۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۰۹۱۹۵
رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی:

تعامل واحدهای پژوهشی دانشگاهی با حوزه های علمیه اجتناب ناپذیر است

خبرگزاری رسا ـ رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: تعامل واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی فعال در جهاد دانشگاهی با حوزه های علمیه امری اجتناب ناپذیر است.
تعامل واحدهای پژوهشی دانشگاهی با حوزه های علمیه اجتناب ناپذیر است
احمد فرشبافیان، رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: فعالیت مرکز درمان ناباروری و رویان در نقاط مختلف کشور از جمله تبریز نشان از فقه پویای جهان تشیع و اوج تفکرات و دیدگاه های مراجع عظام تقلید دارد.

وی خاطر نشان کرد: مراکز تحقیقی و پژوهشی جهاد دانشگاهی در آغاز فعالیت مراکز رویان کشور با مراجع و علمای حوزه های علمیه تعامل داشته و نظرات فقهی ایشان را مورد توجه قرار داده و در نهایت امروز شاهد فعالیت این مراکز درمانی در نقاط مختلف کشور هستیم.

فرشبافیان گفت: امروز نیز هرگاه در روند درمانی و تحقیقاتی مراکز درمان ناباروری و لقاح مصنوعی با مشکل و شبهه ای برخورد می شود، کمیته اخلاق اسلامی این مرکز با استفتاء از مراجع عظام تقلید، نظرات ایشان را اخذ و به صورت سراسری ابلاغ می کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعامل واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی فعال در جهاد دانشگاهی با حوزه های علمیه امری اجتناب ناپذیر است، گفت: تاکنون 420 نفر جهت ویزیت در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی ثبت نام کرده اند که از این تعداد 250 نفر در سیکل ویزیت قرار گرفته و در مراحل ویزیت تا مرحله عمل هستند.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اسلامی شدن دانشگاه ها اظهار داشت: اگر رهبر فرزانه انقلاب بارها تاکید بر اسلامی شدن دانشگاه ها داشته اند، به خاطر این واقعیت است که دانشگاه نظام مبتنی بر احکام دینی در ایران با مؤلفه های اسلامی فاصله دارد.

وی تحول در علوم انسانی را مقدمه اسلامی شدن دانشگاه ها دانست و خاطر نشان کرد: امروزه اگر دانشجویی در پایان نامه خود استناد به حدیث یا بخشی از تفسیر آیه قرآن به نقل از عالمی فقیه و مجتهد ارایه دهد، معمولا اولین ایرادی که به وی وارد می شود؛ این است که پایان نامه بیشتر اعتقادی است تا علمی.

فرشبافیان ادامه داد: این در حالیست که اگر همان دانشجو در پایان نامه اش به قوانین قراردادی بشر و یا اظهارات دیگر دانشمندان غربی داشته باشد، با اقبال بیشتری رو به رو خواهد بود.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه تفرکات امام و رهبری باید در دانشگاه ها و پایان نامه های دانشجویی احیا شود، تصریح کرد: متاسفانه امروز تفکرات اما راحل و رهبری جایی در پایان نامه های دانشجویی ندارد و تنها در رشته هایی خاص شاهد گرایش دانشجویان به تدوین پایان نامه هایی با این موضوع مهم محوری در نظام اسلامی هستیم.

استاد دانشگاه تبریز ادامه داد: برای مقابله با این روند؛ جهاد دانشگاهی 700 موضوع از منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب در تمامی رشته های علوم انسانی استخراج کرده و اواخر شهریور ماه سالجاری به تمامی دانشگاه های استان ارسال خواهد کرد، به منظور اینکه اگر دانشجویی پایان نامه خود را به این موضوعات اختصاص دهد، جهاد دانشگاهی استان افزون بر حمایت، اقدام به چاپ پایان نامه به صورت کتاب خواهد کرد./935/پ202/ص
ارسال نظرات