۲۷ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۸
کد خبر: ۱۰۹۰۷۱
محقق حوزه علمیه قم:

پژوهش دینی نیازمند روش‌های اجتهادی است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: محققان باید پس از موضوع شناسی با ابزار اجتهاد به نظریه پردازی بپردازند.
پژوهش


حجت الاسلام عبدالله نظر زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: حقیقت این است که علوم انسانی نسبت به مبانی و اصول بنیادین بی تفاوت نیست و با ارزش‌های انسانی جامعه غربی درهم آمیخته شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی مطرح می‌کنند که بانکداری یک امر غیرمتصف به «شرعی» یا «غیرشرعی» بودن است، دروغی بیش نیست و به طور حتم در ساختار آن از مدل های غربی استفاده شده است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: علوم انسانی غربی ارزش ها و هنجارهای خود را به صورت ناپیدا به ما منتقل می‌کنند که حوزه‌های علمیه باید نسبت به پالایش این علوم همت گمارند.

وی با تاکید بر اینکه امروز اجتهاد گمشده پژوهش دینی است، اظهار داشت: باید در راس هر پژوهشگاه اسلامی یک مجتهد باشد تا اسلامی سازی از فرآیند واقعی خود اجرایی شود.

دین پژوه حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تنها شیوه اجتهادی در حوزه علوم اسلامی کارساز است، اظهار داشت: محققان باید پس از موضوع شناسی با ابزار اجتهاد به نظریه پردازی بپردازند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اساس تولید علم و نظریه پردازی مورد تاکید مقام معظم رهبری، همان اجتهاد است، ادامه داد: امروز اعتراض به حوزه این است که برنامه ریزی آموزشی آن یک مستنبط حوزوی تحویل نمی‌دهد.

وی با اشاره به وجود آفت در سیستم آمورشی حوزه های علمیه بیان داشت: طلاب باید حداقل پانزده سال در حوزه به صورت متمرکز آموزش ببینند تا مزه اجتهاد را بچشند اما متاسفانه در حد تربیت استاد سطح در حوره و نهایت آماده شدن برای تدریس درس خارج، طلاب تربیت می‌شوند.

محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: چرا هنوز باید حکم ثانوی قضاوت غیر مجتهدان در قوه قضاییه باقی باشد؟ آیا این به جز عدم تربیت مجتهدان به مقدار نیاز بوده است؟

این پژوهشگر حوزه عملیه قم اذعان داشت: امروز برای اسلامی شدن علوم انسانی نیازمند اجتهاد اسلامی و اجتهاد علمی در رشته های انسانی هستیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات