یک استاد حوزه و دانشگاه:
حجاب نشانه خداباوری و جهان بینی توحیدی انسان است
خبرگزاری رسا ـ یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه حجاب حق الله و مساله ای فرافقهی است، گفت: از این رو حجاب قابل رفراندوم هم نیست و کسی نمی تواند از سوی خود متخلفان از حجاب را ببخشد و عفو کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام لقمانی، استاد حوزه و دانشگاه، عصر روز گذشته در همایش تخصصی حجاب و عفاف در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس اظهار داشت: پوشش هر فرد سه نیاز او را تأمین می کند؛ نیاز طبیعی که محافظت از گرما و سرما است، مراقبت از هویت انسانی و ماهیت الهی و در دسترس نبودن و نیاز روانی و مراقبت از زیبایی ها.
وی با تأکید بر اینکه ما برای کمال جویی خلق شده ایم نه کامجویی وپاسخ به غرایز ادامه داد: اگر پوششی فاقد این ویژگی ها باشد پس از مدتی فرد را دچار افسردگی می کند.
حجت الاسلام لقمانی افزود: افراد باحجاب به دلیل مفید بودن، کارامد بودن و بندگی و گوش به فرمان خدا بودن دارای نشاط هستند. اگر انسان بداند از کجا و بهر چه کاری به این جهان امده است با میل قلبی به سراغ حجاب می رود.
این محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: حجاب یک فریضه منشورگونه است؛ از یک سو جنبه عرفانی و عشق به خدا دارد از سوی دیگر، از نظر حماسی، یک بیرق بر افراشته از خداباوری و جهان بینی توحیدی فرد و ارزشمند بودن انسان است.
وی با بیان اینکه عفاف، حیا و عقل از ویژگی های انسان است، به منع حجاب در سایر کشورها اشاره کرد و ابراز داشت: حجاب تنها، مساله ای اعتقادی نیست.
حجت الاسلام لقمانی خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف موجب محفوظ ماندن حق زن و حد مرد می شود؛ حق زن این است که چون شخصیتی متعالی و گوهری گرانبها است محفوظ تر و غیرقابل دسترس تر باشد. ارزش زن و مرد به روح آنها است نه جسم آن ها؛ از این رو حجاب جنسیت بردار نیست.
وی در ادامه به آثار حجاب در تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و گفت: در آموزه های دینی، خانواده قداست دارد. حجاب مساله ای اخلاقی و فرافقهی است یعنی باید روی احتمالات هم حساب کرد در صورتی که مباحث فقه بر مبنای یقینیات است.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: باید توجه داشت که هر فرد باحجابی لزوما با حیا نیست چرا که عفاف، افزایش و کاهش دارد و حلول کننده است اما حیا امری ثابت و ماندگار است.
حجت الاسلام لقمانی تأکید کرد: حجاب، حق الله است و مساله ای فرافردی و فرا اجتماعی یعنی حتی اگر شاکی خصوصی نداشته باشد باز هم فرد بدحجاب مجازات می شود. از این رو حجاب قابل رفراندوم هم نیست و کسی نمی تواند از سوی خود متخلفان از حجاب را ببخشد و عفو کند./930/پ202/س
ارسال نظرات