۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۱۰۸۳۸۶
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

محققان علوم اسلامی به سوالات این زمانی توجه داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: محققان علوم اسلامی باید پرسش‌های این زمانی را در نظر داشته باشند و مطابق آن تحقیقات خود را انجام دهند.
پژوهش



حجت الاسلام مرتضی یوسفی‌راد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه علوم اسلامی بیان داشت: پژوهش دینی بابد در بستر روش استاندارد قرار گیرد.

وی بیان داشت: یکی از مسائلی که باید به دقت بررسی شود استفاده از روش‌های جدید در پژوهش اسلامی است به گونه ای که این ارزش‌ها حفظ شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: باید مواظب باشیم تا ضمن استفاده از روش های جدید، این متدها بر علوم اسلامی تحمیل نشود و از سویی دیگر نباید سنت‌محوری ما را در حوزه با عقب گرد مواجه کند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه روشمند شدن تحقیقات حوزویان، پیش شرط امکان گفتگوی علمی با دیگر مجامع علمی است، اظهار داشت: روشمند شدن تحقیق کمک می کند تا زبان تفاهم علمی برای برقراری و انتقال دریافت های دانشی محقق گردد.

وی با اشاره به اینکه عدم استفاده از روش در پژوهش بسیار آسیب‌زا است، بیان داشت: امروز شاهدیم که به دلیل عدم بکارگیری روش‌های جدید دچار خلط در مفاهیم معرفتی شده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پژوهش دینی باید به روز باشد، اذعان داشت: گاهی پژوهش در فضای گذشته مانده است و معطوف به سوال های روز نیست.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: دانش آموختگان علوم اسلامی باید توجه داشته باشند که اگر کتاب های پیشینیان آن گونه نوشته شده است، به دلیل سبک و سیاق و پرسش های آن زمانی بوده است و ما در زمان دیگری زندگی می کنیم.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: یکی از انتقادها بر تحقیقات در حوزه علوم اسلامی کلی نگری و کلی‌نویسی است و دیده می شود محققان کبراهای کلی استخدام می‌کنند و در تفریع صغری‌ها ناتوان می‌شوند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: باید پدیده‌های امروزی را ببینیم و با توجه به سوالات روز به سراغ منابع اسلامی برویم.

این پژوهشگر علوم اسلامی اظهار داشت: محققان علوم اسلامی باید پرسش های این زمانی را در نظر داشته باشند و مطابق آن تحقیقات خود را انجام دهند.

وی در پایان با تاکید بر وجود منابع غنی و محتوای بی نظیر اسلامی خواستار توجه نظامند و مساله محور حوزویان به این منابع شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات