۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۰۸۸۲۲
رییس پژوهشکده فرهنگستان هنر:

معماری اسلامی نقش مهمی در سلامت روحی و روانی جامعه دارد

خبرگزاری رسا ـ بلخاری با اشاره به نقش هنر فطری در آرامش روانی جامعه‌ گفت: معماری اسلامی می تواند در سلامت روحی و روانی جامعه تأثیر‌گذار باشد.
معماري اسلامي دکتر حسن بلخاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حسن بلخاری، رییس پژوهشکده فرهنگستان هنر، امروز در دومین نشست علمی تخصصی شهر اسلامی‌ ابراز داشت: بسیاری از افراد اصطلاحاتی چون شهر اسلامی، هنر اسلامی و معماری اسلامی را برنمی‌تابند و آن را نفی می‌کنند، این افراد‌ اصلاحات یاد شده را ‌مربوط به محافل سیاسی می دانند و می گویند در مباحث اکادمیک‌ جایگاهی ندارد که نمونه آن دانشگاه‌هایی چون هاروارد است.

بلخاری بیان داشت: برنتابیدن جنین مفاهیمی نه تنها از سوی اسلام‌ستیران بلکه گاهی از سوی برخی اندیشمندان اسلامی مطرح می‌شود که علت اصلی آن فقدان منابع لازم در فرهنگ اسلامی است.

کارشناس هنر اسلامی تصریح کرد: با مطالعه میدانی معماری اسلامی در شهرهای مختلف جهان متوجه شدم این آثار هر چند از شاهکارهای هنر اسلامی به حساب می آید؛ اما فاقد جنبه‌ای نظری است.

وی به رشد رساله‌نویسی در قرن 4 پیش از میلاد در خصوص بناهای مقدس آن زمان اشاره کرد و افزود: این رساله‌ها ‌که با اسم کانون شناخته می‌شد هم از نطر تکنیکالی و هم از نظر مبانی معماری آن دوره را پشتیبانی نطری می‌کند.

بلخاری با بیان این‌که در حوزه تمدن اسلامی منابع شهر اسلامی به منابع شهر اسلامی پرداخته نشده است و تلاش هایی که در 70- 80 سال اخیر صورت گرفته جنبه های ذوقی داشته به گونه این که مراکز اکادمیکی چون هاروارد آن را غیر علمی دانسته اند.

وی اظهار داشت: در برخی از منابع قدیمی هچون المنازل بوزجانی به جنبه های تکنیکالی هنر معماری اسلامی توجه شده و از جنبه های مبانی نظری آن غفلت شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر تصریح کرد: اگر معماری ما براساس مبانی فطری هنری شکل نگیرد، ثبات و آرامش لازم در آن حاصل نخواهد شد و فرم‌ها و شکل‌های ظاهری، مخل آرامش می‌شود.

وی اضافه کرد: فرم فیزیکی اگر از دل مبانی متافیزیکی استخراج شود، همسو با فطرت انسانی خواهد بود و مکمل آن خواهد بود نه مخالف آن.

بلخاری با بیان این‌که اثبات معنا به واسطه وجود منابع آن معنا امکان‌پذیر است، گفت: فقدان منابع کافی از هنر و معماری اسلامی چنین توهمی را به وجود آورده است که معماری و هنر اسلامی وجود ندارد؛ از این رو برخی هنر مسلمانان را به جای هنر اسلامی مطرح می‌کنند که به جنبه‌های جغرافیایی آن بیشتر توجه شده است.

وی ادامه داد: هر چند منابع زیادی در خصوص تصور، خیال و حس وجود دارد؛ اما این مبانی بیشتر در خدمت دستگاه دینی بوده و در صنایع و هنرهای اسلامی از آن غفلت شده است./965/پ202/س
ارسال نظرات