۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۰۸۶۳۹

نمایشگاه نوزدهم قرآن با شعار «قرآن؛ کتاب بیداری» برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از برگزاری این نمایشگاه از روز پنجشنبه 26 شعبان تا جمعه 26 رمضان با شعار «قرآن؛ کتاب بیداری» خبر داد.
حجت الاسلام محمدي  مشاور وزير ارشاد



به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عصر امروز با حضور حجت‌الاسلام «حمید محمدی»، قائم مقام قرآنی وزیر ارشاد و رییس نمایشگاه و حجت‌الاسلام «سید مهدی تقوی» سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور در محل این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، تقوی در سخنانی کوتاه، نمایشگاه قرآن را محل عرضه و نمایش هویت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام محمدی به تبیین ویژگی‌های نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران پرداخت و گفت: این نمایشگاه محل عرضه فعالیت‌های مختلف قرآنی در طول سال است و اگر بخواهیم تحلیلی از دستاوردهای قرآنی کشور داشته باشیم، می‌توانیم به این نمایشگاه استناد کنیم.

رییس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور با برشمردن کارکردهای دیگر نمایشگاه قرآن گفت: معتقدیم بازدیدکنندگان نمایشگاه باید پس از حضور در نمایشگاه تا حدودی رفتار و کردارشان به سمت قرآن کریم متمایل شده باشد و تحول خارجی آنان مشهود باشد.

محمدی درباره شعار نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: در نمایشگاه امسال به مقوله بیداری اسلامی نگاه ویژه‌ای داریم، ضمن اینکه بیداری اسلامی اولیه در خود مخاطبان و با کمک قرآن در افراد شکل می‌گیرد. از این‌رو شعار نمایشگاه را «قرآن؛ کتاب بیداری» تعیین کردیم.

وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع، نخستین غرفه‌ای که بازدیدکنندگان از نمایشگاه وارد آن می‌شوند؛ غرفه «بیداری اسلامی» است و کنار آن نیز غرفه «دشمن‌شناسی» قرار دارد. این ‌غرفه‌ها بالای پله‌های ورودی شبستان قرارد دارد.

رییس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود به «تولی» و «تبری» از فروعات دین اشاره کرد و گفت: ما در بحث «تولی» یعنی محبت و دوست داشتن اهل‌بیت(ع) مشکلی نداریم اما در تبری و مخاصمه فکری و روحی با جریانات معاند اسلام عملکرد مطلوبی نداریم، ‌از این‌رو بخش بسیار ویژه‌ای در فضای خارج از نمایشگاه در رابطه با ولایت فقیه در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: این بخش، بسیار ویژه طراحی شده است، به گونه‌ای که در هر ساعت حداکثر 50 نفر می‌توانند از آن بازدید کنند.

حجت‌الاسلام محمدی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد: در طول 32 سال گذشته اقدامی که امسال در تولید علوم قرآنی انجام شده، صورت نگرفته است و امسال شاهد برگزاری 550 نشست تخصصی در نمایشگاه قرآن خواهیم بود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌های مختلف نمایشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت نمایشگاه امسال، بخش دانشگاهی است که 72 غرفه‌ و برگزاری 86 نشست را شامل خواهد شد.
 
رییس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افزود: گرایش هنری نمایشگاه به شدت ارتقا یافته است و نگاه ویژه‌ای به هنر دینی در نمایشگاه امسال داریم.

وی همچنین با اشاره به ساماندهی بخش «عترت و ولایت» در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: موضوعات متنوعی نظیر امام علی(ع) و نهج‌البلاغه، امام سجاد(ع) و صحیفه سجادیه و امام رضا(ع) و جشنواره‌های فرهنگی این بخش را شامل می‌شود و امیدواریم در صورت بازدهی مطلوب این نمایشگاه به صورت جداگانه برگزار شد.

رییس مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآن کشور در بخش دیگری از سخنان خود به رونمایی از آثار قرآنی در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: امسال در 4 جمعه‌ای که نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود، 4 مراسم رونمایی از آثار هنری، مکتوب و دیجیتال خواهیم داشت.

وی افزود: امسال برای نخستین بار مراسم افطار نمایشگاه از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

محمدی در بخش پایانی سخنان خود به تاریخ برگزاری نمایشگاه نوزدهم اشاره کرد و گفت: نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم 26 شعبان همزمان با تجمع بزرگ قرآنیان کشور و با حضور رییس جمهور افتتاح می‌شود. در این مراسم به صورت بسیار ویژه از خادمان قرآنی منتخب سال 88 و 89 تقدیر می‌شود. 

رییس نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم درباره ساعات برگزاری نمایشگاه نیز گفت: بخش نمایشگاهی از ساعت 17 تا 24 دایر است و پس از تعطیلی این بخش، بازدیدکنندگان به فضای باز نمایشگاه هدایت می‌شوند تا در مراسم مناجات‌خوانی شرکت کنند. این مراسم در 30 روز برپایی نمایشگاه از ساعت 24 تا یک بامداد دایر است و اجرای برنامه در هر دهه به عهده یکی از مناجات‌خوان‌های مشهور تهران است.

وی درباره حمل و نقل عمومی و تدابیر در نظر گرفته شده نیز گفت: با تدابیری که اندیشیده‌ایم ان‌شا‌ءالله شاهد ترافیک خیابان‌های اطراف نمایشگاه نخواهیم بود. همچنین با شرکت واحد و اتوبوس‌رانی هم برای انتقال بازدیدکنندگان هماهنگی‌هایی صورت گرفته است. /916/د102/ع

ارسال نظرات