ ابن ملجم مرادی قاتل علی بن ابی طالب است.
 
وی ادامه داد: در این ماه شیطان محدود است و انسان در شرایط مناسب توبه قرار دارد تا خود را به خدا و نعمتهای نامحدود او نزدیک کند و با روحیه عالی وارد ماه رمضان شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به بحث حق الناس افزود: فضائلی که برای ماه شعبان گفته شد شامل تطهیر حق الناس نمی‌شود، حق الناس از مواردی است که خدا در مورد آن سخت‌گیر است. نمونه حق الناس حقوق زن و مرد نسبت به یک دیگر، حقوق مردم در ادارت و جامعه و غیره است.
 
وی افزود: انسان باید حواسش باشد که با سرمایه الهی در این عالم زندگی می‌کند و زندگی در این جهان با عنایت خداوند سپری می‌شود، عمر انسان سرمایه ای است که خدا در اختیار او قرار داده تا با کار و تلاش و جدیت در زندگی این سرمایه را به بهترین نحو ممکن در جهت ارتقای دین به کار بندد، به خلق خدا خیر برساند و عبادت خدا را به بهترین شکل انجام دهد.

وی در ادامه بیان داشت: انسان باید دیروز و امروزش فرق داشته باشد و جوانی او به هدر نرود. نمونه این گونه انسانها که از جوانی خود به نحو درست استفاده کرده‌اند امام خمینی(ره) است که هم در جوانی و هم در پیری تاثیر فراوانی در حوزه و در جامعه داشت.

 حجت الاسلام والمسلمین بطحایی با اشاره به این سخن پیامبر(ص) که فرمود شعبان ماه من است رحمت خدا بر کسی که مرا در ماهم یاری کند گفت: نحوه یاری پیامبر در زمان حال این گونه است که به دین او عمل کنیم و با انجام فرایض دینی آن گونه که رسول خاتم از ما مسلمانان خواسته به ایشان یاری برسانیم./908/ت302/ع

ارسال نظرات