۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۱۰۸۳۸۴
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

تحقق الهام بخشی نظام جمهوری اسلامی در گرو نظریه پردازی دینی است

خبرگزاری رسا - عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برداشتن گام‌های عملی موثر در نظریه‌پردازی اسلامی برای مدیریت کلان و خرد جامعه می تواند به طور قطع جایگاه ایران اسلامی را به عنوان الهام‌بخش جهان اسلام ارتقا بخشد.
پژوهش


حجت الاسلام عبدالله نظر زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: پژوهش در علوم اسلامی به دلیل نیازهایی است که در مواجه با علوم انسانی با آن روبرو هستیم.

پژوهشگر علوم و اندیشه سیاسی بیان داشت: محققان علوم اسلامی باید با بکارگیری استنباط اجتهادی وارد عرصه‌ای شوند که بدیل الگوهای غربی بلکه الگو بخش جهان شوند.

وی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، کشور ما به عنوان الهام بخش در جهان و منطقه پیش بینی شده است، گفت: الهام بخشی در صورتی محقق می گردد که بتوانیم در ساحت‌های اجتماع، سیاست، فرهنگ و ... الگو باشیم.

محقق علوم دینی بیان داشت: اگر به موفقیت‌های جزئی و ظاهری دل خوش کنیم این الهام بخشی از معنای واقعی خود منصرف شده و الهام بخشی اسطوره‌ای جای آن را غصب خواهد کرد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: نظام اسلامی ایران باید به وسیله پژوهش که منبع آن حوزه های علمیه است خود را از سکولاریسم رها سازد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه علوم غربی، اصول و بنیان‌های فکری را همراه خود دارد، بیان داشت: ساده انگارانه است اگر دانش های انسانی را فاقد ایدئولو‍ژی‌های فلسفی غرب بدانیم.

وی بیان داشت: برداشتن گام های عملی موثر در نظریه پردازی اسلامی برای مدیریت کلان و خرد جامعه می‌تواند به طور قطع جایگاه ایران اسلامی را به عنوان الهام بخش جهان اسلام ارتقا بخشد.

این پژوهشگر حوزه عملیه قم اذعان داشت: امروز برای اسلامی شدن علوم انسانی نیازمند اجتهاد اسلامی و اجتهاد علمی در رشته های انسانی هستیم.

وی بیان داشت: پژوهش اسلامی باید بر پایه اصول مستحکم اسلامی بنا نهاد شود و به موضوعات و نیازهای جامعه نگاه داشته باشد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: باید نظریات اسلامی در تمامی ابعاد شاخه‌های دانش بدون التقاط و بدون نگاه به روش های غیراستاندارد همچون عرف، قیاس، استحسان و .. استخراج شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات